Sunday 23 November 2014

သီးသန္႔ေက်ာင္းကားမ်ားျဖင့္ လက္ရိွႀကိဳပို႔စနစ္ကုိ ျပင္ဆင္မည္

Photo: သီးသန္႔ေက်ာင္းကားမ်ားျဖင့္ လက္ရိွႀကိဳပို႔စနစ္ကုိ ျပင္ဆင္မည္
Sunday, November 23, 2014

 ေက်ာင္းႀကိဳပုိ႔ကားမ်ား ေၾကာင့္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆုိ႔မႈ ပုိိမိုဆိုးရြားေစ၍ လာမည့္ႏွစ္မွ စတင္ကာ လမ္းမမ်ားေပၚရွိ ေက်ာင္းမ်ားကုိ အဓိကထားၿပီး ေက်ာင္းကား(School Bus)မ်ားအစားထိုးေျပးဆဲြႏုိင္ရန္ စီစဥ္ေနေၾကာင္း ၿမိဳ႕နယ္ပညာေရးမွဴးတစ္ဦးက ေျပာၾကားသည္။

‘‘ရန္ကုန္ၿမိဳ႕က လမ္းေတြက တခ်ိဳ႕ေနရာေတြက က်ဥ္းတယ္။ ေက်ာင္းခ်ိန္ေရာက္ၿပီ ဆိုတာနဲ႔ ေက်ာင္းကားေတြေရာ အိမ္ကား ေတြပါ လမ္းေပၚမွာ ရပ္ခ်င္သလုိ ရပ္တယ္။ ယာဥ္ထိန္းရဲလည္း မဖမ္းရဲဘူး။ ေက်ာင္းကားဆုိရင္ ေတာ့ ကားအစီးေရနည္းသြားမွာ ျဖစ္သလို ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ လည္း နည္းသြားမယ္။ ဒီအတြက္ ေက်ာင္းေတြမွာ လုိက္ၿပီးေတာ့ ေျပာျပေနတာပါ’’ဟု ၎ကေျပာ သည္။ေက်ာင္းကားမ်ားစတင္ေျပး ဆဲြသည့္ေက်ာင္းမ်ားတြင္  တစ္ဦးခ်င္းစီ သီးသန္႔ႀကိဳသည့္ အိမ္ ကားမ်ားကို လာႀကိဳခြင့္ျပဳေတာ့ မည္မဟုတ္သည့္အျပင္ အျပင္ ႀကိဳပုိ႔ကားမ်ား အသစ္လဲၿပီး သတ္ မွတ္ဘတ္စ္ကားမ်ား တင္သြင္းရ မည္ျဖစ္သည္။

ေက်ာင္းကားမ်ား လဲလွယ္ ရာတြင္လည္း အနည္းဆံုး ၂၅ ဦးစီးႏုိင္သည့္ ကားမ်ားျဖင့္ အစား ထုိးႏုိင္ရန္ စီစဥ္ထားေၾကာင္း ထို ကားမ်ား မွာယူတင္သြင္းရာတြင္ လည္း မူလေျပးဆဲြေနသည့္ ေက်ာင္းကားမ်ားကို ဦးစားေပး မည္ျဖစ္ကာ ယာဥ္ေမာင္းႏွင့္ ယာဥ္ေနာက္လုိက္မ်ားကိုလည္း လံုၿခံဳေရးသင္တန္း ေပးသြားရန္ ရိွေၾကာင္း သိရသည္။

‘‘ဆရာမႀကီးကေတာ့ ကြၽန္ ေတာ္တုိ႔ ကားသမားေတြကို ေခၚ ေျပာတယ္။ လာမယ့္ႏွစ္ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေက်ာင္းကားေတြ ကို ေပးမဆဲြေတာ့ဘူး။ ကား အသစ္ေတြနဲ႔ လဲလွယ္ဆဲြရမယ္ ေျပာတယ္။ ဒါေပမဲ့ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ကားေတြ ခုခ်ိန္ေရာင္းရင္ ပုိက္ ဆံသိန္းေလးငါးဆယ္ပဲရမွာေလ။ ျပန္၀ယ္ရမယ့္ ကားေတြက သိန္း ႏွစ္ရာေက်ာ္ ေစ်းေပါက္တယ္။ ဘယ္လုိသြား၀ယ္မလဲ။ ၿပီးေတာ့ လစာကုိလည္း ေက်ာင္းက သတ္ မွတ္ေပးတဲ့ ေစ်းနဲ႔ ေမာင္းရမွာ’’ဟု အထက(၂) ကမာရြတ္တြင္ ေက်ာင္းကားေမာင္းသူတစ္ဦးက ေျပာသည္။

ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းတည္း တြင္ မနက္၊ ညေန ေျပးဆြဲေသာ ကားမ်ားမွာ တစ္လလွ်င္ က်ပ္ေျခာက္သိန္းနီးပါးရရိွၿပီး နံနက္၊ ေန႔လယ္၊ ညေနလိုက္သည့္ ေက်ာင္းကားဝင္ေငြသည္ က်ပ္ဆယ္သိန္းအထက္တြင္ ရိွသည္။ သို႔ေသာ္ ယာဥ္ေမာင္း၊ ယာဥ္ေနာက္လိုက္၊ ဆီဖိုး၊ ကားျပင္ဆင္စရိတ္မ်ားအတြက္ ကုန္က်မႈမ်ားရိွ သည္ဟု ေက်ာင္းကားပုိင္ရွင္မ်ား က ဆုိသည္။

‘‘ေက်ာင္းကားေတြကို ဒီလို လုပ္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ ေကာင္း တယ္။ ဒါေပမဲ့ ကြက္က်ားမုိးေတာ့ မရြာေစခ်င္ဘူး။ ဘယ္သူ႔ေျမးမို႔လုိ႔၊ ဘယ္သူ႔သားမုိ႔ သူတို႔ကားေတြ လာႀကိဳခြင့္ေတာ့ရတယ္ ဆိုတာမ်ိဳးေပါ့ဗ်ာ။ ေက်ာင္းသား တုိင္း ကားစီးရမယ္ဆုိရင္ အကုန္ လံုးလုပ္ပါ။ ဒဂံု(၁)ရဲ႕ ေက်ာင္း ဆင္း၊ ေက်ာင္းတက္ခ်ိန္ဆို ျမင္ ဖူးတယ္ရိွေအာင္ လာၾကည့္ပါ။  ကားေတြပိတ္လို႔ ၿမိဳ႕ထဲ ဘယ္အခ်ိိန္ေရာက္လဲဆုိတာ သြားဖူးသူတိုင္းသိတယ္’’ဟု ေျမာက္ဥကၠလာပတြင္ ေနထိုင္သူ ကုိညီညီက ေျပာသည္။ ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္တြင္ ေက်ာင္းကားမ်ားထက္ အိမ္ကား မ်ားကပုိမိုမ်ားျပားၿပီး တစ္ဦးႏွင့္ တစ္ဦး အၿပိဳင္အဆုိင္ လာႀကိဳ သည့္ မိဘမ်ားလည္းရိွေၾကာင္း လာႀကိဳသည့္ ကားမ်ားသည္ လမ္းမေပၚတြင္ ႏွစ္ထပ္၊သံုးထပ္ ပိတ္ဆုိ႔ရပ္တန္႔ေနၿပီး လာေရာက္ ဖမ္းဆီးသည့္ ယာဥ္ထိန္းရဲမ်ား လည္း မေတြ႕ရေၾကာင္း ကမာရြတ္ၿမိဳ႕နယ္အတြင္း ေနထုိင္သူအခ်ိဳ႕က ေျပာသည္။

ယခုအစီအစဥ္ကို ရန္ကုန္ တုိင္းေဒသႀကီး အစိုးရအဖဲြ႕ႏွင့္ ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာနတို႔ ေဆြးေႏြး ေဆာင္ရြက္ေနျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေက်ာင္းကားပိုင္ရွင္မ်ားႏွင့္ ယာဥ္ ေမာင္း၊ ယာဥ္ေနာက္လုိက္အမ်ား စုမွာ ေျပာင္းလဲမည့္အစီအစဥ္ကုိ မေက်နပ္၍ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္သြား ရန္ စီစဥ္ေနေၾကာင္း သိရသည္။

7Day DAILY 

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ဗဟန္းၿမိဳ႕နယ္တြင္ ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္၌တြ႕ရေသာ ေက်ာင္းႀကိဳပို႔ ယာဥ္မ်ား (ဓာတ္ပံု − ေဂ်ေမာင္ေမာင္(အမရပူရ))

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ဗဟန္းၿမိဳ႕နယ္တြင္ ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္၌တြ႕ရေသာ ေက်ာင္းႀကိဳပို႔ ယာဥ္မ်ား

 ေက်ာင္းႀကိဳပုိ႔ကားမ်ား ေၾကာင့္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆုိ႔မႈ ပုိိမိုဆိုးရြားေစ၍ လာမည့္ႏွစ္မွ စတင္ကာ လမ္းမမ်ား ေပၚရွိ ေက်ာင္းမ်ားကုိ အဓိကထားၿပီး ေက်ာင္းကား(School Bus)မ်ားအစားထိုးေျပးဆဲြႏုိင္ရန္ စီစဥ္ေန ေၾကာင္း ၿမိဳ႕နယ္ပညာေရးမွဴးတစ္ဦးက ေျပာၾကားသည္။

‘‘ရန္ကုန္ၿမိဳ႕က လမ္းေတြက တခ်ိဳ႕ေနရာေတြက က်ဥ္းတယ္။ ေက်ာင္းခ်ိန္ေရာက္ၿပီ ဆိုတာနဲ႔ ေက်ာင္းကား ေတြေရာ အိမ္ကား ေတြပါ လမ္းေပၚမွာ ရပ္ခ်င္သလုိ ရပ္တယ္။ ယာဥ္ထိန္းရဲလည္း မဖမ္းရဲဘူး။ ေက်ာင္း ကားဆုိရင္ ေတာ့ ကားအစီးေရနည္းသြားမွာ ျဖစ္သလို ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ လည္း နည္းသြားမယ္။ ဒီအတြက္ ေက်ာင္းေတြမွာ လုိက္ၿပီးေတာ့ ေျပာျပေနတာပါ’’ဟု ၎ကေျပာ သည္။ ေက်ာင္းကားမ်ား စတင္ေျပး ဆဲြသည့္ေက်ာင္းမ်ားတြင္  တစ္ဦးခ်င္းစီ သီးသန္႔ႀကိဳသည့္ အိမ္ ကားမ်ားကို လာႀကိဳခြင့္ျပဳေတာ့ မည္မဟုတ္သည့္အျပင္ အျပင္ ႀကိဳပုိ႔ကားမ်ား အသစ္လဲၿပီး သတ္မွတ္ဘတ္စ္ကားမ်ား တင္သြင္းရ မည္ျဖစ္သည္။

ေက်ာင္းကားမ်ား လဲလွယ္ ရာတြင္လည္း အနည္းဆံုး ၂၅ ဦးစီးႏုိင္သည့္ ကားမ်ားျဖင့္ အစား ထုိးႏုိင္ရန္ စီစဥ္ထားေၾကာင္း ထို ကားမ်ား မွာယူတင္သြင္းရာတြင္ လည္း မူလေျပးဆဲြေနသည့္ ေက်ာင္းကားမ်ားကို ဦးစားေပး မည္ျဖစ္ကာ ယာဥ္ေမာင္းႏွင့္ ယာဥ္ေနာက္လုိက္မ်ားကိုလည္း လံုၿခံဳေရးသင္တန္း ေပးသြားရန္ ရိွေၾကာင္း သိရသည္။

‘‘ဆရာမႀကီးကေတာ့ ကြၽန္ ေတာ္တုိ႔ ကားသမားေတြကို ေခၚ ေျပာတယ္။ လာမယ့္ႏွစ္ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေက်ာင္းကားေတြကို ေပးမဆဲြေတာ့ဘူး။ ကား အသစ္ေတြနဲ႔ လဲလွယ္ဆဲြရမယ္ ေျပာတယ္။ ဒါေပမဲ့ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ကားေတြ ခုခ်ိန္ေရာင္းရင္ ပုိက္ ဆံသိန္းေလးငါးဆယ္ပဲရမွာေလ။ ျပန္၀ယ္ရမယ့္ ကားေတြက သိန္း ႏွစ္ရာေက်ာ္ ေစ်းေပါက္တယ္။ ဘယ္လုိသြား၀ယ္မလဲ။ ၿပီးေတာ့ လစာကုိလည္း ေက်ာင္းက သတ္ မွတ္ေပးတဲ့ေစ်းနဲ႔ ေမာင္းရမွာ’’ဟု အထက(၂) ကမာရြတ္တြင္ ေက်ာင္းကားေမာင္းသူတစ္ဦးက ေျပာသည္။

ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းတည္း တြင္ မနက္၊ ညေန ေျပးဆြဲေသာ ကားမ်ားမွာ တစ္လလွ်င္ က်ပ္ေျခာက္သိန္း နီးပါးရရိွၿပီး နံနက္၊ ေန႔လယ္၊ ညေနလိုက္သည့္ ေက်ာင္းကားဝင္ေငြသည္ က်ပ္ဆယ္သိန္းအထက္တြင္ ရိွသည္။ သို႔ေသာ္ ယာဥ္ေမာင္း၊ ယာဥ္ေနာက္လိုက္၊ ဆီဖိုး၊ ကားျပင္ဆင္စရိတ္မ်ားအတြက္ ကုန္က်မႈမ်ားရိွ သည္ဟု ေက်ာင္းကားပုိင္ရွင္မ်ား က ဆုိသည္။

‘‘ေက်ာင္းကားေတြကို ဒီလို လုပ္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ ေကာင္း တယ္။ ဒါေပမဲ့ ကြက္က်ားမုိးေတာ့ မရြာေစခ်င္ ဘူး။ ဘယ္သူ႔ေျမးမို႔လုိ႔၊ ဘယ္သူ႔သားမုိ႔ သူတို႔ကားေတြ လာႀကိဳခြင့္ေတာ့ရတယ္ ဆိုတာမ်ိဳးေပါ့ဗ်ာ။ ေက်ာင္းသား တုိင္း ကားစီးရမယ္ဆုိရင္ အကုန္ လံုးလုပ္ပါ။ ဒဂံု(၁)ရဲ႕ ေက်ာင္း ဆင္း၊ ေက်ာင္းတက္ခ်ိန္ဆို ျမင္ ဖူးတယ္ရိွေအာင္လာၾကည့္ပါ။  ကားေတြပိတ္လို႔ ၿမိဳ႕ထဲ ဘယ္အခ်ိိန္ေရာက္လဲဆုိတာ သြားဖူး သူတိုင္းသိတယ္’’ဟု ေျမာက္ဥကၠလာပတြင္ ေနထိုင္သူ ကုိညီညီက ေျပာသည္။ ေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္တြင္ ေက်ာင္းကားမ်ားထက္ အိမ္ကား မ်ားကပုိမိုမ်ားျပားၿပီး တစ္ဦးႏွင့္ တစ္ဦး အၿပိဳင္အဆုိင္ လာႀကိဳ သည့္ မိဘမ်ားလည္းရိွေၾကာင္း လာႀကိဳသည့္ ကားမ်ားသည္ လမ္းမေပၚတြင္ ႏွစ္ထပ္၊သံုးထပ္ ပိတ္ဆုိ႔ရပ္တန္႔ ေနၿပီး လာေရာက္ ဖမ္းဆီးသည့္ ယာဥ္ထိန္းရဲမ်ားလည္း မေတြ႕ရေၾကာင္း ကမာရြတ္ၿမိဳ႕နယ္အတြင္း ေနထုိင္သူ အခ်ိဳ႕က ေျပာသည္။

ယခုအစီအစဥ္ကို ရန္ကုန္ တုိင္းေဒသႀကီး အစိုးရအဖဲြ႕ႏွင့္ ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာနတို႔ ေဆြးေႏြး ေဆာင္ ရြက္ေနျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေက်ာင္းကားပိုင္ရွင္မ်ားႏွင့္ ယာဥ္ေမာင္း၊ ယာဥ္ေနာက္လုိက္အမ်ား စုမွာ ေျပာင္းလဲမည့္အစီအစဥ္ကုိ မေက်နပ္၍ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္သြား ရန္ စီစဥ္ေနေၾကာင္း သိရသည္။

7Day DAILY

No comments:

Post a Comment