Tuesday 11 September 2012

တိုင္းရင္းသားေရးရာညီလာခံႏွင့္ ေတာင္ႀကီးသင္ခန္းစာ

ေက်ညာခ်က္ကိုယ္စီထုတ္ၾကသည္

၂၀၁၂ ခု၊ ေမလတြင္ ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရသည္ ထာဝရၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ယင္း၏ သေဘာထားအျမင္ကို ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။ ယင္းထုတ္ျပန္ခ်က္၌ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားကို -
  •  ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား ထူေထာင္ၾကရန္၊
  • ၂၀၀၈ ခု ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကို လက္ခံၾကရန္၊
  •  ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ပါဝင္ယွဥ္ၿပဳိင္ၾကရန္၊
  • လႊတ္ေတာ္တြင္ အမ်ားသေဘာတူညီခ်က္ျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ရန္
အၾကံျပဳထားသည္။ ျပည္သူ႔စစ္မ်ား၊ နယ္ျခားေစာင့္တပ္မ်ား ဖြဲ႕စည္းျခင္းကို မေျပာေသာ္လည္း အထက္ေဖာ္ျပပါ သေဘာထားအျမင္သည္ သြားေလသည့္ နအဖအစိုးရ၏ အျမင္ႏွင့္ တထပ္တည္းပင္ ျဖစ္သည္။


၂၀၁၂ ခု၊ ဇူလိုင္လ (၂၂)ရက္ေန႔တြင္ ညီၫြတ္ေသာ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား ဖက္ဒရယ္ေကာင္စီ (U.N.F.C.)သည္ ေက်ညာခ်က္တစ္ေစာင္ ထုတ္ျပန္၍ ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရးေကာ္မတီ၏ အဆိုျပဳခ်က္ကို ျငင္းပယ္သည္။ အေၾကာင္းျပခ်က္ကို ႐ိုး႐ိုးစင္းစင္းပင္ ေပးခဲ့သည္။ လြတ္လပ္မႈႏွင့္ တန္းတူမႈကို အေျခမခံ၍ျဖစ္သည္။

U.N.F.C. အေနျဖင့္ တစ္ဖြဲ႕ႏွင့္တစ္ဖြဲ႕ ဖိအားမေပးမိေအာင္ ႏိုင္ငံေရးအရ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးမႈကို ၾကားခံတစ္ေနရာမွာ လုပ္လိုသည္။ ႏိုင္ငံတကာကို အကဲျဖတ္ေစခ်င္သည္။ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရကိုယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ U.N.F.C. အပါင္အဝင္ လက္နက္ကိုင္တိုင္းရင္းသားကိုယ္စားလွယ္မ်ားကို အခ်င္းခ်င္းညႈိေစခ်င္သည္။ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ တိုင္းရင္းသားႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၊ တိုင္းရင္းသားလူမႈအဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ တိုင္းရင္းသားအသိပညာရွင္အတတ္ပညာရွင္မ်ား ပါဝင္ေစလ်က္ ညီလာခံတစ္ခု က်င္းပခ်င္သည္။ တိုင္းရင္းသားအင္အားစုမ်ား၊ ဒီမိုကေရစီအင္အားစုမ်ားႏွင့္ အစိုးရအဖြဲ႕ဝင္မ်ားက ဦးေရတူကိုယ္စားလွယ္မ်ား ေစလႊတ္၍ ျပည္ေထာင္စုလုံးဆိုင္ရာညီလာခံတစ္ခု က်င္းပခ်င္သည္။  ဤညီလာခံမွ ခ်မွတ္သည့္ သေဘာတူညီခ်က္ကို ႏိုင္ငံေတာ္မူအျဖစ္ျဖင့္ လက္ခံ၍ ပါဝင္သူအဖြဲ႔မ်ားကလည္း ယင္းမူကို ခံယူက်င့္သုံးေစခ်င္သည္။ ဤလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို ၂၀၁၅ မတိုင္မီ အၿပီးအျပတ္ ေဆာင္ရြက္ခ်င္သည္။


ပဋိပကၡ၏ အတိမ္အနက္

ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရႏွင့္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားၾကား၌ တည္ရွိေနေသာ ကြာဟခ်က္မ်ားကို ဆက္စပ္ၿပီး ေလ့လာသင့္သည္။ သို႔မွသာ ပဋိပကၡ၏ အတိမ္အနက္ကို ခန္႔မွန္းမိမည္ျဖစ္သည္။
  • ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရသည္ သူတို႔၏ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ ဒီမိုကေရစီနည္းမက်ေသာ္လည္း ဒီမိုကေရစီနည္းအရ လႊတ္ေတာ္ဝင္ရန္ ေဆာ္ေအာသည္။ ျပည္ေထာင္စုစံခ်ိန္စံၫြန္းကို မသိက်ဳိးကြၽံ ျပဳထားသည္။
  • U.N.F.C.သည္ ဒီမိုကေရစီကိုသာမက ျပည္ေထာင္စုစံခ်ိန္စံၫြန္းကိုလည္း အဓိကထား၍ ေတာင္းဆိုသည္။
  • ျပည္မသည္ နယ္ေျမ(၄၀)ရာခိုင္ႏႈန္းကို စိုးမိုးထားၿပီး လူဦးေရ(၆၅)ရာခိုင္ႏႈန္း ရွိသည္။
  • ျပည္နယ္မ်ားသည္ ျပည္ေထာင္စု၏ နယ္ေျမ (၆၀)ရာခိုင္ႏႈန္းကို ပိုင္ဆိုင္ထားၾကၿပီး လူဦးေရအရ (၃၅)ရာခိုင္ႏႈန္းမွ် ရွိသည္။
  • ျပည္မၾကည္းေရေလတပ္မေတာ္သည္ အင္အား(၅)သိန္းမွ် ရွိသည္။
  • တုိင္းရင္းသားတပ္မေတာ္မ်ားသည္ အင္အား(၁)သိန္းမွ် ရွိသည္။ ၾကည္းတပ္သာ ရွိ၍ ေရတပ္ႏွင့္ ေလတပ္ဖြဲ႕စည္းႏိုင္မႈ မရွိေသးေခ်။
ဤအခ်က္အလက္မ်ားကို သုံးသပ္လွ်င္ ထာဝရၿငိမ္းခ်မ္းေရး တည္ေဆာက္ရန္ မည္မွ်ခက္ခဲမည္ကို ခန္႔မွန္းႏိုင္သည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း က်ဆုံးၿပီးကတည္းက ေပၚေပါက္လာသည့္ ျပည္တြင္းစစ္ျဖစ္၍ အလြန္နက္ရႈိင္း၏။  ဒီမိုကေရစီအစိုးတိုင္းက ျပည္ေထာင္စုစနစ္ကို လက္ခံၾကသည္မဟုတ္သျဖင့္ ဦးႏုပါလီမာန္ဒီမိုကေရစီေခတ္ကပင္ ေျဖရွင္း၍မရခဲ့ေသာ ျပည္ေထာင္စုပဋိပကၡျဖစ္သည္။

တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားျဖင့္ တည္ေထာင္ထားေသာ ႏိုင္ငံတိုင္းသည္ ဒီမိုကေရစီစံႏႈန္းႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုမူ မရွိလွ်င္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို မတည္ေဆာက္ႏိုင္၊ ၿငိမ္းခ်မ္းခဲ့လွ်င္လည္း အရွည္တည္တန္႔ရန္ မလြယ္ကူ။ ထို႔ေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စုကို ခ်စ္ျမတ္ႏိုးသူတိုင္း ထာဝရၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို တမ္းတၾကသည္။ ထာဝရၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို တမ္းတသူတိုင္း တုိင္းရင္းသားေပါင္းစုံညီလာခံတစ္ခုႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုလုံးဆိုင္ရာညီလာခံတစ္ခုကို ႀကဳိဆိုၾကသည္။


ညီလာခံ စေတာ့မည္

လက္ရွိအေျခအေန၌ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားတြင္ -
  • ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရႏွင့္ အပစ္ရပ္ထားသည့္ U.N.F.C. အဖြဲ႕မ်ား ရွိသည္။
  • ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရႏွင့္ အပစ္မရပ္ေသးသည့္ U.N.F.C. အဖြဲ႕မ်ား ရွိသည္။
  • ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရႏွင့္ အပစ္ရပ္ထားေသာ္လည္း U.N.F.C.မဟုတ္သည့္ အဖြဲ႕မ်ားလည္း ရွိသည္။
(ဤလက္နက္ကိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ားကို စုစည္း၍) ထိုင္းႏိုင္ငံတြင္ တိုင္းရင္းသားေရးရာညီလာခံတစ္ခု က်င္းပရန္ရွိေၾကာင္း ဒီဗီြဘီတြင္ ဖတ္ရသည္။ ဤညီလာခံသည္ ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ က်င္းပရန္ရွိေသာ ပင္လုံထက္ က်ယ္ျပန္႕ေသာ (သို႕) ပင္လုံကဲ့သို႕ ညီလာခံႏွင့္ စင္ၿပဳိင္မဟုတ္ဘဲ ပင္လုံကဲ့သို႕ေသာ ညီလာခံတစ္ခု ျဖစ္ခဲ့သည္ရွိေသာ္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားအေနျဖင့္ အဆင္သင့္ျဖစ္ၾကရန္ ျပင္ဆင္ရသည့္သေဘာသာ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။

ဤညီလာခံကို က်င္းပ၍ ၿပီးစီးလွ်င္ ျပည္တြင္း၌လည္း အလားတူတိုင္းရင္းသားေရးရာညီလာခံတစ္ခု က်င္းပရန္ရွိသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရကသာ ခြင့္ျပဳခဲ့လွ်င္ အဆိုပါညီလာခံကိုလည္း မၾကာခင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ ျပည္တြင္းတြင္ တိုင္းရင္းသားေရးရာညီလာခံတစ္ခု ျဖစ္ေျမာက္ခဲ့လွ်င္လည္း ျပည္ပညီလာခံကဲ့သို႕ပင္ တန္းတူေရး၊ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ေရး၊ စစ္မွန္သည့္ ျပည္ေထာင္စုမူ ရရွိေရးသာ ျဖစ္ဖို႕ မ်ားသည္။ ျပည္တြင္းတြင္ ႏွစ္ေပါင္း(၂၀)ေက်ာ္ လႈပ္ရွားခဲ့သည့္ UNLD ေခၚ တိုင္းရင္းသားေပါင္းစုံအဖြဲ႕အစည္းႀကီးသည္လည္း -
  • ဒီမိုကေရစီေရးႏွင့္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား တန္းတူေရး
  • အမ်ဳိးသားေသြးစည္းညီၫြတ္ေရး
  • စစ္မွန္သည့္ျပည္ေထာင္စု ဖြဲ႕စည္းေရး
  • ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး
တို႔ကို အစဥ္တစိုက္ ေတာင္းဆိုလာၾကသည္ျဖစ္ရာ UNFC မူႏွင့္ ကြာျခားလွမည္မထင္ပါ။ ထိုင္းႏိုင္ငံတြင္ တိုင္းရင္းသားေရးရာညီလာခံတစ္ခု က်င္းပၿပီးစီးလွ်င္ ျပည္တြင္း၌လည္း ယင္းကဲ့သို႔ ညီလာခံတစ္ခု အထေျမာက္ေအာင္ျမင္ဖို႔ ႀကဳိးပမ္းရမည္ျဖစ္သည္။ ဤညီလာခံ(၂)ခုကို ေအာင္ျမင္စြာ က်င္းပႏိုင္ခဲ့လွ်င္ အစိုးရက က်င္းပမည့္ ပင္လုံကဲ့သို႔ ညီလာခံတစ္ခုကို တိုင္းရင္းသားအစုအဖြဲ႕အတြက္ အဆင္သင့္ျဖစ္ေနပါၿပီ။ က်န္သည့္ အတိုက္အခံအစုအဖြဲ႕ႏွင့္ အစိုးရအစုအဖြဲ႕တို႔သည္လည္း မိမိတို႔ဆိုင္ရာပါတီမ်ား၊ အသင္းအဖြဲ႕မ်ားကို အဆင္သင့္ျဖစ္ေအာင္ ျပင္ဆင္သင့္ၾကသည္။


ေတာင္ႀကီးသင္ခန္းစာ

မည္သည့္တိုင္းရင္းသားေရးရာညီလာခံကို က်င္းပသည္ျဖစ္ေစ စစ္တပ္အား အာဏာကို သိမ္းေစခဲ့သည့္ ေတာင္ႀကီးညီလာခံကို မေမ့ၾကရန္ လိုအပ္သည္။ ၁၉၅၈-ခုတြင္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လြတ္လပ္ေရးသက္တမ္းသည္ (၁၀)ႏွစ္တိုင္ခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ တိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ ျပည္ေထာင္စုတြင္ (၁၀)ႏွစ္မွ် ေနၾကည့္ရန္၊ အဆင္မေျပလွ်င္ ခြဲထြက္ရန္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက အၾကံျပဳခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားသည္ ခြဲထြက္ေရးအေၾကာင္း မေျပာဘဲ တန္းတူေရးအတြက္ ဆက္လက္ေတာင္းဆိုခဲ့ၾကသည္။

ဤသို႔ျဖင့္ ၁၉၆၁-ခု၊ ဇြန္လမွာ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားသည္ ေတာင္ႀကီးညီလာခံကို က်င္းပၾကသည္။ ျပည္နယ္မရေသးသည့္ မြန္ႏွင့္ရခိုင္တို႔ကိုလည္း ဖိတ္ၾကားခဲ့သည္။ ဤညီလာခံကို ဦးစီးၾကသည့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ားမွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းႏွင့္အတူ ပင္လုံစာခ်ဳပ္ကို လက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့သည့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ အဆိုပါေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ ဦးေဆာင္မႈျဖင့္ ေတာင္ႀကီးညီလာခံကို ေအာင္ျမင္စြာ က်င္းပႏိုင္ခဲ့သည္။ အဆိုပါေတာင္ႀကီးညီလာခံမွ သေဘာတူညီခဲ့ေသာ ျပည္ေထာင္စုစစ္စစ္မူကို ၁၉၆၂-ခု၊ မတ္လ(၁)ရက္ေန႔မွာ ႏိုင္ငံေတာ္ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဦးႏုအား ခ်ျပခဲ့သည္။ ဦးႏုသည္လည္း ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ စစ္မွန္သည့္ ျပည္ေထာင္စုကို တည္ေထာင္ဖို႔ သေဘာတူညီခဲ့သည္။

သို႔ေသာ္ အမ်ားသိၿပီျဖစ္သည့္အတိုင္း ေနာက္တစ္ေန႔ မတ္လ(၂)ရက္ေန႔တြင္ တပ္မေတာ္က အာဏာသိမ္းခဲ့သည္။ ဖက္ဒရယ္မူကို ခြဲထြက္ေရးအမည္တပ္ၿပီး တန္းတူေရးမူေတာင္းသူမ်ားကို ျပည္ေထာင္စုၿဖဳိခြဲသူမ်ားအျဖစ္ျဖင့္ ႏွိပ္ကြပ္ခဲ့ရာ တပ္ခ်ဳပ္ႀကီး အနားယူခဲ့သည့္ ၂၀၁၀ ခုအထိ ျဖစ္သည္။

ယခုအခါ၌ သမိုင္းဘီး တစ္ပတ္လည္ျပန္သည္ဟု ဆိုရမည္။ ထိုင္းႏိုင္ငံတြင္ တိုင္းရင္းသားေရးရာညီလာခံတစ္ခု က်င္းပဦးမည္။ ဤညီလာခံမွ တန္းတူေရး၊ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ရရွိေရး၊ စစ္မွန္သည့္ ျပည္ေထာင္စု ေပၚေပ႟ါက္ေရးကိုသာ ခ်မွတ္ၾကပါမည္။
  • ဖက္ဒရယ္မူကို ပါလီမာန္အစိုးရဦးႏု အသိအမွတ္ျပဳခဲ့သလို ဦးသိန္းစိန္က အသိအမွတ္ျပဳႏိုင္ပါမည္လား။
  • ဖက္ဒရယ္မူကို ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္သြင္းမည့္ရက္ ၁၉၆၂ ခု၊ မတ္လ(၂)ရက္ေန႔တြင္ ဗိုလ္ေနဝင္း စစ္အာဏာသိမ္းခဲ့သလို လက္ရွိအစိုးရက တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္သြားမည့္ ထာဝရၿငိမ္းခ်မ္းေရးေနာက္ဆုံးအဆင့္၌ မင္းေအာင္လႈိင္က ဆရာ့ဆရာလမ္းစဥ္ကို အတုခိုး၍ စစ္အာဏာသိမ္းဦးမည္လား။
  • ၂၀၁၅ ခုမတိုင္မီ ထာဝရၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို တည္ေဆာက္ႏိုင္မည္လား၊ ၂၀၁၅ ခုမွာ တရားမွ်တသည့္ ေရြးေကာက္ပြဲတစ္ခုကို က်င္းပႏိုင္မည္လား၊ မေတာ္တဆမ်ား စစ္အာဏာက ဝင္သိမ္းေနဦးမည္လား။


ေတာင္ႀကီးတြင္ အငိုက္မိခဲ့ၿပီ။
သင္ခန္းစာ ယူပါ။

ref:FB

No comments:

Post a Comment