၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ တယ္လီေနာ ဆင္းကတ္မ်ားကို စတင္ေရာင္းခ်ခဲ့စဥ္က (ဓာတ္ပံု – ေဂ်ပိုင္ / ဧရာဝတီ)
ၿပီးခဲ့သည့္ႏွစ္က ကာတာႏိုင္ငံမွ Ooredoo ႏွင့္ ေနာ္ေဝႏိုင္ငံမွ Telenor တို႔ ပထမဆံုးေသာ ႏိုင္ငံျခား တယ္လီဖုန္းဆက္သြယ္ေရး ကုမၸဏီမ်ားအေနျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ေရာက္ရွိလာသည့္အခ်ိန္တြင္ ျပည္သူမ်ားက ၎တို႔၏ ေဈးႏႈန္းခ်ိဳသာေသာ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားကို တန္းစီၿပီး အလုအယက္ ဝယ္ယူခဲ့သည့္အတြက္ ရက္သတၱပတ္ အနည္းငယ္အတြင္းမွာပင္ ဆင္းမ္ကတ္မ်ား ကုန္သြားကာ ကုမၸဏီ အမႈေဆာင္မ်ားအတြက္ ဝမ္းေျမာက္ေက်နပ္ဖြယ္ရာ ျဖစ္ခဲ့သည္။
ေနာက္ထပ္ ၆ လၾကာသည့္အခါ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ တယ္လီဖုန္း ဆက္သြယ္ေရးကို ေခတ္မမီေတာ့ေသာ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားျဖင့္ ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာ လက္ဝါးႀကီး အုပ္ထားခဲ့သည့္ အစိုးရပိုင္ ျမန္မာ့ဆက္သြယ္ေရး လုပ္ငန္း (MPT) က သူ၏ ၿပိဳင္ဘက္ႏွစ္ခု ေပါင္း ထက္ ပိုမိုသည့္ သံုးစြဲသူအသစ္မ်ား ရယူႏိုင္ခဲ့သည္။
ထိုအျဖစ္က ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အစိုးရပိုင္ကုမၸဏီ မ်ား၏ လႊမ္းမိုးမႈႏွင့္ ႏိုင္ငံျခားကုမၸဏီမ်ား ရင္ဆိုင္ေနရသည့္ အေျခအေနကို ေဖာ္ျပေနသည္။ ျမန္မာ ႏိုင္ငံ၏ ကာလရွည္ၾကာစြာ တံခါးပိတ္ထားခဲ့ေသာ စီးပြားေရးကို ေခတ္မီေအာင္ ႀကိဳးစားေနခ်ိန္တြင္ ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားကို ဆြဲေဆာင္ေနသကဲ့သို႔ ၎တို႔၏ ကိုယ္ပိုင္အက်ိဳးစီးပြားကို ကာကြယ္ေနျခင္း ကိုလည္း ေဖာ္ျပေနသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံက စြမ္းအင္၊ အိမ္ၿခံေျမ၊ ခရီးသြားလုပ္ငန္းႏွင့္ ကုန္ထုတ္လုပ္ေရး အပါအဝင္ တျခားေသာက႑မ်ားကို တံခါးဖြင့္လွစ္ရန္ ျပင္ဆင္ေန သည့္အခ်ိန္တြင္ တယ္လီဖုန္း ဆက္သြယ္ေရးက႑က ေစာင့္ၾကည့္ေနရဆဲ စမ္းသပ္ကိစၥ တခုျဖစ္သည္။
“အခု ပထမအခ်ီမွာေတာ့ MPT က ရွင္းရွင္း လင္းလင္း အားသာခ်က္ရယူႏိုင္ခဲ့ၿပီးေတာ့ အႏိုင္ရသူ ျဖစ္ခဲ့ပါ တယ္။ ဒါေပမယ့္ ကစားပြဲက အေစာပိုင္း အေျခအေနမွာပဲ ရွိပါေသးတယ္” ဟု အေမရိကန္ အေျခစိုက္ Deloitte အႀကံေပးလုပ္ငန္းမွ ျမန္မာ့ေရးရာ ဒါ႐ိုက္တာ ခရစၥတိုဖာ ခ်စ္ထြန္း (Christopher Chit Tun) က ေျပာသည္။
အေမရိကန္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အေနအထားက ႐ႈပ္ေထြးသည္။ အေမရိကန္ ႏိုင္ငံျခားေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ နာမည္ပ်က္ စာရင္းသြင္းထားသည့္ စစ္တပ္အပါအဝင္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံမွ လူပုဂၢိဳလ္၊ အဖြဲ႕အစည္း ၂၀ဝ ေက်ာ္ႏွင့္ စီးပြားေရးလုပ္ကိုင္ျခင္းမျပဳရန္ ၎တို႔ကို တားျမစ္ ထားသည္။
လူဦးေရ ၅၁ ဒသမ ၄ သန္းရွိေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ တယ္လီဖုန္း ဆက္သြယ္ေရး လုပ္ငန္းက႑ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ ေရးအတြက္ အလားအလာမ်ားစြာ ရွိေနေသးသည္။ မိုဘိုင္းဖုန္း သံုးစြဲႏိုင္မႈက လူဦးေရ၏ ၁၄ ရာခိုင္ႏႈန္းသာ ရွိသည္ဟု Deloitte က ခန္႔မွန္း ထားၿပီး ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အနည္းဆံုးႏိုင္ငံမ်ား အပါအဝင္ ႏိုင္ငံအမ်ားစုတြင္ မိုဘိုင္းဖုန္း သံုးစြဲႏိုင္မႈ ၁၀ဝ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ ရွိေနသည္ႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္၍လည္း ျပခဲ့သည္။
Ooredoo ႏွင့္ Telenor တို႔က ဗ်ဴ႐ိုကေရစီ စနစ္၊ ေျမပိုင္ဆိုင္မႈ မခိုင္မာျခင္းမ်ား၊ ေျမေနရာ၊ ဝန္ထမ္းငွားရမ္း ခန္႔ထားႏိုင္ေရးမ်ားအျပင္ ဘာသာေရး တင္းမာမႈမ်ားႏွင့္ပင္လွ်င္ ရင္ဆိုင္ေနရသည့္ အခ်ိန္တြင္ MPT က ေဈးကြက္ကို လႊမ္းမိုးႏိုင္ေရးအတြက္ လ်င္လ်င္ျမန္ျမန္ ရဲရဲတင္းတင္း ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။
ဂ်ပန္ကုမၸဏီႀကီးမ်ားျဖစ္သည့္ KDDI ေကာ္ပို ေရးရွင္းႏွင့္ Sumitomo ေကာ္ပိုေရးရွင္းတို႔ထံမွ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ အေမရိကန္ ေဒၚလာ၂ ဘီလီယံႏွင့္ နည္းဗ်ဴဟာ အကူအညီမ်ားေၾကာင့္ MPT က ေဈးကြက္ျမွင့္တင္ေရး နည္းလမ္းအသစ္မ်ား အသံုး ျပဳလာၿပီး အမွတ္တံဆိပ္ကိုလည္း အသစ္ေျပာင္းလဲ လိုက္သည္။ ဝန္ေဆာင္ခ မ်ားကိုလည္း ၄၀ ရာခိုင္ႏႈန္း နီးပါး ေလွ်ာ့ခ်ေပးလိုက္သည္။ ထိုသို႔ ျပင္ဆင္ေျပာင္း လဲမႈမ်ားေၾကာင့္ ကြန္ရက္ရွိ ၿပီးသား MPT ကို ပိုမို အရွိန္ရေစခဲ့ၿပီး သံုးစြဲသူအသစ္မ်ား ထပ္မံရွိေစေရး အတြက္ အေထာက္အကူ ျဖစ္ခဲ့သည္ ဟု ေလ့လာ သံုးသပ္သူမ်ားက ေျပာသည္။
ၿပီးခဲ့သည့္ ၆ လတာကာလအတြင္း MPT က သူ၏ဝန္ေဆာင္မႈ သံုးစြဲသူ အေရအတြက္ကို ၁၁ သန္းနီးပါးအထိ ၂ ဆ ျမႇင့္တင္ႏိုင္ခဲ့ၿပီး ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ အကုန္အထိ သံုးစြဲသူ ၃ ဒသမ ၄ သန္းရွိသည္ဟု ထုတ္ျပန္ခဲ့ေသာ Telenor ထက္ ၃ ဆေက်ာ္ မ်ားခဲ့သည္။
“အရင္တုန္းက က်ေနာ္တို႔ဆီမွာ ေဈးကြက္ဌာန ဆိုတာ မရွိခဲ့ဘူး။ ေဈးကြက္ျမႇင့္တင္ေရး နည္းလမ္းေတြကို လည္း မသိခဲ့ဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ေဈးကြက္ထဲမွာ က်ေနာ္တို႔ MPT တခုပဲရွိတယ္ေလ” ဟု MPT ၏ အေထြေထြမန္ေနဂ်ာ ဦးေက်ာ္စိုးက ေျပာသည္။
၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလအထိ သံုးစြဲသူ ၂ ဒသမ ၂ သန္း ရရွိခဲ့သည္ဟု Ooredoo ကုမၸဏီက ဆိုသည္။ မတ္လ ၃ ရက္ေန႔က ထုတ္ျပန္ခဲ့သည့္ Ooredoo ၏ အစီရင္ခံစာတေစာင္တြင္ ကုမၸဏီ၏ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ လုပ္ငန္းမ်ားက အျမတ္အစြန္း မရရွိေသာ္လည္း ရလဒ္မ်ားက ေမွ်ာ္လင့္ထားသည္မ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီမႈရွိခဲ့ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထား သည္။ ၿပီးခဲ့သည့္ ႏွစ္အတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံရွိလုပ္ငန္းမွ ဝင္ေငြ အေမရိ ကန္ေဒၚလာ ၁၈၉ သန္း ျပန္လည္ရရွိခဲ့ သည္ဟု Ooredoo က ေျပာသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ရန္ လိုင္စင္ ရရွိခဲ့သည့္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္မွစ၍ Telenor ႏွင့္ Ooredoo တို႔၏ ေဈးကြက္ျမႇင့္တင္ေရး လႈပ္ရွားမႈ မ်ားကိုလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံတလႊားတြင္ ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရ သည္။
လတ္တေလာတြင္ ရွမ္းျပည္နယ္ႏွင့္ ကရင္ ျပည္နယ္ ေက်းလက္ေဒသမ်ားမွ ေနအိမ္မ်ားႏွင့္ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ မ်ားတြင္ အနီေရာင္ Ooredoo ႏွင့္ အျပာေရာင္ Telenor ဆိုင္းဘုတ္မ်ား၊ ဆိုင္နဖူး စည္းေၾကာ္ျငာမ်ား အေျမာက္အျမား ခ်ိတ္ဆြဲထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ စီးပြားေရးၿမိဳ႕ေတာ္ရန္ကုန္တြင္ လမ္းေဘးမွ ယာဥ္ထိန္းရဲ ႐ံုမ်ားတြင္ Telenor ၏ အျပာေရာင္အမွတ္တံဆိပ္မ်ားႏွင့္ လမ္းေဘးဆိုင္မ်ား တြင္ အပူဒဏ္ကို ကာကြယ္ရန္ အတြက္ Ooredoo ၏ အနီေရာင္ထီးမ်ားကို အသံုးျပဳေနၾကသည္။
သူတို႔၏ ကြန္ရက္မ်ား တည္ေဆာက္ေရးက ေနာက္ထပ္ဇာတ္လမ္းတခု ျဖစ္သည္။
အေျခခံအရ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေျမအားလံုးကို ႏိုင္ငံေတာ္က ပိုင္ဆိုင္ၿပီး တခါတရံတြင္ ေျမပိုင္ဆိုင္မႈ အခြင့္အေရး ကလည္း ရွင္းလင္းမႈ မရွိသည့္အတြက္ မိုဘိုင္းဖုန္းတာဝါတိုင္မ်ား စိုက္ထူေရးက ႐ႈပ္ေထြးမႈ မ်ားရွိေနသည္ဟု ကုမၸဏီမ်ားမွ အမႈေဆာင္မ်ားႏွင့္ တာဝါတည္ေဆာက္ေရး ကန္ထ႐ိုက္မ်ားက ေျပာၾက သည္။
“ေျမကိစၥက ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဥပေဒေရးရာအရ ႀကီးမားတဲ့ စိတ္ေခၚမႈရွိေနတဲ့ ေနရာျဖစ္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆို ေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ တိုးတက္ ေကာင္းမြန္တဲ့ ဥပေဒမူေဘာင္မရွိလို႔ပါ”ဟု စင္ကာပူ အေျခစိုက္ ဥပေဒ အက်ိဳးေဆာင္ ကုမၸဏီတခုျဖစ္သည့္ Olswang LLP မွ တယ္လီဖုန္း ဆက္သြယ္ ေရးက႑ အထူးျပဳလုပ္ကိုင္ ေနသူ အင္ဒ႐ူးစေတာက္ (Andrew Stott) ကေျပာသည္။ ကုမၸဏီမ်ားအေနျဖင့္ ေျမပိုင္ဆိုင္မႈ ရွင္းလင္း ေသခ်ာႏိုင္ေစရန္အတြက္ အခက္အခဲမ်ားႏွင့္ ရင္ဆိုင္ေနရသည္ဟုလည္း သူက ဆိုသည္။
Telenor ၏ ျမန္မာ႐ံုးမွ အမႈေဆာင္အရာရွိခ်ဳပ္ ပီတာ ဖားဘာ့ဂ္ (Petter Furberg) က တႏိုင္ငံလံုး အတိုင္း အတာျဖင့္ မိုဘိုင္းဖုန္းကြန္ရက္မ်ား ဆက္ လက္ျဖန္႔ၾကက္ႏိုင္ေရးအတြက္ အေရးပါေသာ ေျမႏွင့္ အေဆာက္ အအံု ပါမစ္မ်ားႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ လုပ္ငန္းမ်ား ပိုမိုထိေရာက္စြာ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ေရး အတြက္ ေဒသဆိုင္ရာ အစိုးရမ်ားက အလ်င္အျမန္ ေလ့လာသင္ယူေနၾကရသည္ဟု ေျပာသည္။
ယင္းကိစၥႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ဆက္သြယ္ေမးျမန္း ေသာ္လည္း အစိုးရဘက္မွ တာဝန္ရွိသူမ်ားက တံု႔ျပန္ခဲ့ျခင္း မရွိပါ။
ကုမၸဏီအားလံုးအတြက္ သြားရမည့္ခရီးက ေဝးေသးပံုရသည္။ ယခုအခ်ိန္အထိ တာဝါ ၁၅၀ဝ တည္ေဆာက္ခဲ့ သည္ဟု Telenor က ေျပာသည္။ တလလွ်င္ တိုင္ ၂၀ဝ မွ ၃၀ဝ အထိ ထပ္မံတိုးခ်ဲ႕ေန သည္ဟုလည္း သိရ သည္။ သူတို႔၏ လိုင္စင္မ်ားတြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္အတိုင္း ေနာက္ႏွစ္တြင္ တႏိုင္ငံလံုး၏ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းကို လႊမ္းၿခံဳေပးႏိုင္ေရးအတြက္ လိုအပ္ မည္ဟု ခန္႔မွန္းထားသည့္ တာဝါတိုင္ ၈၀ဝ၀ ခန္႔စီ တည္ေဆာက္ႏိုင္ေရးက Telenor ႏွင္ gh့ Ooredoo အတြက္ ေဝးကြာေနဆဲ ျဖစ္ပါသည္။
ဗ်ဴ႐ိုကေရစီႏွင့္ ေျမပိုင္ဆိုင္ခြင့္မ်ားကို စိန္ေခၚ မႈမ်ားအျဖစ္ အသိအမွတ္ ျပဳေသာ္လည္း ကုမၸဏီက အဆိုပါ စြန္႔စားရမႈမ်ားကို ေမွ်ာ္လင့္ထားၿပီးျဖစ္သည္ ဟု Telenor မွ ပီတာ ဖားဘာ့ဂ္က ဆိုသည္။ ၎ ႀကိဳတင္ ေမွ်ာ္မွန္းထားသည္ထက္ သံုးစြဲသူ အေရ အတြက္ ပိုမ်ားခဲ့သည္ဟုလည္း သူကထပ္ေျပာသည္။
၎တို႔၏ ဝန္ေဆာင္မႈကို စတင္မိတ္ဆက္ရာ တြင္ ရည္မွန္းခ်က္ႀကီးေသာ ေျခလွမ္းတရပ္ ခ်ႏိုင္ခဲ့ သည္ဟု Ooredoo က ဆိုသည္။ Ooredoo ၏ ျမန္မာႏိုင္ငံဆိုင္ရာ အမႈေဆာင္အရာရွိခ်ဳပ္ ေရာ့စ္ ေကာမက္ခ္ (Ross Cormack) က ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ျပည္နယ္ႏွင့္ တိုင္း ၇ ခုတြင္ ကြဲျပားျခားနားသည့္ နည္းဥပေဒမ်ားေၾကာင့္ အခက္အခဲမ်ား ရင္ဆိုင္ေန ရဆဲျဖစ္သည္ဟု ေျပာသည္။ “ဒီ ျပႆနာေတြ ႀကံဳ လာတဲ့အခါမွာ ဗဟိုအစိုးရနဲ႔ ေဒသဆိုင္ရာ အစိုးရ ေတြနဲ႔ အနီးကပ္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ၿပီးေတာ့ ေျဖ ရွင္းဖို႔ လုပ္ေနပါတယ္” ဟု သူက ဆိုသည္။
Ooredoo က ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ကုန္အထိ တာဝါ တိုင္ ၂၀ဝ၀ တည္ေဆာက္ႏိုင္ခဲ့သည္ဟု Deloitte Consulting က ခန္႔မွန္းခဲ့ေသာ္လည္း အဆိုပါအခ်က္ အလက္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ မွတ္ခ်က္ေပးရန္ ေရာ့စ္ ေကာမက္ခ္က ျငင္းဆန္ ခဲ့သည္။
ထိုအခ်ိန္တြင္ ကြန္ရက္တခု ရွိေနၿပီးျဖစ္ေသာ MPT က ေျမပိုင္ဆိုင္မႈ ကိစၥမ်ားကို အစိုးရ၏ အဆက္အသြယ္ျဖင့္ ပိုမိုလြယ္ကူစြာ ေဆာင္ရြက္ေန ႏိုင္သည္ဟု ေလ့လာဆန္းစစ္သူမ်ားက ေျပာၾက သည္။ MPT တြင္ တာဝါတိုင္ ၂၀ဝ၀ ရွိေနၿပီး ၂၀၁၆ ခုႏွစ္အကုန္တြင္ ၂ ဆတိုးရန္ အစီအစဥ္ ခ်မွတ္ထားသည္။ ထို႔အျပင္ KDDI ႏွင့္ Sumitomo တို႔၏ အကူအညီျဖင့္ လက္ရွိတာဝါမ်ားမွ ပိုမို ေကာင္းမြန္လ်င္ျမန္သည့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားေပးႏိုင္ရန္ အဆင့္ျမႇင့္တင္ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ေနသည္။ အဆိုပါ အားထုတ္မႈမ်ားက ေအာင္ျမင္မႈရႏိုင္မည့္ အသြင္ လည္းရွိေန သည္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ MPT ၏ မိုဘိုင္း အင္တာနက္ကြန္ရက္က သူ၏ ၿပိဳင္ဘက္မ်ားထက္ ပိုမိုလ်င္ျမန္သည္။
“MPT မွာက KDDI နဲ႔ Sumitomo လိုမ်ိဳး အေတြ႕အႀကံဳမ်ားတဲ့ စီးပြားဖက္ေတြရွိေနတယ္” ဟု Olswang LLP မွ အင္ဒ႐ူးစေတာက္က ေျပာသည္။
ႏိုင္ငံျခား ေအာ္ပေရတာမ်ားအတြက္ ေဒသခံ ကြ်မ္းက်င္လုပ္သားမ်ား ခန္႔ထားႏိုင္ေရးအတြက္လည္း အခက္အခဲ ျဖစ္ေနရသည္။ ဆယ္စုႏွစ္ ၆ ခုမွ် ၾကာျမင့္ခဲ့သည့္ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေၾကာင့္ ပညာေရးစနစ္ ထိခိုက္ခဲ့ရၿပီး တိုင္းျပည္၏ လုပ္သားအင္အားထုမွာ ကြ်မ္းက်င္မႈ အားနည္းခ်က္မ်ား ရွိေနသည္။ MPT တြင္မူ အေတြ႕အႀကံဳရင့္ဝန္ထမ္း ၈၀ဝ၀ ခန္႔ ရွိေန ၿပီး ျဖစ္သည္။
Ooredoo အတြက္ ေနာက္ထပ္ စိန္ေခၚမႈ တခုမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အမ်ိဳးသားေရး အစြန္း ေရာက္ဝါဒ အရွိန္ျမင့္ တက္ လာျခင္းျဖစ္သည္။ ၿပီးခဲ့သည့္ႏွစ္မ်ားအတြင္း မြတ္စလင္ဆန္႔က်င္ေရး ပဋိပကၡ အေျမာက္အျမား ျဖစ္ပြားခဲ့ ရသည္။ အမ်ိဳးသား ေရးဝါဒီ ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားက ကာတာအေျခစိုက္ Ooredoo ကုမၸဏီကို ဆန္႔က်င္ သပိတ္ေမွာက္ရန္ ေတာင္းဆိုခဲ့ၾကသည္။ ထိုသို႔ အဆိုးျမင္မႈမ်ားကို တိုက္ဖ်က္ႏိုင္ရန္အတြက္ Ooredoo က ေၾကာ္ျငာ စရိတ္ မ်ားျပားစြာသံုးစြဲ အကုန္အက်ခံခဲ့သည္ဟု ေလ့လာဆန္းစစ္သူတို႔က ေျပာၾကသည္။ ၎ကိစၥကို Ooredoo က အသိအမွတ္ျပဳေသာ္လည္း လုပ္ငန္း ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို ထိခိုက္မႈမရွိဟု ေျပာပါသည္။
ဧရာဝတီ
No comments:
Post a Comment