Tuesday, 23 September 2014

ဓာတ္ေငြ႕ေဈးတိုး၍ ကားခေဈးတက္မည့္အေရး ျပည္သူမ်ားပူပန္

Photo: ဓာတ္ေငြ႕ေဈးတိုး၍ ကားခေဈးတက္မည့္အေရး ျပည္သူမ်ားပူပန္
Tuesday, September 23, 2014

ႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရက စီအင္န္ဂ်ီေဈး ႏႈန္းမ်ားကို ႏွစ္ဆခန္႔တုိးျမႇင့္လိုက္ ျခင္းေၾကာင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း ေျပးဆြဲေနေသာ ခရီးသည္တင္ယာဥ္လိုင္းမ်ား ယာဥ္စီးခတက္လာမည္ကို အေျခခံလူတန္းစားမ်ား စိုးရိမ္ပူပန္ေနၾကသည္။

လူဦးေရငါးသန္းေက်ာ္ရွိ ေသာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ အေျခခံလူ တန္းစားမ်ားမွာ အလုပ္လုပ္ရန္ အတြက္ ၿမိဳ႕တြင္းေျပးဆြဲလ်က္ရွိ သည့္ ခရီးသည္တင္ ယာဥ္မ်ားကို အဓိကထားအားကိုးေနရသည္။ ယာဥ္စီးခပံုေသသတ္မွတ္ထား သည့္ ယာဥ္လိုင္းမ်ားမွလြဲ၍ က်န္ ခရီးသည္တင္ယာဥ္လိုင္းမ်ားမွာ ယာဥ္စီးခပိုမိုေတာင္းခံေနၾက၍ မထသ(ဗဟို)သို႔ တုိင္ၾကားမႈ မ်ား ေန႔စဥ္ရွိေနၿပီး ယာဥ္ေနာက္ လိုက္ႏွင့္ ခရီးသည္မ်ား ေန႔စဥ္ ျပႆနာျဖစ္ပြားေနရသည္။

‘‘ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာက တစ္ေန႔ တစ္ေန႔ ထမင္းစားဖို႔ေတာင္ အႏိုင္ႏုိင္လုပ္ေနရတာ။ တစ္ေန႔ကို အသြားအျပန္ကားခ ေျခာက္ရာရွိတယ္။ ေျခာက္ရာကေနထပ္ ၿပီးေတာ့ ပိုကုန္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ ဒီထက္ပိုက္ဆံပိုရတဲ့ အလုပ္ ေျပာင္းလုပ္ရေတာ့မယ္။ အလုပ္ သြားဖို႔အတြက္ ကားက မစီးမျဖစ္ စီးရမွာဆိုေတာ့ ဘယ္တတ္ႏုိင္ မလဲ’’ဟု ေတာင္ဒဂံုၿမိဳ႕နယ္ေန ဦးေက်ာ္စိန္က ေျပာသည္။

အစိုးရအေနျဖင့္ အေျခခံလူ တန္းစားမ်ား၏ ဘဝကိုနားလည္ေပးရန္လိုအပ္ေၾကာင္း၊ လက္ရွိစားေသာက္ကုန္မ်ား အပါအဝင္ အေထြေထြကုန္ေဈးႏႈန္းမ်ားကို တည္ၿငိမ္ေအာင္ ထိန္းခ်ဳပ္ေပး သင့္ေၾကာင္း၊ ကုန္ေဈးႏႈန္းအပါ အဝင္ အမ်ားျပည္သူႏွင့္သက္ဆိုင္ ေသာ ဝန္ေဆာင္ခမ်ားတက္ပါက ေအာက္ေျခလူတန္းစားမ်ားသာ ဒုကၡေရာက္ရေၾကာင္း ၎က ေျပာသည္။

‘‘ကားခေတြသာ ေဈးတုိး ေတာင္းရင္ေတာ့ အခက္အခဲေတြ ရွိလာႏုိင္တယ္။ တစ္ေန႔ကို ကား က ႏွစ္ဆင့္စီးရတာ ရွစ္ရာေတာင္ ကုန္တယ္။ တစ္လကို သံုးေသာင္း နီးပါးေလာက္ကုန္တယ္။ ဒီထက္ ပိုၿပီး တုိးေတာင္းမယ္ဆုိရင္ေတာ့ နယ္ကပါလာတဲ့ ပိုက္ဆံက ေလာက္မွာမဟုတ္ေတာ့ဘူး’’ဟု နယ္မွ သင္တန္းလာတက္ေနသူ မစႏၵီက ေျပာသည္။

စြမ္းအင္ဝန္ႀကီးဌာနက ေမာ္ ေတာ္ယာဥ္မ်ား စီအင္န္ဂ်ီေျပာင္း လဲတပ္ဆင္ေျပးဆြဲခြင့္ေပးျခင္းကို ၂၀၀၄ ခုႏွစ္မွစတင္ခဲ့ၿပီး ယခုအခါ ဓာတ္ေငြ႕သံုးစြဲသည့္ပမာဏေပၚမူတည္၍ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ မ်ားကို စီအင္န္ဂ်ီေျပာင္းလဲခြင့္ထပ္မံခြင့္ျပဳႏုိင္ျခင္းမရွိေသးေၾကာင္း စြမ္းအင္ဝန္ႀကီးဌာနမွ တာဝန္ရွိသူတစ္ဦးက ေျပာသည္။

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ စီအင္န္ဂ်ီ ျဖင့္ေမာင္းႏွင္ေနသည့္ ခရီးသည္ တင္ယာဥ္ ၆,၉၆၄ စီးရွိသည္။ ကိုယ္ပိုင္ယာဥ္၊ ကုန္တင္ယာဥ္၊ အငွားယာဥ္ႏွင့္ ဌာနဆိုင္ရာယာဥ္ အစီးေရ  ၂၆,၈၄၈ စီးရွိသည္။ အဆိုပါယာဥ္အစီးေရ စုစုေပါင္း ၃၃,၀၀၀ ေက်ာ္အတြက္ သဘာဝ ဓာတ္ေငြ႕ဆုိင္ေပါင္း ၄၀ မွ တစ္ ေန႔လွ်င္ ကုဗ ေပ ၁၉ သန္းမွ ၂၀ သန္းအထိ ေရာင္းခ်ေပးေနရသည္။

စြမ္းအင္ဝန္ႀကီးဌာနက စီအင္န္ဂ်ီ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕မ်ား ကို အစိုးရခြင့္ျပဳခ်က္ျဖင့္ တရား ဝင္လုပ္ကိုင္လ်က္ရွိေသာ လုပ္ ငန္းမ်ား၊ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ားကို သာ ေရာင္းခ်ေပးလ်က္ရွိၿပီး တစ္ ကီလိုဂရမ္လွ်င္ ၂၃၇ က်ပ္ ၁၅ ျပားျဖင့္ ေရာင္းခ်ေပးေနသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အစိုးရအေနျဖင့္ မ်ားစြာ အ႐ံႈးေပၚေနေသာေၾကာင့္ ဓာတ္ေငြ႕ေဈးႏႈန္းကိုႏွစ္ဆတိုးျမႇင့္ရန္ အစိုးရတာဝန္ရွိသူမ်ားႏွင့္ ညႇိႏႈိင္းေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ၎က ဆုိသည္။

အိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ေရာင္းခ်လ်က္ရွိသည့္ သဘာဝ ဓာတ္ေငြ႕မွာ ဖိလစ္ပိုင္ႏုိင္ငံတြင္ တစ္ကီလိုဂရမ္လွ်င္ ၁,၃၇၉ က်ပ္ ႏႈန္း၊ ကေမၻာဒီးယားႏုိင္ငံတြင္ ၁,၃၀၀ က်ပ္၊ အိႏိၵယႏုိင္ငံတြင္ ၆၆၆ က်ပ္သတ္မွတ္ထားၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ လက္ရွိေရာင္းခ် ေနသည့္ေဈးႏႈန္းမွာ ၂၃၇ က်ပ္ သတ္မွတ္ေရာင္းခ်ေပးေနျခင္း ေၾကာင့္ ထပ္မံတုိးျမႇင့္ေရာင္းခ် မည့္ ေဈးႏႈန္းအရ ၄၇၄ က်ပ္ရွိ မည္ျဖစ္ၿပီး အိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ငံမ်ား ထက္ မ်ားစြာေလ်ာ့နည္းေၾကာင္း စြမ္းအင္ဝန္ႀကီးဌာနမွ တာဝန္ ရွိသူက ေျပာသည္။

စြမ္းအင္ဝန္ႀကီးဌာနမွ လက္ ရွိေရာင္းခ်လ်က္ရွိေသာ စီအင္န္ ဂ်ီေဈးႏႈန္းသည္ ကာလေပါက္ ေဈးႏွင့္ႏိႈင္းယွဥ္ပါက သံုးဆနီးပါး နည္းေန၍ အ႐ႈံးေပၚေနေသာ ေၾကာင့္ ယခုကဲ့သို႔ ေဈးႏႈန္းမ်ား ျမႇင့္တင္ရန္ ျပင္ဆင္ေနျခင္းျဖစ္ ေၾကာင္း စြမ္းအင္ဝန္ႀကီးဌာနေရနံ ႏွင့္ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕လုပ္ငန္း အေထြေထြမန္ေနဂ်ာဦးလွဝင္း ေဌးက ဇြန္လပထမပတ္အတြင္း က 7 Day အား ေျပာၾကားခဲ့သည္။

သဘာဝဓာတ္ေငြ႕ စီအင္န္ ဂ်ီကို ေဈးႏႈန္းႏွစ္ဆတိုးျမႇင့္ေရာင္း ခ်ရန္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္မွ စတင္စီစဥ္ ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ေအာက္ တိုဘာ ၁ ရက္မွစ၍ ေဈးႏႈန္း တုိးျမႇင့္သြားမည္ျဖစ္သည္။ လက္ရွိတြင္ ဓာတ္ဆီတစ္ဂါလန္ႏွင့္ ညီမွ်သည့္ စီအင္န္ဂ်ီ ကုဗေပ ၁၆၅ (၄,၆၇၂ ဒသမ ၃ လီတာ) လွ်င္ က်ပ္တစ္ေထာင္သတ္မွတ္ ထားၿပီး ေအာက္တိုဘာ ၁ ရက္မွ စတင္ကာ က်ပ္ႏွစ္ေထာင္သို႔ ေျပာင္းလဲေကာက္ခံမည္ျဖစ္ေၾကာင္း အစိုးရသတင္းစာတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။

‘‘ကားခတုိးေတာင္းမယ္ဆုိ ရင္လည္း လုိင္းကားကေတာ့ မစီး မျဖစ္စီးရမွာပဲ။ ဒီကားေတြမွမစီး ရင္ ဘယ္မွသြားလို႔ရမွာမဟုတ္ဘူး။ဘယ္တတ္ႏုိင္မလဲဗ်ာ။ အဘတုိ႔ေခတ္ပဲ အဘတို႔ႀကိဳက္သလိုလုပ္ပါေစ။ ျပည္သူေတြကေတာ့ အၿမဲတမ္းခံဘက္ကခ်ည္းပဲ။ တုိးမေတာင္းလည္း အခုအခ်ိန္မွာ ပိုတဲ့ယာဥ္စီးခ ျပန္အမ္းတာမွမဟုတ္တာ’’ဟု လိႈင္သာယာၿမိဳ႕နယ္ေန ကိုသိန္းစိုးက ေျပာသည္။

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း ေျပးဆြဲ လ်က္ရွိသည့္ ခရီးသည္တင္ယာဥ္ လုိင္းမ်ားမွာ စီအင္န္ဂ်ီေဈးႏႈန္း တုိးေကာက္မည့္ သတင္းထြက္ ေပၚလာေသာေၾကာင့္ ယာဥ္စီးခ  ပိုမိုတိုးေကာက္ရန္ျပင္ဆင္ေန ၾကေသာ္လည္း ယခုလက္ရွိတြင္ ပံုမွန္အတိုင္းသာ ေကာက္ခံေန ေၾကာင္း မထသ ၃၆ ယာဥ္လုိင္း ပိုင္ရွင္တစ္ဦးက ေျပာသည္။

‘‘ယာဥ္လိုင္းေတြရဲ႕ ယာဥ္ စီးခကို မထသ(ဗဟို)က သတ္ မွတ္ေပးထားရမွာျဖစ္တယ္။ စီအင္န္ဂ်ီေဈးႏႈန္းတက္ၿပီဆုိရင္ ယာဥ္လိုင္းေတြက ကိုယ့္သေဘာ နဲ႔ကိုယ္ ယာဥ္စီးခတုိးေတာင္းလို႔ မရဘူး။ တာဝန္ရွိသူေတြကသာ ဆံုးျဖတ္ေပးရမွာ။ ေဈးတက္ၿပီဆုိ ရင္ေတာ့ ယာဥ္ေမာင္းေတြ၊ ယာဥ္ေနာက္လိုက္ေတြအတြက္ ေန႔စဥ္ လုပ္အားခနည္းသြားမယ့္အေန အထားမွာရွိတယ္။ ဒီေတာ့ ယာဥ္ စီးခတိုးရမယ္။ အဲဒီလိုမွမဟုတ္ ရင္ ဘယ္သူမွေမာင္းေတာ့မွာ မဟုတ္ဘူး’’ဟု ၎က ေျပာသည္။

‘‘ယာဥ္စီးခႏႈန္းထားနဲ႔ပတ္ သက္ၿပီး တုိင္းေဒသႀကီးအစိုးရက သတ္မွတ္ေပးရတာပါ။ စီအင္န္ ဂ်ီေဈးႏႈန္းတက္မယ္ဆုိတဲ့ သတင္း ေတြၾကားေနရတယ္။ ေဈးတက္ မယ္ဆုိတာကို အခုအခ်ိန္ထိ တရားဝင္အေၾကာင္းမၾကားေသး တဲ့အတြက္ ဘာမွေျပာလို႔မရေသး ဘူး’’ဟု မထသ(ဗဟို)ဥကၠ႒ ဦးလွ ေအာင္က ေျပာသည္။

ကုန္းတြင္းဓာတ္ေငြ႕လုပ္ ကြက္မ်ားမရွိေတာ့သည့္အတြက္ ကမ္းလြန္ဓာတ္ေငြ႕လုပ္ကြက္မ်ား မွ ကုဗေပ ၃ ဒသမ ၅ သန္းကို ျပန္လည္ဝယ္ယူကာ ေရာင္းခ် ေပးေနရသည္ဟု ဆုိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ယခင္ေဈးႏႈန္းအတိုင္း ဆက္လက္ေရာင္းခ်ရန္ မျဖစ္ႏုိင္ေတာ့သည့္အတြက္ ဓာတ္ေငြ႕ေဈးႏႈန္းတုိးျမႇင့္ရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း  စြမ္းအင္ဝန္ႀကီးဌာန တာဝန္ရွိသူတစ္ဦးက ေျပာသည္။

‘‘လုိင္းကားခတုိးေတာင္း လည္း လိုင္းကားပဲဆက္စီးရမွာပဲ။ တကၠစီစီးႏုိင္တဲ့အေနအထားမွ မရွိတာ။ အိမ္ကိုျပန္ေပးရတဲ့ ပိုက္ ဆံေလ်ာ့သြားမယ္။ မိသားစုစား ဝတ္ေနေရးမွာ အခက္အခဲျဖစ္ မယ္။ တစ္လဝင္ေငြထဲမွာ ကားခ က သံုးေသာင္းနီးပါးေလာက္ကုန္ မယ္။ ျဖစ္ႏုိင္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ ကားခကိုမတက္ေစခ်င္ဘူး’’ဟု ဘုရင့္ေနာင္ပြဲ႐ံုတြင္ အလုပ္လုပ္ သူ ကိုေအာင္ေနက ေျပာသည္။

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း ေျပးဆြဲ လ်က္ရွိသည့္ ယာဥ္လိုင္းမ်ားမွ ယာဥ္ပိုုင္ရွင္မ်ားမွာ ပုဂၢလိကပုိင္ ရွင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည့္အတြက္ မထသမွ ထုတ္ျပန္ထားသည့္ စည္းကမ္းမ်ားကို လိုက္နာမႈအား နည္းျခင္းေၾကာင့္ ယာဥ္စီးခသာလွ်င္ ေျပာင္းလဲျခင္းမဟုတ္ ဘဲ ယာဥ္လိုင္းမ်ားကိုေျပာင္းလဲရန္လိုအပ္ေၾကာင္း ေမတၱာလိႈင္း အထူးယာဥ္လုိင္းမွ မန္ေနဂ်င္း ဒါ႐ိုက္တာ ဦးေက်ာ္သီဟက ေျပာသည္။

‘‘စီအင္န္ဂ်ီေဈးတက္မယ္ဆုိ ရင္ ယာဥ္စီးခေတြေျပာင္းလဲသြား ဖို႔ရွိတယ္။ ယာဥ္အံုနာကေကာက္ ခံတဲ့ ႏႈန္းထားေတြေပၚမူတည္ၿပီး ထိုက္တန္တဲ့ဝန္ေဆာင္မႈေတြေပး ဖို႔လိုတယ္။ ယာဥ္ေမာင္း၊ ယာဥ္ ေနာက္လိုက္ေတြရဲ႕ ခရီးသည္ ေတြအေပၚ ဆက္ဆံတဲ့ပံုစံနဲ႔ တျခားဝန္ေဆာင္မႈေတြကိုပါ ေျပာင္းလဲရမယ္’’ဟု ၎က ေျပာ သည္။

‘‘အခက္အခဲျဖစ္တာေပါ့။ ဘယ္လိုလုပ္အဆင္ေျပမွာလဲ။ ေန႔တုိင္းကားစီးေနရတာ။ တစ္ခါ တေလဆုိရင္ ကားက်ပ္မွာစိုးလုိ႔ ကားပတ္စီးတာေတာင္ရွိေသး တယ္။ ကြၽန္မတုိ႔လို ဝန္ထမ္းေတြ အတြက္ကေတာ့ ကားခဒီလိုႏွစ္ ဆတက္မယ္ဆုိရင္ လံုးဝအဆင္ မေျပဘူး’’ဟု ေျမာက္ဥကၠလာမွ ၿမိဳ႕တြင္းသို႔ ေန႔စဥ္လုိင္းကားျဖင့္ ႐ံုးတက္ေနရသူ ကုမၸဏီဝန္ထမ္း မခင္ေမက ဆုိသည္။

စီအင္န္ဂ်ီသဘာဝဓာတ္ေငြ႕ ေဈးတိုးမည့္အစီအစဥ္ကို မသိ ေသးေၾကာင္း၊ ယခုလက္ရွိအခ်ိန္ ထိ အေၾကာင္းၾကားစာမေရာက္ ေသးေၾကာင္း၊ ယာဥ္စီးခပိုေတာင္း မည့္ အစီအစဥ္မွာ မထသလက္ ေအာက္ရွိ ယာဥ္လိုင္းျဖစ္ေသာ ေၾကာင့္ မထသ(ဗဟို)မွ သတ္ မွတ္ေပးသည့္ေဈးႏႈန္းျဖင့္သာ ေျပးဆြဲသြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ပါရမီ၊ အဓိပတိယာဥ္လိုင္းမွ တာဝန္ခံ ဗုိလ္မွဴးမ်ိဳးျမင့္(ၿငိမ္း)ကေျပာသည္။

‘‘အရင္ကတည္းက ကားခ ပိုေကာက္ေနၾကတာ။ အခုလို ႏွစ္ဆျဖစ္မယ္ဆုိေတာ့ ပိုဆုိးၿပီ ေပါ့။ လစာမ်ားမ်ားရတဲ့သူေတြ ဆုိအေၾကာင္းမဟုတ္ဘူး။ လစာ နည္းတဲ့သူေတြဆို ထိၿပီေလ။ ရတဲ့လစာနဲ႔ မေလာက္ငတာေတြ ျဖစ္ကုန္မွာ’’ဟု ေဆးကုမၸဏီဝန္ ထမ္းတစ္ဦးက သူ၏ ပူပန္မႈကို ေျပာသည္။

ႏုိင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာ ယာေရးႏွင့္ ဖံြ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီ၊ (နအဖ)လက္ထက္ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္တြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ေရႊ၀ါေရာင္ေတာ္လွန္ေရးမွာ ထိုႏွစ္ၾသဂုတ္လတြင္ အစိုးရက စက္သုံး ဆီေစ်းႏႈန္းမ်ားကို ျမႇင့္တင္လုိက္ေသာေၾကာင့္ ကုန္ေစ်းႏႈန္းမ်ား တက္ရာမွ အစျပဳခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။  ထိုသင္ခန္းစာကို နမူနာယူ၍ သမၼတဦးသိန္းစိန္အစိုးရ အေနျဖင့္လည္း ျပည္သူမ်ား စား၀တ္ေနေရး ခက္ခဲေနခ်ိန္တြင္  စီအင္န္ဂ်ီသဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕ေစ်းႏႈန္းကို မတက္သင့္ေၾကာင္း ေျပာသူမ်ားလည္း ရွိသည္။

အစိုးရက အ႐ႈံးခံေနရၿပီး ေစ်းတက္မည့္အေၾကာင္းကို တစ္ ႏွစ္၀န္းက်င္ ႀကိဳတင္အသိေပး ထား၍ ေစ်းတက္သည္မွာ ျဖစ္ သင့္ေၾကာင္း ေျပာသူအခ်ဳိ႕လည္း ရွိပါသည္။ ႏွစ္စဥ္ သဘာ၀ဓာတ္ ေငြ႕ တင္ပို႔ေရာင္းခ်ရာမွ ေဒၚလာ ႏွစ္ဘီလီယံ၀န္းက်င္ ရရွိေနသည့္ အတြက္ စီအင္န္ဂ်ီဓာတ္ေငြ႕ ေရာင္းေစ်းနည္း၍ အ႐ႈံးေပၚေန ျခင္းကို အထက္ပါ၀င္ေငြမွ က် ခံသုံးစဲြသင့္ေၾကာင္း အႀကံျပဳသူ မ်ားလည္း ရွိသည္။

7Day DAILY

ရန္ကုန္ရွိ ျပည္သူအမ်ားစုသည္ သြားလာေရးအတြက္ ခရီးသည္တင္ ဘတ္စ္ကားမ်ားကို အားကိုးေနရသည္။ (ဓာတ္ပံု - နစ္ကီ)
ရန္ကုန္ရွိ ျပည္သူအမ်ားစုသည္ သြားလာေရးအတြက္ ခရီးသည္တင္ ဘတ္စ္ကားမ်ားကို အားကိုးေနရသည္။ (ဓာတ္ပံု - နစ္ကီ)
ႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရက စီအင္န္ဂ်ီေဈး ႏႈန္းမ်ားကို ႏွစ္ဆခန္႔တုိးျမႇင့္လိုက္ ျခင္းေၾကာင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း ေျပးဆြဲ ေနေသာ ခရီးသည္တင္ယာဥ္လိုင္းမ်ား ယာဥ္စီးခတက္လာမည္ကို အေျခခံလူတန္းစားမ်ား စိုးရိမ္ပူပန္ ေနၾကသည္။

လူဦးေရငါးသန္းေက်ာ္ရွိ ေသာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ အေျခခံလူ တန္းစားမ်ားမွာ အလုပ္လုပ္ရန္ အတြက္ ၿမိဳ႕တြင္း ေျပးဆြဲလ်က္ရွိ သည့္ ခရီးသည္တင္ ယာဥ္မ်ားကို အဓိကထားအားကိုးေနရသည္။ ယာဥ္စီးခပံုေသ သတ္မွတ္ထား သည့္ ယာဥ္လိုင္းမ်ားမွလြဲ၍ က်န္ ခရီးသည္တင္ယာဥ္လိုင္းမ်ားမွာ ယာဥ္စီးခပိုမို ေတာင္းခံေနၾက၍ မထသ(ဗဟို)သို႔ တုိင္ၾကားမႈ မ်ား ေန႔စဥ္ရွိေနၿပီး ယာဥ္ေနာက္ လိုက္ႏွင့္ ခရီးသည္မ်ား ေန႔စဥ္ ျပႆနာျဖစ္ပြားေနရသည္။

‘‘ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာက တစ္ေန႔ တစ္ေန႔ ထမင္းစားဖို႔ေတာင္ အႏိုင္ႏုိင္လုပ္ေနရတာ။ တစ္ေန႔ကို အသြားအျပန္ ကားခ ေျခာက္ရာရွိတယ္။ ေျခာက္ရာကေနထပ္ ၿပီးေတာ့ ပိုကုန္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ ဒီထက္ပိုက္ဆံပိုရတဲ့ အလုပ္ ေျပာင္းလုပ္ရေတာ့မယ္။ အလုပ္ သြားဖို႔အတြက္ ကားက မစီးမျဖစ္ စီးရမွာဆိုေတာ့ ဘယ္တတ္ႏုိင္ မလဲ’’ဟု ေတာင္ဒဂံုၿမိဳ႕နယ္ေန ဦးေက်ာ္စိန္က ေျပာသည္။

အစိုးရအေနျဖင့္ အေျခခံလူ တန္းစားမ်ား၏ ဘဝကိုနားလည္ေပးရန္လိုအပ္ေၾကာင္း၊ လက္ရွိစားေသာက္ ကုန္မ်ား အပါအဝင္ အေထြေထြကုန္ေဈးႏႈန္းမ်ားကို တည္ၿငိမ္ေအာင္ ထိန္းခ်ဳပ္ေပး သင့္ေၾကာင္း၊ ကုန္ေဈးႏႈန္း အပါ အဝင္ အမ်ားျပည္သူႏွင့္သက္ဆိုင္ ေသာ ဝန္ေဆာင္ခမ်ားတက္ပါက ေအာက္ေျခ လူတန္းစားမ်ားသာ ဒုကၡေရာက္ရေၾကာင္း ၎က ေျပာသည္။

‘‘ကားခေတြသာ ေဈးတုိး ေတာင္းရင္ေတာ့ အခက္အခဲေတြ ရွိလာႏုိင္တယ္။ တစ္ေန႔ကို ကား က ႏွစ္ဆင့္ စီးရတာ ရွစ္ရာေတာင္ ကုန္တယ္။ တစ္လကို သံုးေသာင္း နီးပါးေလာက္ကုန္တယ္။ ဒီထက္ ပိုၿပီး တုိးေတာင္း မယ္ဆုိရင္ေတာ့ နယ္ကပါလာတဲ့ ပိုက္ဆံက ေလာက္မွာမဟုတ္ေတာ့ဘူး’’ဟု နယ္မွ သင္တန္းလာတက္ ေနသူ မစႏၵီက ေျပာသည္။

စြမ္းအင္ဝန္ႀကီးဌာနက ေမာ္ ေတာ္ယာဥ္မ်ား စီအင္န္ဂ်ီေျပာင္း လဲတပ္ဆင္ေျပးဆြဲခြင့္ေပးျခင္းကို ၂၀၀၄ ခုႏွစ္မွ စတင္ခဲ့ၿပီး ယခုအခါ ဓာတ္ေငြ႕သံုးစြဲသည့္ပမာဏေပၚမူတည္၍ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ မ်ားကို စီအင္န္ဂ်ီ ေျပာင္း လဲခြင့္ ထပ္မံခြင့္ျပဳႏုိင္ျခင္းမရွိေသးေၾကာင္း စြမ္းအင္ဝန္ႀကီးဌာနမွ တာဝန္ရွိသူတစ္ဦးက ေျပာသည္။

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ စီအင္န္ဂ်ီ ျဖင့္ေမာင္းႏွင္ေနသည့္ ခရီးသည္ တင္ယာဥ္ ၆,၉၆၄ စီးရွိသည္။ ကိုယ္ပိုင္ယာဥ္၊ ကုန္တင္ယာဥ္၊ အငွားယာဥ္ႏွင့္ ဌာနဆိုင္ရာယာဥ္ အစီးေရ  ၂၆,၈၄၈ စီးရွိသည္။ အဆိုပါယာဥ္အစီး 
ေရ စုစုေပါင္း ၃၃,၀၀၀ ေက်ာ္အတြက္ သဘာဝ ဓာတ္ေငြ႕ဆုိင္ေပါင္း ၄၀ မွ တစ္ ေန႔လွ်င္ ကုဗ ေပ ၁၉ သန္းမွ ၂၀ သန္းအထိ ေရာင္းခ်ေပးေနရသည္။

စြမ္းအင္ဝန္ႀကီးဌာနက စီအင္န္ဂ်ီ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕မ်ား ကို အစိုးရခြင့္ျပဳခ်က္ျဖင့္ တရား ဝင္လုပ္ကိုင္လ်က္ရွိေသာ လုပ္ ငန္းမ်ား၊ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ားကို သာ ေရာင္းခ်ေပးလ်က္ရွိၿပီး တစ္ ကီလိုဂရမ္လွ်င္ ၂၃၇ က်ပ္ ၁၅ ျပားျဖင့္ ေရာင္းခ်ေပးေနသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အစိုးရအေနျဖင့္ မ်ားစြာ အ႐ံႈးေပၚေနေသာေၾကာင့္ ဓာတ္ေငြ႕ေဈးႏႈန္းကိုႏွစ္ဆတိုးျမႇင့္ရန္ အစိုးရတာဝန္ရွိသူမ်ားႏွင့္ ညႇိႏႈိင္းေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ၎က ဆုိသည္။

အိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ေရာင္းခ်လ်က္ရွိသည့္ သဘာဝ ဓာတ္ေငြ႕မွာ ဖိလစ္ပိုင္ႏုိင္ငံတြင္ တစ္ကီလိုဂရမ္လွ်င္ ၁,၃၇၉ က်ပ္ ႏႈန္း၊ ကေမၻာဒီးယားႏုိင္ငံတြင္ ၁,၃၀၀ က်ပ္၊ အိႏိၵယႏုိင္ငံတြင္ ၆၆၆ က်ပ္သတ္မွတ္ထားၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ လက္ရွိေရာင္းခ် ေနသည့္ေဈးႏႈန္းမွာ ၂၃၇ က်ပ္ သတ္မွတ္ေရာင္းခ်ေပးေနျခင္း ေၾကာင့္ ထပ္မံတုိးျမႇင့္ေရာင္းခ် မည့္ ေဈးႏႈန္းအရ ၄၇၄ က်ပ္ရွိ မည္ျဖစ္ၿပီး အိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ငံမ်ား ထက္ မ်ားစြာေလ်ာ့နည္းေၾကာင္း စြမ္းအင္ဝန္ႀကီးဌာနမွ တာဝန္ ရွိသူက ေျပာသည္။

စြမ္းအင္ဝန္ႀကီးဌာနမွ လက္ ရွိေရာင္းခ်လ်က္ရွိေသာ စီအင္န္ ဂ်ီေဈးႏႈန္းသည္ ကာလေပါက္ ေဈးႏွင့္ႏိႈင္းယွဥ္ပါက သံုးဆနီးပါး နည္းေန၍ အ႐ႈံးေပၚေနေသာ ေၾကာင့္ ယခုကဲ့သို႔ ေဈးႏႈန္းမ်ား ျမႇင့္တင္ရန္ ျပင္ဆင္ေနျခင္းျဖစ္ ေၾကာင္း စြမ္းအင္ဝန္ႀကီးဌာနေရနံ ႏွင့္ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕လုပ္ငန္း အေထြေထြမန္ေနဂ်ာဦးလွဝင္း ေဌးက ဇြန္လပထမပတ္အတြင္း က 7 Day အား ေျပာၾကားခဲ့သည္။

သဘာဝဓာတ္ေငြ႕ စီအင္န္ ဂ်ီကို ေဈးႏႈန္းႏွစ္ဆတိုးျမႇင့္ေရာင္း ခ်ရန္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္မွ စတင္စီစဥ္ ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ေအာက္ တိုဘာ ၁ ရက္မွစ၍ ေဈးႏႈန္း တုိးျမႇင့္သြားမည္ျဖစ္သည္။ လက္ရွိတြင္ ဓာတ္ဆီတစ္ဂါလန္ႏွင့္ ညီမွ်သည့္ စီအင္န္ဂ်ီ ကုဗေပ ၁၆၅ (၄,၆၇၂ ဒသမ ၃ လီတာ) လွ်င္ က်ပ္တစ္ေထာင္သတ္မွတ္ ထားၿပီး ေအာက္တိုဘာ ၁ ရက္မွ စတင္ကာ က်ပ္ႏွစ္ေထာင္သို႔ ေျပာင္းလဲေကာက္ခံမည္ျဖစ္ေၾကာင္း အစိုးရသတင္းစာတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။

‘‘ကားခတုိးေတာင္းမယ္ဆုိ ရင္လည္း လုိင္းကားကေတာ့ မစီး မျဖစ္စီးရမွာပဲ။ ဒီကားေတြမွမစီး ရင္ ဘယ္မွသြားလို႔ရမွာမဟုတ္ဘူး။ဘယ္တတ္ႏုိင္မလဲဗ်ာ။ အဘတုိ႔ေခတ္ပဲ အဘတို႔ႀကိဳက္သလိုလုပ္ပါေစ။ ျပည္သူေတြကေတာ့ အၿမဲတမ္းခံဘက္ကခ်ည္းပဲ။ တုိးမေတာင္းလည္း အခုအခ်ိန္မွာ ပိုတဲ့ယာဥ္စီးခ ျပန္အမ္းတာမွမဟုတ္တာ’’ဟု လိႈင္သာယာၿမိဳ႕နယ္ေန ကိုသိန္းစိုးက ေျပာသည္။

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း ေျပးဆြဲ လ်က္ရွိသည့္ ခရီးသည္တင္ယာဥ္ လုိင္းမ်ားမွာ စီအင္န္ဂ်ီေဈးႏႈန္း တုိးေကာက္မည့္ သတင္းထြက္ ေပၚလာေသာေၾကာင့္ ယာဥ္စီးခ  ပိုမိုတိုးေကာက္ရန္ျပင္ဆင္ေန ၾကေသာ္လည္း ယခုလက္ရွိတြင္ ပံုမွန္အတိုင္းသာ ေကာက္ခံေန ေၾကာင္း မထသ ၃၆ ယာဥ္လုိင္း ပိုင္ရွင္တစ္ဦးက ေျပာသည္။

‘‘ယာဥ္လိုင္းေတြရဲ႕ ယာဥ္ စီးခကို မထသ(ဗဟို)က သတ္ မွတ္ေပးထားရမွာျဖစ္တယ္။ စီအင္န္ဂ်ီေဈးႏႈန္းတက္ၿပီဆုိရင္ ယာဥ္လိုင္းေတြက ကိုယ့္သေဘာ နဲ႔ကိုယ္ ယာဥ္စီးခတုိးေတာင္းလို႔ မရဘူး။ တာဝန္ရွိသူေတြကသာ ဆံုးျဖတ္ေပးရမွာ။ ေဈးတက္ၿပီဆုိ ရင္ေတာ့ ယာဥ္ေမာင္းေတြ၊ ယာဥ္ေနာက္လိုက္ေတြအတြက္ ေန႔စဥ္ လုပ္အားခနည္းသြားမယ့္အေန အထားမွာရွိတယ္။ ဒီေတာ့ ယာဥ္ စီးခတိုးရမယ္။ အဲဒီလိုမွမဟုတ္ ရင္ ဘယ္သူမွေမာင္းေတာ့မွာ မဟုတ္ဘူး’’ဟု ၎က ေျပာသည္။

‘‘ယာဥ္စီးခႏႈန္းထားနဲ႔ပတ္ သက္ၿပီး တုိင္းေဒသႀကီးအစိုးရက သတ္မွတ္ေပးရတာပါ။ စီအင္န္ ဂ်ီေဈးႏႈန္းတက္မယ္ဆုိတဲ့ သတင္း ေတြၾကားေနရတယ္။ ေဈးတက္ မယ္ဆုိတာကို အခုအခ်ိန္ထိ တရားဝင္အေၾကာင္းမၾကားေသး တဲ့အတြက္ ဘာမွေျပာလို႔မရေသး ဘူး’’ဟု မထသ(ဗဟို)ဥကၠ႒ ဦးလွ ေအာင္က ေျပာသည္။

ကုန္းတြင္းဓာတ္ေငြ႕လုပ္ ကြက္မ်ားမရွိေတာ့သည့္အတြက္ ကမ္းလြန္ဓာတ္ေငြ႕လုပ္ကြက္မ်ား မွ ကုဗေပ ၃ ဒသမ ၅ သန္းကို ျပန္လည္ဝယ္ယူကာ ေရာင္းခ် ေပးေနရသည္ဟု ဆုိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ယခင္ေဈးႏႈန္းအတိုင္း ဆက္လက္ေရာင္းခ်ရန္ မျဖစ္ႏုိင္ေတာ့သည့္အတြက္ ဓာတ္ေငြ႕ေဈးႏႈန္းတုိးျမႇင့္ရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း  စြမ္းအင္ဝန္ႀကီးဌာန တာဝန္ရွိ 
သူတစ္ဦးက ေျပာသည္။

‘‘လုိင္းကားခတုိးေတာင္း လည္း လိုင္းကားပဲဆက္စီးရမွာပဲ။ တကၠစီစီးႏုိင္တဲ့အေနအထားမွ မရွိတာ။ အိမ္ကိုျပန္ေပးရတဲ့ ပိုက္ ဆံေလ်ာ့သြားမယ္။ မိသားစုစား ဝတ္ေနေရးမွာ အခက္အခဲျဖစ္ မယ္။ တစ္လဝင္ေငြထဲမွာ ကားခ က သံုးေသာင္းနီးပါးေလာက္ကုန္ မယ္။ ျဖစ္ႏုိင္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ ကားခကိုမတက္ေစခ်င္ဘူး’’ဟု ဘုရင့္ေနာင္ပြဲ႐ံုတြင္ အလုပ္လုပ္ သူ ကိုေအာင္ေနက ေျပာသည္။

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း ေျပးဆြဲ လ်က္ရွိသည့္ ယာဥ္လိုင္းမ်ားမွ ယာဥ္ပိုုင္ရွင္မ်ားမွာ ပုဂၢလိကပုိင္ ရွင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည့္အတြက္ မထသမွ ထုတ္ျပန္ထားသည့္ စည္းကမ္းမ်ားကို လိုက္နာမႈအား နည္းျခင္းေၾကာင့္ ယာဥ္စီးခသာလွ်င္ ေျပာင္းလဲျခင္းမဟုတ္ ဘဲ ယာဥ္လိုင္းမ်ားကိုေျပာင္းလဲရန္လိုအပ္ေၾကာင္း ေမတၱာလိႈင္း အထူးယာဥ္လုိင္းမွ မန္ေနဂ်င္း ဒါ႐ိုက္တာ ဦးေက်ာ္သီဟက ေျပာသည္။

‘‘စီအင္န္ဂ်ီေဈးတက္မယ္ဆုိ ရင္ ယာဥ္စီးခေတြေျပာင္းလဲသြား ဖို႔ရွိတယ္။ ယာဥ္အံုနာကေကာက္ ခံတဲ့ ႏႈန္းထားေတြေပၚမူတည္ၿပီး ထိုက္တန္တဲ့ဝန္ေဆာင္မႈေတြေပး ဖို႔လိုတယ္။ ယာဥ္ေမာင္း၊ ယာဥ္ ေနာက္လိုက္ေတြရဲ႕ ခရီးသည္ ေတြအေပၚ ဆက္ဆံတဲ့ပံုစံနဲ႔ တျခားဝန္ေဆာင္မႈေတြကိုပါ ေျပာင္းလဲရမယ္’’ဟု ၎က ေျပာ သည္။

‘‘အခက္အခဲျဖစ္တာေပါ့။ ဘယ္လိုလုပ္အဆင္ေျပမွာလဲ။ ေန႔တုိင္းကားစီးေနရတာ။ တစ္ခါ တေလဆုိရင္ ကားက်ပ္မွာစိုးလုိ႔ ကားပတ္စီးတာေတာင္ရွိေသး တယ္။ ကြၽန္မတုိ႔လို ဝန္ထမ္းေတြ အတြက္ကေတာ့ ကားခဒီလိုႏွစ္ ဆတက္မယ္ဆုိရင္ လံုးဝအဆင္ မေျပဘူး’’ဟု ေျမာက္ဥကၠလာမွ ၿမိဳ႕တြင္းသို႔ ေန႔စဥ္လုိင္းကားျဖင့္ ႐ံုးတက္ေနရသူ ကုမၸဏီဝန္ထမ္း မခင္ေမက ဆုိသည္။

စီအင္န္ဂ်ီသဘာဝဓာတ္ေငြ႕ ေဈးတိုးမည့္အစီအစဥ္ကို မသိ ေသးေၾကာင္း၊ ယခုလက္ရွိအခ်ိန္ ထိ အေၾကာင္းၾကားစာမေရာက္ ေသးေၾကာင္း၊ ယာဥ္စီးခပိုေတာင္း မည့္ အစီအစဥ္မွာ မထသလက္ ေအာက္ရွိ ယာဥ္လိုင္းျဖစ္ေသာ ေၾကာင့္ မထသ(ဗဟို)မွ သတ္ မွတ္ေပးသည့္ေဈးႏႈန္းျဖင့္သာ ေျပးဆြဲသြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ပါရမီ၊ အဓိပတိယာဥ္လိုင္းမွ တာဝန္ခံ ဗုိလ္မွဴးမ်ိဳးျမင့္(ၿငိမ္း)ကေျပာသည္။

‘‘အရင္ကတည္းက ကားခ ပိုေကာက္ေနၾကတာ။ အခုလို ႏွစ္ဆျဖစ္မယ္ဆုိေတာ့ ပိုဆုိးၿပီ ေပါ့။ လစာမ်ားမ်ားရတဲ့သူေတြ ဆုိအေၾကာင္းမဟုတ္ဘူး။ လစာ နည္းတဲ့သူေတြဆို ထိၿပီေလ။ ရတဲ့လစာနဲ႔ မေလာက္ငတာေတြ ျဖစ္ကုန္မွာ’’ဟု ေဆးကုမၸဏီဝန္ ထမ္းတစ္ဦးက သူ၏ ပူပန္မႈကို ေျပာသည္။

ႏုိင္ငံေတာ္ေအးခ်မ္းသာ ယာေရးႏွင့္ ဖံြ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီ၊ (နအဖ)လက္ထက္ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္တြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ေရႊ၀ါေရာင္ေတာ္လွန္ေရးမွာ ထိုႏွစ္ၾသဂုတ္လတြင္ အစိုးရက စက္သုံး ဆီေစ်းႏႈန္းမ်ားကို ျမႇင့္တင္လုိက္ေသာေၾကာင့္ ကုန္ေစ်းႏႈန္းမ်ား တက္ရာမွ အစျပဳခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။  ထိုသင္ခန္းစာကို နမူနာယူ၍ သမၼတဦးသိန္းစိန္အစိုးရ အေနျဖင့္လည္း ျပည္သူမ်ား စား၀တ္ေနေရး ခက္ခဲေနခ်ိန္တြင္  စီအင္န္ဂ်ီသဘာ၀ဓာတ္ေငြ႕ေစ်းႏႈန္းကို မတက္သင့္ေၾကာင္း ေျပာသူမ်ားလည္း ရွိသည္။

အစိုးရက အ႐ႈံးခံေနရၿပီး ေစ်းတက္မည့္အေၾကာင္းကို တစ္ ႏွစ္၀န္းက်င္ ႀကိဳတင္အသိေပး ထား၍ ေစ်းတက္သည္မွာ ျဖစ္ သင့္ေၾကာင္း ေျပာသူအခ်ဳိ႕လည္း ရွိပါသည္။ ႏွစ္စဥ္ သဘာ၀ဓာတ္ ေငြ႕ တင္ပို႔ေရာင္းခ်ရာမွ ေဒၚလာ ႏွစ္ဘီလီယံ၀န္းက်င္ ရရွိေနသည့္ အတြက္ စီအင္န္ဂ်ီဓာတ္ေငြ႕ ေရာင္းေစ်းနည္း၍ အ႐ႈံးေပၚေန ျခင္းကို အထက္ပါ၀င္ေငြမွ က် ခံသုံးစဲြသင့္ေၾကာင္း အႀကံျပဳသူ မ်ားလည္း ရွိသည္။

7Day DAILY

No comments:

Post a Comment