Thursday 20 March 2014

၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ပံုႏွိပ္ဥပေဒကို မီဒီယာဥပေဒသစ္ ႏွစ္ရပ္ျဖင့္ ပယ္ဖ်က္လိုက္ေသာ္လည္း သတင္းေထာက္မ်ားကို အျခားေသာ ေမွ်ာ့ႀကိဳးဥပေဒမ်ားျဖင့္ အေရးယူႏိုင္သည့္ အေျခအေန ရွိေနဆဲျဖစ္

CPJ ၀က္ဘ္ဆိုက္တြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ သမၼတထံေပးပို႔သည့္စာကို ေတြ႕ရစဥ္

စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္ကို ကန္႔သတ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ႏိုင္သည့္ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ပံုႏွိပ္သူမ်ားႏွင့္ ထုတ္ေ၀သူမ်ား မွတ္ပံုတင္ဥပေဒကို မီဒီယာဥပေဒသစ္ႏွစ္ရပ္ ျပ႒ာန္းၿပီး ပယ္ဖ်က္လိုက္ေသာ္လည္း ေမွ်ာ့ႀကိဳးျဖစ္ေနသည့္ အျခားတည္ဆဲ ဥပေဒမ်ားျဖင့္ သတင္းေထာက္မ်ားကို အေရးယူႏိုင္သည့္ အေျခအေန ရွိေနဆဲျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

မတ္လ ပထမပတ္အတြင္းက ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ စာနယ္ဇင္းေကာင္စီ (ယာယီ) မွ ဦးေဆာင္ေရးဆြဲေသာ သတင္းမီဒီယာဥပေဒႏွင့္ ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာနမွ ေရးဆြဲေသာ ပံုႏွိပ္ျခင္းႏွင့္ ထုတ္ေ၀ျခင္းလုပ္ငန္း ဥပေဒကို အတည္ျပဳခဲ့သည္။ ထိုသို႔ အတည္ျပဳခဲ့ေသာ ဥပေဒႏွစ္ရပ္ကို သမၼတဦးသိန္းစိန္က လက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့ၿပီး မတ္ ၁၉ ရက္ထုတ္ အစိုးရသတင္းစာမ်ား၌ ျပ႒ာန္းေၾကာင္း ေဖာ္ျပခဲ့သည္။

အစိုးရ၏ ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာနသည္ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ကို ကန္႔သတ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ေသာ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ဥပေဒကို ျပန္လည္အသက္သြင္းႏိုင္ရန္ ပံုႏွိပ္ျခင္းႏွင့္ ထုတ္ေ၀ျခင္းလုပ္ငန္း ဥပေဒၾကမ္းကို ၂၀၁၂ ခုႏွစ္အတြင္းမွာပင္ ျပင္ဆင္ခဲ့ၿပီး ၂၀၁၃ ခုႏွစ္မတ္လတြင္ လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္သြင္းခဲ့သည္။ ထိုဥပေဒၾကမ္းအေပၚ ျပည္တြင္းျပည္ပ ဂ်ာနယ္လစ္ အဖြဲ႕အစည္း အသီးသီးက ကန္႔ကြက္ခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ စာနယ္ဇင္းေကာင္စီ (ယာယီ) က သတင္းသမားမ်ား၏ သေဘာဆႏၵျဖင့္ ေရးဆြဲေသာ သတင္းမီဒီယာ ဥပေဒၾကမ္းတစ္ရပ္ကို လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္သြင္းခဲ့သည္။ ထိုဥပေဒ ႏွစ္ရပ္အၾကား အျငင္းပြားမႈမ်ား အျပင္းအထန္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ၿပီးေနာက္ ႏွစ္ဖက္ညႇိႏိႈင္းမႈမ်ားအေပၚ လႊတ္ေတာ္၏ဆံုးျဖတ္ခ်က္ျဖင့္ ဥပေဒၾကမ္းႏွစ္ရပ္ကို သီးျခားစီ အတည္ျပဳခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

အတည္ျပဳ ျပ႒ာန္းလိုက္ေသာ ဥပေဒႏွစ္ရပ္အရ သတင္းသမားမ်ားႏွင့္ ပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀သူမ်ားကို အေရးယူေဆာင္ရြက္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ရာ၌ ေထာင္ဒဏ္ခ်မွတ္ႏိုင္မည္ မဟုတ္ဘဲ ေငြဒဏ္သာ ခ်မွတ္ႏိုင္မည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ေပ်ာ့ေပ်ာင္းသည့္အသြင္ ေဆာင္သည္ဟု ေယဘုယ်သတ္မွတ္ႏိုင္သည္။

သို႔ေသာ္ သတင္းမီဒီယာ ဥပေဒပုဒ္မ ၂၆ တြင္ ျပ႒ာန္းထားခ်က္အရ မည္သည့္သတင္းမီဒီယာသမားမဆို ပုဒ္မ ၉၊ ပုဒ္မခြဲ (ဇ) ျဖစ္သည့္ ‘ဇာတိ၊ ကိုးကြယ္ရာ ဘာသာ၊ လူမ်ိဳးတစ္မ်ဳိးကို အေၾကာင္းျပ၍ ပဋိပကၡ ျဖစ္ေစႏိုင္ေသာ လံႈ႔ေဆာ္ေရးသားမႈမွ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း’ တားျမစ္ခ်က္ကို ခ်ဳိးေဖာက္ပါက တည္ဆဲဥပေဒ တစ္ရပ္ရပ္ျဖင့္ အေရးယူႏိုင္ေၾကာင္း ဖြင့္ဆိုထားသည္။

ထို႔ျပင္ မူလေရးဆြဲခဲ့ေသာ သတင္းမီဒီယာ ဥပေဒၾကမ္းတြင္ ‘က်င့္၀တ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ျပႆနာမ်ား ရွိခဲ့ပါက သတင္းမီဒီယာ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားျဖင့္သာ အေရးယူ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္သည္’ ဆိုေသာ အခ်က္ကို ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ္လည္း အတည္ျပဳဥပေဒတြင္ ထိုအခ်က္ ပါ၀င္လာခဲ့ျခင္း မရွိေပ။

ထို႔ေၾကာင့္ သတင္းသမားမ်ားအေနျဖင့္ က်င့္၀တ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ျပႆနာမ်ား ေပၚေပါက္လာပါက သတင္းမီဒီယာ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားျဖင့္ အေရးယူ ေဆာင္ရြက္ခံရမည့္နည္းတူ အျခားတည္ဆဲ ဥပေဒမ်ားျဖင့္ပါ အေရးယူခံရႏိုင္သည့္ အဓိပၸာယ္ သက္ေရာက္ေနသည္။

“သတင္းေထာက္ေတြအေနနဲ႔က ကိုယ့္ကိုအႏၲရာယ္ေပးႏိုင္တဲ့ ဥပေဒေတြကို ႀကိဳသိထားရင္ ပိုေကာင္းမယ္” ဟု ျမန္မာႏိုင္ငံ စာနယ္ဇင္းေကာင္စီ (ယာယီ) မွ  အတြင္းေရးမွဴး ဦးေက်ာ္မင္းေဆြက ေျပာၾကားသည္။   

“ဒီဥပေဒမွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔တင္ထားတဲ့ဟာရဲ႕ ၆၀၊ ၇၀ ရာခုိင္ႏႈန္းေလာက္ပဲ ေက်နပ္မႈရပါတယ္။ တခ်ဳိ႕ ကိစၥေတြမွာ အျဖဳတ္ခံရတဲ့ ကိစၥေတြရွိတယ္။ ဥပမာ ဒီဥပေဒအရသာ အေရးယူရမယ္ဆုိတဲ့ ဟာမ်ဳိးေတြ ျဖဳတ္ လုိက္တယ္။ လႊတ္ေတာ္မွာ ျဖဳတ္လုိက္တာမ်ဳိးေတြေပါ့။ တည္ဆဲဥပေဒနဲ႔ အေရးယူရမယ္ဆုိတဲ့ ဟာမ်ဳိးေတြက ဒါမ်ိဳးေတြနဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ေရွ႕မွာ သြားၾကံဳရဦးမယ္လုိ႔ ထင္တယ္” ဟု ျမန္မာဂ်ာနယ္လစ္ကြန္ရက္မွ ဦးျမင့္ေက်ာ္က ဆိုသည္။

“ၿခံဳၿပီးေျပာရမယ္ဆုိရင္ (သတင္းမီဒီယာ ဥပေဒအေပၚ) အတုိင္းအတာ တစ္ခုေလာက္ထိေတာ့ ေက်နပ္မႈ ရွိတယ္။ အျပည့္အ၀ ေက်နပ္မႈႀကီးေတာ့ မရွိပါဘူး။ အျပည့္အ၀ ေက်နပ္မႈ မရွိပါဘူးဆုိတဲ့ ေနရာမွာ ဥပမာ အားျဖင့္ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ သတင္းမီဒီယာေလာကမွာ ပုံႏွိပ္က်င့္၀တ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ခ်ဳိးေဖာက္မႈေတြရွိရင္ သတင္းမီဒီယာ ဥပေဒနဲ႔ပဲ အေရးယူဖုိ႔ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ဆြဲထားတာရွိတယ္။ အဲဒါလုိမ်ိဳး လႊတ္ေတာ္ကလည္း လက္မခံဘူး။ ဒါမ်ဳိးက ကြၽန္ေတာ္တုိ႔က အျပည့္အ၀ ေက်နပ္မႈမရတဲ့ ဥပမာတစ္ခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆုိလုိတာကေတာ့ ဒီဥပေဒနဲ႔တင္ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ အဆုိအရေတာ့ တစ္ဖက္နစ္နာတဲ့သူကုိ ကန္႔သတ္လုိ႔ မရဘူးလုိ႔ သူကေတာ့ ဆုိတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ကေတာ့ သတင္းမီဒီယာသမားေတြကုိ တတ္ႏုိင္သေလာက္ ကာကြယ္ေပးတာေပါ့။ က်င့္၀တ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ခ်ဳိးေဖာက္မႈကုိပဲ ကြၽန္ေတာ္တို႔က ေျပာတာေပါ့။ တစ္ဖက္က က်ေတာ့လည္း က်င့္၀တ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ေဖာက္ဖ်က္မႈ ျဖစ္ေသာ္ျငားလည္း ပုဒ္မ ၅၀၀ လုိကိစၥမ်ိဳး အသေရဖ်က္မႈမ်ဳိးနဲ႔ တရားစြဲခ်င္စြဲမယ္ဆုိတဲ့ သေဘာေပါ့” ဟု ဦးေက်ာ္မင္းေဆြက ဆိုသည္။

“စာနယ္ဇင္းေကာင္စီ အပါအ၀င္ စာနယ္ဇင္းသမားမ်ား ေတာင္းဆုိတဲ့ လြတ္လပ္စြာ ေရးသားခြင့္ကုိ ကာကြယ္တဲ့ ဥပေဒမ်ဳိးနဲ႔ အစုိးရက စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္ကုိ ထိန္းခ်ဳပ္ခ်င္တဲ့ အစုိးရ အုပ္စုိးသူမ်ား နဲ႔ၾကားမွာ ျငင္းရင္းခုံရင္း အားၿပိဳင္ရင္း ညႇိႏႈိင္းရင္း ေနာက္ဆုံးထြက္ေပၚလာတဲ့ ရလဒ္ပဲ။ စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္ကုိ လုိလားတဲ့ စာနယ္ဇင္းသမားမ်ား အေနနဲ႔ေတာ့ ဒီအေပၚမွာ ေက်နပ္ႏုိင္စရာ မရွိေသးဘူး။ ဆက္လက္ၿပီးေတာ့ ပုိၿပီးေတာ့ လြတ္လပ္ခြင့္ကုိ အားေပးေထာက္ကူတဲ့ ဥပေဒမ်ဳိးျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားရဦး မယ္ လုိ႔ပဲ ေျပာခ်င္ပါတယ္” ဟု စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္ခြင့္အတြက္ အစဥ္တစိုက္ ေတာင္းဆိုေနသူ စာေရးဆရာ ေဖျမင့္က ဆိုသည္။

ျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီးဌာနက ေရးဆြဲၿပီး အတည္ျပဳခဲ့ေသာ ပံုႏွိပ္ျခင္းႏွင့္ ထုတ္ေ၀ျခင္းလုပ္ငန္း ဥပေဒၾကမ္း တြင္ မူလတင္သြင္းစဥ္ကပင္ အျငင္းပြားခဲ့ေသာ (က) တိုင္းရင္းသား လူမ်ဳိးအခ်င္းခ်င္း၊ ႏိုင္ငံသား အခ်င္းခ်င္း၊ လူမ်ိဳးေရးအရ၊ ဘာသာေရးအရ၊ ယဥ္ေက်းမႈအရ ထိခိုက္နစ္နာေစမည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ေဖာ္ျပျခင္း၊ (ခ) ႏိုင္ငံေတာ္လံုျခံဳေရး၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး၊ အမ်ားျပည္သူ ေအးခ်မ္းသာယာေရးတို႔ကို လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံသားတိုင္း တန္းတူမႈ၊ လြတ္လပ္မႈ၊ တရားမွ်တမႈ၊ အခြင့္အေရးတို႔ကိုေသာ္ လည္းေကာင္း ထိခိုက္ေစမည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ေဖာ္ျပျခင္း (ဂ) ညစ္ညမ္းစာမ်ားကို ေဖာ္ျပျခင္း၊ (ဃ) ရာဇ၀တ္မႈ၊ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္မႈ၊ အၾကမ္းဖက္မႈ၊ ေလာင္းကစားမႈႏွင့္ မူးယစ္ေဆး၀ါးႏွင့္ စိတ္ကိုေျပာင္းလဲေစေသာ ေဆး၀ါးမ်ားဆိုင္ရာ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္ျခင္းတို႔ကို အားေပးျခင္းႏွင့္ လံႈ႔ေဆာ္ျခင္းမ်ားကို ပံုႏွိပ္ျခင္း၊ ထုတ္ေ၀ျခင္း မျပဳရဟူေသာ တားျမစ္ခ်က္ကို ထည့္သြင္းအတည္ျပဳခဲ့သည္။

ထိုတားျမစ္ခ်က္မ်ားတြင္ ပါရွိေသာ “ႏိုင္ငံေတာ္လံုျခံဳေရး၊ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရး၊ အမ်ားျပည္သူ ေအးခ်မ္း သာယာေရးတို႔ကို လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံသားတိုင္း တန္းတူမႈ၊ လြတ္လပ္မႈ၊ တရားမွ်တမႈ၊ အခြင့္အေရး တို႔ကိုေသာ္ လည္းေကာင္း ထိခိုက္ေစမည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ား” ဆိုျခင္းကို သီးျခားအဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုျခင္း မရွိေပ။

ထို႔ျပင္ အဆိုပါဥပေဒတြင္ ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာနက အဓိကခ်ဳပ္ကိုင္ၿပီး ထုတ္ေ၀ခြင့္ ျပန္လည္ ႐ုပ္သိမ္းႏိုင္ သည့္ အခြင့္အေရးမ်ားကိုလည္း ဆက္လက္အတည္ျပဳ ျပ႒ာန္းခဲ့သည္။     

Eleven Media Group

No comments:

Post a Comment