Monday 7 December 2015

ႏိုင္ငံေရးအေရြ႕ႏွင့္ တုိင္းရင္းသား ပါတီမ်ား၏ ရွင္သန္ခြင့္အတြက္ အေျပာင္းအလဲ

၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီက ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ စည္းလံုးညီညြတ္ေသာ တိုင္းရင္းသား လူမ်ဳိးမ်ား မဟာမိတ္အဖြဲ႕ႏွင့္ မိတ္ဖက္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ေဆြးေႏြးပြဲတြင္ NLD ပါတီ နာယက ဦးတင္ဦးႏွင့္အတူ UNA ေခါင္းေဆာင္အခ်ဳိ႕ကို ေတြ႕ရစဥ္ (ဓာတ္ပံု-ဇာလီျမင့္ဦး)
ျမန္မာႏုိင္ငံ ေရြးေကာက္ပြဲ သက္တမ္းတစ္ေလွ်ာက္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ အေထြေထြ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ႏုိင္ငံေရးပါတီ အမ်ားစု ၀င္ေရာက္ ယွဥ္ၿပိဳင္ခဲ့ၿပီး တုိင္းရင္းသား မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ား ကုိယ္စားျပဳ ၀င္ၿပိဳင္ခဲ့သည့္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမွာလည္း ၅၃ ပါတီ အထိ ရွိခဲ့သည္။
သုိ႔ေသာ္ ေရြးေကာက္ပြဲ၌ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္၊ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ အသီးသီးတုိ႔တြင္ တုိင္းရင္းသားပါတီ ၁၈ ခုကသာ အႏုိင္ရရွိခဲ့သည္။ စုစုေပါင္း လႊတ္ေတာ္ေနရာ ၁၄၀ ခန္႔တြင္ ျဖစ္သည္။

လက္ရွိတြင္ အထူးသျဖင့္ တုိင္းရင္းသား လူမ်ိဳးမ်ား ေနထုိင္ရာ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ တုိင္းရင္းသား ကုိယ္စားျပဳ ပါတီအမ်ားစု ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ႐ႈံးနိမ့္ခဲ့ရသျဖင့္ ထုိပါတီမ်ား၏ ရပ္တည္ခ်က္၊ မူ၀ါဒတုိ႔အေပၚ ေမးခြန္းထုတ္စရာမ်ား ရွိလာသည္။ ထုိ႔ျပင္ တစ္ဖက္တြင္လည္း လႊတ္ေတာ္ေနရာ အမ်ားစုတြင္ အႏုိင္ရရွိသည့္ တုိင္းရင္းသား ပါတီမ်ားမွာ ရွမ္းတုိင္းရင္းသားမ်ား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ပါတီ၊ ရခုိင္ အမ်ဳိးသားပါတီ ကဲ့သုိ႔ေသာ အႏုိင္ရ တုိင္းရင္းသားပါတီမ်ားႏွင့္ အမ်ဳိးသား ဒီမုိကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ပါတီ၏ အစုိးရသစ္တုိ႔အၾကား ခ်ိတ္ဆက္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္မႈတုိ႔မွာလည္း အေရးႀကီးလာၿပီ ျဖစ္သလုိ တုိင္းရင္းသားပါတီမ်ား၏ ရွင္သန္မႈႏွင့္ ႏုိင္ငံေရး ျဖစ္စဥ္မ်ားတြင္ ပါ၀င္ႏုိင္မႈ အခန္းက႑တုိ႔မွာလည္း ဆက္လက္ ေစာင့္ၾကည့္ရမည့္ အေနအထားတြင္ ရွိေနသည္။

၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲအလြန္ တုိင္းရင္းသား ပါတီမ်ား၏ ရပ္တည္ခ်က္ႏွင့္ မူ၀ါဒ

ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳး ၁၃၅ မ်ဳိးရွိေၾကာင္း အစုိးရ၏ အခ်က္အလက္မ်ားအရ သိရၿပီး အဆုိပါ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးစုအားလုံး ကုိယ္စားျပဳ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ား ဖြဲ႕စည္းထားျခင္း မရွိေသာ္လည္း မ်ိဳးႏြယ္စု တစ္ခုတည္းကုိ ကုိယ္စားျပဳ၍ ဖြဲ႕စည္းထားသည့္ ပါတီ အမ်ားအျပား ရွိေနသည္။

ခ်င္းတုိင္းရင္းသား ကုိယ္စားျပဳ ဖြဲ႕စည္းထားသည့္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမွာ ၁၀ ခုအထိရွိၿပီး ကရင္ တုိင္းရင္းသား ကုိယ္စားျပဳ ဖြဲ႕စည္းထားသည့္ ပါတီမွာလည္း ငါးခုအထိ ရွိေနသည္။ ထုိ႔အတူ အျခားေသာ ကခ်င္၊ ရွမ္း၊ မြန္ စသည့္ တုိင္းရင္းသား အမည္မ်ားျဖင့္ ကုိယ္စားျပဳ ဖြဲ႕စည္းထားသည့္ ပါတီမ်ားမွာလည္း အနည္းဆုံး ႏွစ္ပါတီမွ သုံးပါတီအထိ ရွိသည္။

တုိင္းရင္းသားမ်ား ေနထုိင္ရာ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ အဆုိပါ တုိင္းရင္းသား ကုိယ္စားျပဳ ပါတီအမ်ားစု ႐ႈံးနိမ့္ခဲ့ရျခင္းမွာ ၿပိဳင္ဘက္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ား၏ အားသာခ်က္ေၾကာင့္သာ မဟုတ္ဘဲ တုိင္းရင္းသားမ်ား ကုိယ္စားျပဳ ေရြးခ်ယ္ရမည့္ ပါတီမ်ားေနျခင္းေၾကာင့္လည္း ျဖစ္သည္ဟု ႏုိင္ငံေရး ေလ့လာသုံးသပ္သူမ်ားက ေျပာၾကားသည္။

တိုင္းရင္းသား လူမ်ဳိးစု တစ္ခုတည္းကုိ ကုိယ္စားျပဳေသာ ပါတီမ်ားစြာ ရွိေနမႈမွာ လူထုအတြက္ ေရြးခ်ယ္ရခက္သည့္ အေနအထားမ်ိဳး ျဖစ္ေစခဲ့သည္ဟုလည္း သုံးသပ္မႈမ်ား ရွိခဲ့သည္။

၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲႏုိင္ တုိင္းရင္းသားပါတီ အမ်ားစု အႏုိင္ရရွိခဲ့ျခင္း မရွိသည္ကုိ ေတြ႕ရသည္။ထုိ႔အတြက္ လက္ရွိ လႊတ္ေတာ္သက္တမ္း ငါးႏွစ္အတြင္း တုိင္းရင္းသားပါတီမ်ား အေနျဖင့္ ေျပာင္ေျမာက္စြာ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္ခဲ့ျခင္း ရွိမရွိ ဟူသည့္ ေမးခြန္းမွာလည္း တုိင္းရင္းသား ပါတီမ်ားဘက္မွ ေျဖဆုိရမည့္ ေမးခြန္းတစ္ခုအျဖစ္ ထြက္ေပၚလာခဲ့သည္။

“ေရြးခ်ယ္ရ ခက္တယ္ဆုိတာ ပါတီေတြအားလုံးက ေကာင္းေနတယ္ဆုိတာမ်ဳိးထက္ အင္အားတစ္ရပ္က ဘယ္ေလာက္အထိ သူတုိ႔အတြက္ လုပ္ေပးႏုိင္သလဲ၊ ရပ္တည္ႏိုင္သလဲဆုိတဲ့ ႏုိင္ငံေရး သဘာေပါ့။ ဆုိေတာ့ အဲဒါမ်ဳိးျဖစ္တဲ့ အခါက်ေတာ့ လူထုအေနနဲ႔က်ေတာ့ ပါတီမ်ားက စိတ္ပ်က္ေစခဲ့တယ္လုိ႔ ျမင္တယ္” ဟု ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေနသည့္ ေအးခ်မ္းျမန္မာ လူမႈအဖြဲ႕အစည္းမွ ဒါ႐ုိက္တာ ဦးဆလုိင္းအုိက္ဇက္ခင္က သုံးသပ္ ေျပာၾကားသည္။

ထုိ႔အတြက္ တုိင္းရင္းသားပါတီမ်ား အေနျဖင့္ ပါတီတည္ေဆာက္ေရးကုိ လုပ္ေဆာင္ရမည့္ အေနအထား ရွိေနၿပီး သက္ဆုိင္ရာ တုိင္းရင္းသားမ်ားအလုိက္ ကုိယ္စားျပဳႏုိင္ေသာ၊ လူထုအားကုိးႏုိင္ေသာ ပါတီမ်ားအျဖစ္ လာမည့္ အစုိးရသက္တမ္း ငါးႏွစ္အတြင္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္သြားရန္လည္း လိုအပ္ေနသည္။

၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲက တုိင္းရင္းသားပါတီေတြ ညီညြတ္ဖုိ႔ တြန္းအားျဖစ္ေစခဲ့သလား

ထုိေနရာတြင္ တုိင္းရင္းသား ပါတီမ်ားအခ်ဳိ႕အၾကား ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ၊ မဟာမိတ္ ဖြဲ႕စည္းမႈမ်ားမွာ အခန္းက႑ တစ္ရပ္အေနျဖင့္ ေပၚေပါက္လာခဲ့ၿပီး ပါတီတည္ေဆာက္ေရး သုိ႔မဟုတ္ ေပါင္းစည္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္းျဖင့္ ပါတီမ်ား စည္းလုံးမႈ ရယူရန္ လုိလားေၾကာင္း သက္ဆုိင္ရာ ပါတီေခါင္းေဆာင္မ်ားက ထုတ္ေဖာ္ ေျပာၾကားမႈမ်ား ရွိလာသည္။ လက္ရွိတြင္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ႐ႈံးနိမ့္ခဲ့သည့္ ကရင္ႏုိင္ငံေရးပါတီ ငါးခုကလည္း ပူးေပါင္းရန္ မူေဘာင္ေရးဆြဲ ညႇိႏႈိင္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္လာသည္။

ထုိ႔ျပင္၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲ၌ ပူးေပါင္းညႇိႏႈိင္း ေဆာင္ရြက္ခဲ့မႈမ်ား ရွိခဲ့သည့္ ခ်င္းတုိင္းရင္းသား ပါတီ ၁၀ ခုတုိ႔ကလည္း ႏိုင္ငံေရးဆုိင္ရာ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈမ်ား ဆက္လက္ ျပဳလုပ္ရန္ စီစဥ္ထားသလုိ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ လႊတ္ေတာ္ေနရာ အမ်ားအျပား အႏုိင္ရခဲ့သည့္ ရွမ္းတုိင္းရင္းသားမ်ား ဒီမုိကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ပါတီႏွင့္ ရွမ္းတုိင္းရင္းသားမ်ား ဒီမုိကရက္တစ္ ပါတီတုိ႔ကလည္း ရွမ္းႏွစ္ပါတီ ပူးေပါင္းေရး ကိစၥမ်ားကုိ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္လ်က္ရွိေၾကာင္း သိရသည္။

“ေရြးေကာက္ပြဲ ၿပီးတဲ့အခါ ျပန္လည္ သုံးသပ္ၾကည့္တဲ့အခါမွာ အဲဒီလုိ ျပည္နယ္ေတြမွာ ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားတဲ့ ျပည္နယ္ေတြေပါ့။ လူမ်ဳိးကုိ အေျခခံၿပီး ဖြဲ႕ထားတဲ့ ပါတီေတြက အႏုိင္မရတာေတြ ေတြ႕ရတယ္။ ဥပမာ ခ်င္းျပည္နယ္မွာဆုိရင္ ခ်င္းအမ်ဳိးသားပါတီ အေနနဲ႔ တစ္ေယာက္မွ အႏုိင္မရဘူး။ ဇုိမီးပါတီ တစ္ခုတည္း ေျခာက္ေနရာ အႏုိင္ရတယ္။ ကရင္ျပည္နယ္မွာ ဆုိရင္လည္း ကရင္အမ်ဳိးသားပါတီေတြက တစ္ေယာက္တည္း အႏုိင္ရတယ္။ ဆုိေတာ့ ဒါေတြကုိ အေျခခံၿပီးေတာ့လည္း တုိင္းရင္းသား ပါတီေတြ ညီညြတ္ဖုိ႔ ေပါင္းစည္းဖုိ႔ တြန္းအားတစ္ခု ေပးသလုိ ျဖစ္ေနပုံရပါတယ္” ဟု စည္းလုံး ညီညြတ္ေသာ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးမ်ား မဟာမိတ္အဖြဲ႕မွ ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးျဖစ္သူ အႏုိင္ရ လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ ဦးေအးသာေအာင္က ေျပာၾကားသည္။

ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီး ႏုိင္ငံေရးအခင္းအက်င္း ေျပာင္းလဲလာသည္ႏွင့္အညီ အႏုိင္ရရွိခဲ့သည့္ တုိင္းရင္းသား ပါတီအခ်ဳိ႕ အခ်င္းခ်င္းၾကားလည္း မဟာမိတ္ ဆက္ဆံေရး တည္ေဆာက္မႈမ်ား ရွိလာသည္ကုိလည္း ေတြ႕ရၿပီး လႊတ္ေတာ္ ေလးေနရာ အႏုိင္ရရွိထားသည့္ တုိင္းရင္းသားပါတီ တစ္ခုျဖစ္ေသာ ကခ်င္ျပည္နယ္ ဒီမုိကေရစီပါတီက စည္းလုံးညီညြတ္ေသာ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးမ်ား မဟာမိတ္အဖြဲ႕ (UNA) သုိ႔ ၀င္ေရာက္ရန္ ကမ္းလွမ္းမႈ ရွိလာခဲ့သည္။

တုိင္းရင္းသား ပါတီမ်ား ပူးေပါင္းရန္ ညႇိႏိႈင္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ္လည္း မြန္အမ်ဳိးသားပါတီ (ယခင္ မြန္ဒီမုိကေရစီ ပါတီ) ႏွင့္ မြန္ေဒသလုံးဆုိင္ရာ ဒီမုိကေရစီ ပါတီတို႔အၾကား ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္ၾကာ ပူးေပါင္းရန္ ညႇိႏႈိင္းခဲ့ေသာ္လည္း ေနာက္ဆုံး သေဘာတူညီႏုိင္ခဲ့ျခင္း မရွိဘဲ တစ္ပါတီခ်င္း အေနျဖင့္သာ ေရြးေကာက္ပြဲ ၀င္ေရာက္ခဲ့သည့္ အေျခအေနမ်ဳိးလည္း ရွိခဲ့သည့္အတြက္ လက္ရွိ ပါတီမ်ား ေပါင္းစည္းရန္ လုပ္ေဆာင္မႈ၊ မဟာမိတ္ဖြဲ႕စည္းရန္ စီစဥ္မႈႏွင့္ လာမည့္ ႏုိင္ငံေရး အခင္းအက်င္းသစ္တြင္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ျခင္း ရွိမရွိတုိ႔မွာ စိတ္၀င္စားဖြယ္ ျဖစ္သည္။

ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္ႏွင့္ တုိင္းရင္းသားပါတီမ်ား၏အခန္းက႑

အစုိးရအေနျဖင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းမ်ား အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ေနစဥ္ ကာလတစ္ေလွ်ာက္ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ားကလည္း အစုိးရႏွင့္ တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကုိင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္အတူ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားတြင္ အခန္းက႑တစ္ရပ္ အေနျဖင့္ ပါ၀င္လာခဲ့သည္။ ေရြးေကာက္ပြဲ အႏုိင္ရခဲ့သည့္ တုိင္းရင္းသား ပါတီမ်ားျဖစ္ေသာ ရွမ္းတုိင္းရင္းသားမ်ား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ပါတီႏွင့္ ရခိုင္အမ်ဳိးသားပါတီတုိ႔မွလည္း ႏုိင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲဆုိင္ရာ မူေဘာင္မ်ား ေရးဆြဲရာတြင္ ကုိယ္စားလွယ္ တစ္ဦးစီျဖင့္ ပါ၀င္လာႏုိင္ခြင့္ ရွိခဲ့သည္။

ထုိ႔ျပင္ ညီေနာင္ တုိင္းရင္းသားပါတီမ်ား ဖက္ဒေရးရွင္း (NBF)၊ စည္းလုံးညီညြတ္ေသာ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးမ်ား မဟာမိတ္အဖြဲ႕ (UNA) နွင့္ ဖက္ဒရယ္ ဒီမုိကေရစီ မဟာမိတ္အဖြဲ႕ (FDA) စသည့္ ႏိုင္ငံေရး အစုအဖြဲ႕မ်ားတြင္ ပါ၀င္လ်က္ရွိသည့္ တုိင္းရင္းသား ပါတီမ်ားႏွင့္ အျခား ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အႏုိင္မရရွိခဲ့သည့္ တုိင္းရင္းသား ပါတီမ်ားမွ ကုိယ္စားလွယ္မ်ားကလည္း ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲဆုိင္ရာ မူေဘာင္ ေရးဆြဲေရး လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားတြင္ အသီးသီး ပါ၀င္လာၾကသည္။

သို႔ေသာ္ အဆုိပါ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားမွာ အစုိးရသစ္ လက္ထက္တြင္လည္း ဆက္လက္ ေဆာင္ရြက္ရမည့္ ကိစၥရပ္မ်ားျဖစ္သည့္အတြက္ ထုိအခ်ိန္အထိ တုိင္းရင္းသား ပါတီမ်ား၏ ပါ၀င္ႏုိင္မႈ အခန္းက႑မွာ ေနာင္ဖြဲ႕စည္းမည့္ အစုိးရ အေပၚတြင္လည္း မူတည္လ်က္ ရွိသည္။

သုိ႔ေသာ္ အစုိးရသစ္ ဖြဲ႕စည္းခြင့္ရွိမည့္ အမ်ဳိးသား ဒီမုိကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ အေနျဖင့္ အစုိးရဖြဲ႕ႏုိင္ပါက တုိင္းရင္းသားအေရး၊ ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ လြတ္လပ္ျခင္း၊ တူညီေသာ အခြင့္အေရး ရရွိျခင္းႏွင့္ ကုိယ့္ၾကမၼာကုိယ္ဖန္တီးခြင့္ ရွိျခင္းတုိ႔ႏွင့္ ျပည့္စုံသည့္ ဖက္ဒရယ္ ဒီမုိကေရစီ ျပည္ေထာင္စု တည္ေဆာက္ေရးကိုဦးတည္ ေဆာင္ရြက္ သြားမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ေရြးေကာက္ပြဲ ေၾကညာစာတမ္းျဖင့္ တရား၀င္ ထုတ္ျပန္ထားၿပီး ျဖစ္သည္။ ထုိ႔အတြက္ တုိင္းရင္းသား ပါတီမ်ား၏ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားတြင္ မည္သည့္ အခန္းက႑မွ မည္သုိ႔မည္ပုံ ဆက္လက္ ပါ၀င္ႏုိင္ခြင့္ ရွိသည္ကုိပင္ ဆက္လက္ ေစာင့္ၾကည့္ရမည့္ အေနအထား တစ္ခုအျဖစ္ ရွိေနသည္။

“လက္ရွိ အစုိးရနဲ႔ အပစ္ရပ္စဲေရး လက္မွတ္ထုိးထားတဲ့ ေနရာမွာဆုိရင္ တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကုိင္ အဖြဲ႕ေတြ က်န္ေနေသးတယ္။ NLD က အစုိးရ ျဖစ္လာတဲ့အခါမွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ျဖစ္စဥ္ကုိ ဘယ္လုိ ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္မလဲ။ ဘယ္လုိပုံစံနဲ႔ အေကာင္အထည္ ေဖာ္မလဲ ဆုိတာေတြ အေရးႀကီးလာတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဒီတုိင္းရင္းသားအေရး ျပည္တြင္းစစ္ ရပ္ဖုိ႔၊ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲဖုိ႔၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကုိ ေဖာ္ေဆာင္ဖုိ႔ ကိစၥမ်ားကုိ ေဖာ္ေဆာင္တဲ့ အခါမွာ တုိင္းရင္းသား ႏိုင္ငံေရး ပါတီမ်ား၊ တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကုိင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားနဲ႔ ေဆြးေႏြးဖုိ႔ လုိပါတယ္။တကယ္ အမ်ဳိးသား ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးကို ရည္ရြယ္တဲ့၊ ဦးတည္တဲ့ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ဳိးလည္း ျဖစ္ဖုိ႔လုိတယ္” ဟု ဦးေအးသာေအာင္က သုံးသပ္ ေျပာၾကားသည္။

အစုိးရသစ္ႏွင့္ မဟာမိတ္ ဆက္ဆံေရး ရွိခဲ့ဖူးသည့္ တုိင္းရင္းသား ပါတီတုိ႔အၾကား ဘယ္ေလာက္ အတုိင္းအတာအထိ လက္တြဲ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္မလဲ

အမ်ဳိးသား ဒီမုိကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ပါတီ အေနျဖင့္ စည္းလုံးညီညြတ္ေသာ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးမ်ား မဟာမိတ္အဖြဲ႔ (UNA) မွ အဖြဲ႕၀င္ ပါတီအခ်ဳိ႕ႏွင့္ ႏုိင္ငံေရးအရ မဟာမိတ္ ဆက္ဆံမႈမ်ား ရွိခဲ့ၿပီး လက္ရွိအခ်ိန္အထိလည္း ရွိေနဆဲပင္ ျဖစ္သည္။ UNA မွ ျပဳလုပ္သည့္ မိတ္ဖက္ႏုိင္ငံေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ား အစည္းအေ၀းသုိ႔ NLD ကုိယ္စားလွယ္မ်ား တက္ေရာက္မႈမ်ားလည္း ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။

UNA သည္ ရွမ္းတုိင္းရင္းသားမ်ား ဒီမုိကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ပါတီ၊ ရခုိင္ တုိင္းရင္းသားမ်ားပါတီတုိ႔ အပါအ၀င္ တုိင္းရင္းသားပါတီ ရွစ္ခုျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းထားၿပီး အမ်ားစုမွာ ၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲႏုိင္ တုိင္းရင္းသားပါတီမ်ား ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ ပါတီမ်ား အေနျဖင့္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ႏုိင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒကုိ လက္မခံႏုိင္ဟုဆုိကာ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ၀င္ေရာက္ ယွဥ္ၿပိဳင္ခဲ့ျခင္း မရွိေပ။

သို႔ေသာ္ ဒီမုိကေရစီေရး၊ ဖက္ဒရယ္ေရးႏွင့္ အမ်ဳိးသား ျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရးတုိ႔အတြက္ ေဆာင္ရြက္မည္ဟုဆုိကာ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲကုိ ၀င္ေရာက္ ယွဥ္ၿပိဳင္ခဲ့ၾကရာ လႊတ္ေတာ္ေနရာ အသီးသီးတြင္ အမ်ားအျပား အႏုိင္ ရရွိခဲ့သည္။ ေရြးေကာက္ပြဲ မတုိင္မီကပင္ ေရြးေကာက္ပြဲအလြန္ ဒီမုိကေရစီေရးႏွင့္ ဖက္ဒရယ္ေရးတုိ႔အတြက္ အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ပါတီႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္ ရွိေၾကာင္းလည္း UNA အဖြဲ႕၀င္ တုိင္းရင္းသား ပါတီမ်ားက ထုတ္ေဖာ္ ေျပာၾကားထားသည္။

ထုိ႔ျပင္ လက္ရွိတြင္ UNA အဖြဲ႕၀င္ တုိင္းရင္းသား ပါတီမ်ားႏွင့္ အမ်ဳိးသား ဒီမုိကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္တုိ႔အၾကား ႏုိင္ငံေရးအရ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ သေဘာတူထားသည့္ ကိစၥရပ္မ်ဳိး မရွိေသာ္လည္း ေကာင္းမြန္သည့္ ႏုိင္ငံေရး ဆက္ဆံေရးမ်ဳိးရွိေၾကာင္း UNA အဖြဲ႕၀င္ တုိင္းရင္းသား ပါတီမ်ားမွ တာ၀န္ရွိသူမ်ားက ေျပာၾကားထားသလုိ အမ်ဳိးသား ဒီမုိကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ကလည္း ေရြးေကာက္ပြဲ အၿပီးတြင္ UNA အဖြဲ႕၀င္ ႏိုင္ငံေရး ပါတီမ်ားမွ ေခါင္းေဆာင္မ်ားအား ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးရန္ ဖုန္းျဖင့္ဆက္သြယ္ ကမ္းလွမ္းထားေၾကာင္းလည္း UNA ေခါင္းေဆာင္မ်ားက အတည္ျပဳ ေျပာၾကားထားရသည္။

“တုိင္းရင္းသားအေရး ျပည္ေထာင္စုအေရးကုိ ေဆာင္ရြက္တဲ့အခါမွာ တစ္ပါတီ၊ တစ္ဖြဲ႕ ေဆာင္ရြက္ေနတာထက္စာရင္ စုေပါင္းၿပီးေတာ့ ေဆာင္ရြက္ျခင္းက ပုိၿပီးေတာ့ ထိေရာက္တယ္။ ပုိၿပီးေတာ့ အက်ိဳး ရွိတယ္လုိ႔ ျမင္ပါတယ္” ဟု ရွမ္းတုိင္းရင္းသားမ်ား ဒီမုိကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ပါတီမွ အေထြေထြ အတြင္းေရးမွဴး ဦးစုိင္းညြန္႔လြင္က သုံးသပ္ေျပာၾကားသည္။

အစုိးရသစ္တြင္ ဖြဲ႕စည္းမည့္ လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး အခင္းအက်င္းႏွင့္ ပတ္သက္၍လည္း ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံ ျပင္ဖုိ႕အတြက္ အားေကာင္းလာၿပီး ပုိမုိပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္လာမယ့္ အေနအထားလည္း ရွိလာႏုိင္မည္ဟု သုံးသပ္မႈမ်ားလည္း ရွိသည္။

တစ္ဖက္တြင္လည္း အမ်ဳိးသား ဒီမုိကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ႏွင့္ မဟာမိတ္ ဆက္ဆံေရးရွိသည့္ တုိင္းရင္းသားပါတီမ်ားမွာ တုိင္းရင္းသား မ်ဳိးႏြယ္စု အားလုံးကုိ ကုိယ္စားျပဳ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ျခင္း ရွိမရွိအေပၚ ေမးခြန္းထုတ္မႈမ်ား ရွိေနသည္။

“အျခား တုိင္းရင္းသား ပါတီမ်ားမွလည္း အေရြးခ်ယ္ခံရသည့္ ေရြးေကာက္ခံရသည့္ တုိင္းရင္းသား ပါတီမ်ား အေနျဖင့္ ျပည္နယ္တစ္ခုလုံး၏ ကုိယ္စား အျမင္က်ယ္က်ယ္နဲ႕ စဥ္းစားေဆြးေႏြးႏုိင္တဲ့ အေနအထားျဖစ္ဖုိ႔ လုိတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ကခ်င္ျပည္နယ္မွာ လီဆူးပါတီေတြ အစရွိသျဖင့္ ႏိုင္တယ္။ လူနည္းစု ပါတီေတြ ႏိုင္တယ္။ အဲဒီအခါမွာ ကုိယ့္လူမ်ဳိး အတြက္ပဲ ေရွ႕တန္းတင္သြားတာမ်ဳိး မဟုတ္ဘဲနဲ႔ ျပည္နယ္ တစ္ခုလုံးအေရးကို စဥ္းစားၿပီးေတာ့ လုပ္သြားရင္ ပုိေကာင္းတယ္။ ႏုိင္ငံေရးက ႏုိင္ငံေရးလုိ သြားဖို႔လုိတယ္ေပါ့ေလ။ အခု ႏိုင္ငံေရးက လူမ်ဳိးေရး ျဖစ္ေနတာမ်ဳိးေလးေတြ ေတြ႕ရတယ္။ အခုအခ်ိန္မွာ တုိင္းရင္းသား ပါတီေတြရဲ႕ အႀကီးမားဆုံး စိန္ေခၚမႈက ႏုိင္ငံေရးလုပ္တာ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ လူမ်ဳိးေရးကုိ ပါတီေထာင္ၿပီးေတာ့ လုပ္သလုိမ်ဳိး ျဖစ္လာတာမ်ဳိးေလးေတြ ရွိေနတယ္။ ဆုိေတာ့ အဲဒါကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး သတိထားရမယ့္ အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္” ဟု ေအးခ်မ္းျမန္မာ လူမႈအဖြဲ႕အစည္းမွ ဒါ႐ုိက္တာ ဦးဆလုိင္းအုိက္ဇက္ခင္က သုံးသပ္ ေျပာၾကားသည္။

မည္သုိ႔ပင္ဆုိေစကာမူ ႏုိင္ငံေရး အခင္းအက်င္းသစ္တြင္ အစုိးရသစ္ အေနျဖင့္ တုိင္းရင္းသား ပါတီမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္း လုပ္ေဆာင္ရန္ လမ္းေၾကာင္းေပးသည့္ အေနအထား ရွိမရွိ၊ ဒီမုိကေရစီႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရးကုိ ဦးစားေပးသည့္၊ အမ်ဳိးသား ဒီမုိကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ပါတီ (NLD) က ဖြဲ႕စည္းမည့္ အစုိးရသစ္ အေနျဖင့္ ေရြးေကာက္ပြဲႏုိင္ မဟာမိတ္ တုိင္းရင္းသား ပါတီမ်ားႏွင့္ လက္တြဲ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မႈ အေျခအေနႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အႏုိင္မရရွိခဲ့သည့္ တုိင္းရင္းသား ပါတီမ်ား၏ ႏုိင္ငံေရးဆုိင္ရာ တည္ေဆာက္မႈႏွင့္ မ်ဳိးႏြယ္စုဆုိင္ရာ ကုိယ္စားျပဳႏုိင္မႈ အခန္းက႑တုိ႔မွာလည္း စိတ္၀င္စားဖြယ္ ေစာင့္ၾကည့္ရဦးမည္ ျဖစ္သည္။

ထုိ႔ျပင္၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲ အေတြ႔ အၾကဳံမ်ား အရလည္း လာမည့္ အစုိးရသစ္ႏွင့္ ႏုိင္ငံေရး အခင္းအက်င္းသစ္တြင္ တုိင္းရင္းသား ပါတီမ်ား အခ်င္းခ်င္းအၾကား ခ်ိတ္ဆက္ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ား ပုိမုိခုိင္မာလာႏုိင္ဖြယ္ ရွိေနသည္။

Writer: ဇာလီျမင့္ဦး
Eleven Media Group

No comments:

Post a Comment