Tuesday 26 August 2014

ယာဥ္တုိက္မႈေၾကာင့္ ႏွစ္ရက္လွ်င္ လူတစ္ဦးႏႈန္း ေသဆုံးေန

မႏၱေလးတြင္ ယာဥ္တုိက္မႈမ်ားေၾကာင့္ ႏွစ္ရက္လွ်င္ လူတစ္ဦးႏႈန္း ေသဆုံးေနေၾကာင္း အမွတ္(၃) ယာဥ္ ထိန္း ရဲတပ္ဖြဲ႕ခြဲ (မႏၱေလး)၏ ယာဥ္တိုက္မႈစာရင္းတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။
“ဖမ္းတဲ့ အခ်ိန္ေလာက္ပဲ ဂ႐ုစိုက္ၾကတယ္။ ကုိယ့္အသက္အႏၱရာယ္ ကင္းဖို႔အတြက္ ယာဥ္အသုံးျပဳသူေတြ က ခံယူခ်က္ေလးရွိဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ အျပစ္ရွာၿပီး ဖမ္းတာ မဟုတ္ပါဘူး။ စည္းကမ္းလိုက္နာမႈ အပုိင္း မွာေတာ့ အားနည္းေနပါေသးတယ္”ဟု အမွတ္(၁၁)ယာဥ္ထိန္းရဲဒု-တပ္ဖြဲ႕ခြဲ (မႏၱေလး)၏ ရဲမွဴးသိန္းကုိကုိ က ေျပာသည္။

၆၂ လမ္းမေပၚတြင္ လူေလးဦးေသဆုံးသည္အထိ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ယာဥ္တုိက္မႈ ျဖစ္စဥ္ေၾကာင့္ ယာဥ္တိုက္ မႈမ်ားအတြက္ စုိးရိမ္စိတ္မ်ား ျမင့္လာေသာ္လည္း စည္းကမ္းလိုက္နာမႈအပိုင္းတြင္ အားနည္းေနဆဲဟု ၎က ဆိုသည္။

မႏၱေလးခ႐ုိင္ (၇) ၿမိဳ႕နယ္၌ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီမွဇူလုိင္အထိ ယာဥ္တိုက္မႈ ျဖစ္စဥ္ေပါင္း ၂၅၀ နီး ပါးႏွင့္ ေသဆုံးသူ ၁၈၀ ခန္႔ရွိၿပီျဖစ္ေၾကာင္း အမွတ္ (၁၁) ယာဥ္ထိန္းရဲဒု-တပ္ဖြဲ႕ခြဲ႐ုံး၏စာရင္းမ်ားအရ သိရ သည္။

မႏၱေလးၿမိဳ႕၌ ယာဥ္တိုက္မႈအမ်ားဆုံး ျဖစ္ရျခင္းမွာ အရက္ေသစာ ေသာက္စား၍ ဆုိင္ကယ္ေမာင္းႏွင္ျခင္း၊ အရွိန္ျပင္းေမာင္းႏွင္ျခင္း အပါအ၀င္ သတ္မွတ္ယာဥ္စည္းကမ္းမ်ားကုိ မလိုက္နာျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ပြဲခ်င္း ၿပီး ေသဆုံးသူမ်ားရွိသည္ဟု မႏၱေလးၿမိဳ႕ရွိ ခ်မ္းျမသုခနာမႈကူညီေရးအသင္းက တာ၀န္ရွိသူတစ္ဦး က ေျပာ သည္။

ၾသဂုတ္လ ဒုတိယအပတ္က က်င္းပခဲ့သည့္ ယာဥ္စည္းကမ္း၊ လမ္းစည္းကမ္း ထိန္းသိမ္းေရးေကာ္မတီ ၏ ေဆြးေႏြးပြဲ၌ ၿမိဳ႕ခံပညာရွင္အမ်ားစုက မႏၱေလးၿမိဳ႕သည္ ေနာင္ႏွစ္အနည္းငယ္အတြင္း သဘာ၀ေဘး အႏၱရာယ္ထက္ ယာဥ္တိုက္မႈ အႏၱရာယ္သည္ ႀကီးလာႏုိင္ၾကသည္။

ယာဥ္တိုက္မႈ အႏၱရာယ္ကုိ ကာကြယ္ရန္မွာ ယာဥ္စီးနင္းအသုံးျပဳသူ တစ္ဦးခ်င္းအလိုက္ သတ္မွတ္ထား သည့္ ယာဥ္စည္းကမ္း၊ လမ္းစည္းကမ္းမ်ားကုိ တိက်စြာ လိုက္နာျခင္းသည္ အသက္အႏၱရာယ္ အတြက္ ေဘး ကင္းေစသည့္ အကာအရံ တစ္ခုပင္ျဖစ္သည္ဟု မႏၱေလးၿမိဳ႕တြင္ ယာဥ္စည္းကမ္း၊ လမ္းစည္းကမ္းအတြက္ ေရွာင္တခင္စစ္ေဆးမႈမ်ား ေဆာင္ရြက္ေနသည့္ ယာဥ္ထိန္းရဲအရာရွိတစ္ဦးက ဆုိသည္။

လူတို႔၏ ေနထုိင္မႈပုံစံ၊ အမူအက်င့္မ်ားအရ ေရာဂါရရွိျခင္း၊ ေသဆုံးရျခင္း အေၾကာင္းရင္းတို႔ကုိ သိရွိႏုိင္ေစ ရန္ ႏုိင္ငံတကာမွ ဆရာ၀န္မ်ားႏွင့္ ကြန္ပ်ဴတာပညာရွင္မ်ားက ႏုိင္ငံေပါင္း ၃၀၀ ေက်ာ္တြင္ စစ္တမ္းေကာက္ ယူ ထားသည့္ Global Burden of Diseases (GBD) စီမံကိန္း၏ ၀က္ဘ္ဆုိက္ဒ္ www.healthdata.org ၌ ျမန္မာႏုိင္ငံရွိ အသက္ ၁၅ ႏွစ္ႏွင့္ ၂၀ ၾကားရွိ ဆယ္ေက်ာ္သက္ အမ်ဳိးသား၊ အမ်ဳိးသမီးတို႔သည္ ယာဥ္မေတာ္တဆမႈေၾကာင့္ ေသဆုံးျခင္းသည္ နံပါတ္တစ္ေနရာတြင္ ေရာက္ရွိေနၿပီဟုေဖာ္ ျပထားသည္။

၎စီမံကိန္းကုိ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္တြင္ တစ္ႀကိမ္၊ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ တစ္ႀကိမ္ ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး အထက္ပါေဖာ္ျပ ခ်က္သည္ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္က ေကာက္ယူခဲ့သည့္ ျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ စစ္တမ္းတစ္ခု ကို ေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္သည္။

Mizzima - News in Burmese

No comments:

Post a Comment