Thursday 19 March 2015

႐ိုးသားျခင္းဟာ ခိုးသားတစ္သင္းလက္ထဲ အရွက္ကြဲရခ်ိန္ (၂)


ျပစ္မႈဆိုင္ရာ က်င့္ထံုးဥပေဒပုဒ္မ-၁၂၈ ကို ၿဗိတိသွ်တို႔က ျပ႒ာန္းခဲ့ေသာ္လည္း ယင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ အသံုးျပဳခဲ့ေၾကာင္း ဒန္ကေလ ဒိုင္ဂ်က္စ္ (Dunkely Digest) (1872- 1922)၊ ဦးဘိုးသာ စီရင္ထံုးေပါင္းခ်ဳပ္ (၁၉၃၇-၁၉၅၅) ဦးသက္ေဖ စီရင္ထံုးေပါင္းခ်ဳပ္ (၁၉၅၅-၁၉၇၆) စီရင္ထံုးမ်ားတြင္ လံုးဝရွာမေတြ႕ပါ။ သမုိင္းတြင္လည္း အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕သမားက ျမန္မာဆႏၵျပလူအုပ္ကို အရပ္သားမ်ား အသံုးျပဳၿဖိဳခြဲဖူးေၾကာင္း မွတ္တမ္းမရွိပါ။ ယခင္အစိုးရ အဆက္ဆက္က ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ဆႏၵျပလူအုပ္ကို ေသနတ္ျဖင့္ပင္ ရက္ရက္စက္စက္ ပစ္ခတ္သည့္ အစဥ္အလာရွိရာ နံပါတ္တုတ္နဲ႔ ႐ိုက္တာေလာက္ေတာ့__ရယ္တာေပါ့...ရယ္တာေပါ့...ဟု သံခ်ပ္ထိုးရမလို ျဖစ္ပါသည္။
သို႔ပါေသာ္လည္း မိဘျပည္သူမ်ားခင္ဗ်ားဟု ယဥ္ေက်းစြာေျပာဆိုတတ္ေသာ ပထမလိႈင္း၊ ဒုတိယလႈိင္း၊ တတိယလႈိင္းစသည့္ လႈိင္းလံုးႀကီးမ်ားကိုစီးကာ (ဘာလႈိင္းမွန္းမသိ၊ ဘယ္အခ်ိန္က လာလိုက္မွန္းမသိ) ဖေယာင္းတိုင္ထြန္း၊ ႏြားႏုိ႔ေသာက္ရင္း၊ တစ္ရက္ႏွစ္ေထာင္ျဖင့္ နယ္လွည့္ပါး႐ိုက္သူမ်ား ခစားဝန္းရံေနသည့္ ‘ႏြံထဲကၾကာ’ သမၼတႀကီးကို ေရြးေကာက္ပြဲနီးလာခ်ိန္ႏွင့္ကပ္၍ တမင္ေဒါက္ျဖဳတ္ၾကျခင္းလာဟုပင္ သံသယ ရွိမိပါသည္။ အေၾကာင္းမူ သမၼတႀကီး၏ အသိုင္းအဝိုင္းတြင္ သမၼတႀကီး၏ ကုလားထိုင္ကို မ်က္ေစာင္းထိုးေနသူမ်ား ရွိသျဖင့္ ျဖစ္ပါသည္။
အထက္ပါ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ က်င့္ထံုးဥပေဒ ပုဒ္မ-၁၂၈ ကို က်င့္သံုးရာတြင္လည္း ရဲလက္စြဲႏွင့္ 1945 Police Act ပါ ျပ႒ာန္းကန္႔သတ္ခ်က္မ်ားအတိုင္းသာ က်င့္သံုးခြင့္ ရွိပါသည္။ ရဲလက္စြဲ အပိုဒ္ ၁ဝ၅၇ ႏွင့္ ၁ဝ၅၈ အရ မထိန္းသိမ္းႏိုင္ေတာ့သည့္ အေျခအေန တစ္ခုတြင္ ရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းေနရသည့္ ရဲအရာရွိသည္ အေျခအေနကို တရား႐ံုးသို႔ တင္ျပ၍ အရပ္သားအင္အားစု (Civil Force) သံုးစြဲခြင့္ ေတာင္းခံရမည္ျဖစ္သည္။
မတ္ ၅ ရက္က ၿမိဳ႕ေတာ္ခန္းမေရွ႕တြင္ အၾကမ္းဖက္ ၿဖိဳခြဲခံရသူမ်ားမွာ အမ်ဳိးသားပညာေရးဥပေဒကို ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ကန္႔ကြက္ဆႏၵျပေနၾကျခင္းသာျဖစ္ေၾကာင္း မည္သူမွ် မျငင္းႏိုင္ပါ။ ျပည္သူ ၉၂ ဒသမ ၄၈ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ အတည္ျပဳ ေထာက္ခံပါသည္ဆိုေသာ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေတာ္ႀကီး၏ ပုဒ္မ-၃၅၄ တြင္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စုေဝးခြင့္ႏွင့္ စီတန္းလွည့္လည္ခြင့္ရွိေၾကာင္း ျပ႒ာန္းထားသည္။ (ဤအေျခခံဥပေဒေတာ္ႀကီးကို ျမန္မာျပည္သူမ်ားက ႀကိဳက္လုိက္ပံုမွာ အသက္ရွင္ေနသူမ်ားပါမက နာဂစ္မုန္တိုင္းတြင္ ေသသြားၿပီးသူမ်ားကပင္ ႀကိဳတင္မဲ လာေရာက္မဲေပးသြားၾကသျဖင့္ ျဖစ္ပါသည္။) ထို႔အျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ကမၻာ့ကုလသမဂၢ၏ အဖြဲ႕ဝင္ ႏိုင္ငံတစ္ခုျဖစ္ရာ ယဥ္ေက်းေသာ လူ႔သမဂၢတိုင္းက လိုက္နာရသည့္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ လူ႕အခြင့္အေရး ေၾကညာစာတမ္း (Universal Declartion of Human Right-UDHR) ကိုလည္း ေလးစားတန္ဖိုးထားရန္ တာဝန္ရွိပါသည္။ အဆိုပါ ေၾကညာစာတမ္းအရ လြတ္လပ္စြာ စုေဝးစီတန္း လွည့္လည္ခြင့္ ရွိပါသည္။ ဤအေျခအေနတြင္ ၿမိဳ႕ေတာ္ခန္းမေရွ႕တြင္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ဆႏၵျပေနၾကသူမ်ားသည္ ဥပေဒႏွင့္မညီေသာ အစုအေဝး မဟုတ္ပါ။ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ ဥပေဒပုဒ္မ-၁၄၁ တြင္ ‘ဥပေဒႏွင့္မညီေသာ အစုအေဝး’ (Unlawful Assembly) ကို ေအာက္ပါအတိုင္း အဓိပၸယ္ဖြင့္ဆိုထားသည္။
ပုဒ္မ-၁၄၁။ ။ ငါးဦး သို႔မဟုတ္ ငါးဦးထက္ပိုေသာ သူမ်ားသည္ ေအာက္ပါ တူေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ တစ္ခုခုႏွင့္ စုေဝးၾကလွ်င္၊ ထိုအစုအေဝးကို ဥပေဒႏွင့္ဆန္႔က်င္ေသာ အစုအေဝးဟု ေခၚသည္။
ပထမ။ ။ျပစ္မႈျပစ္ဒဏ္ထိုက္ေသာ အႏိုင္အထက္ ျပဳက်င့္ျခင္းျဖစ္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ထိုကဲ့သို႔ေသာ အႏိုင္အထက္ျပဳဟန္ ျပျခင္းျဖင့္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒအရ တည္ေထာင္ခန္႔အပ္ေသာ ဥပေဒျပဳအဖြဲ႕ကို ျဖစ္ေစ၊ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံ၏ သို႔တည္းမဟုတ္ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔ဝင္၏ အစိုးရကို ျဖစ္ေစ၊ ဥပေဒအရ မိမိ၏အာဏာကို ေဆာင္ရြက္ေနေသာ ျပည္သူ႕ဝန္ထမ္းကိုျဖစ္ေစ ေျခာက္လွန္႔ရည္ရြယ္ခ်က္ သို႔တည္းမဟုတ္
ဒုတိယ။ ။ဥပေဒအရေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ဥပေဒႏွင့္အညီ ထုတ္ဆင့္သည့္ အမိန္႔ဆင့္ဆိုခ်က္ စေသာ ေဆာင္ရြက္မႈကိုေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ေဆာင္ရြက္ျခင္းကို ခုခံရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္၊ သို႔တည္းမဟုတ္
တတိယ။ ။အက်ဳိးဖ်က္ဆီးမႈကိုေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ျပစ္မႈျပစ္ဒဏ္ ထိထိုက္ေသာ ေက်ာ္နင္းမႈကိုေသာ္ လည္းေကာင္း၊ အျခားျပစ္မႈမ်ားကိုေသာ္ လည္းေကာင္း က်ဴးလြန္ ရည္ရြယ္ခ်က္ သို႔တည္းမဟုတ္
စတုတၳ။ ။တစ္ဦးတစ္ေယာက္ေသာသူကို ျပစ္မႈျပစ္ဒဏ္ထိုက္ေသာ အႏိုင္အထက္ ျပဳျခင္းျဖင့္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ထိုကဲ့သို႔ အႏိုင္အထက္ ျပဳဟန္ျပျခင္းျဖင့္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ပစၥည္းကို ရယူရန္၊ သို႔တည္းမဟုတ္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္၏ လက္ရွိျဖစ္ေသာ သို႔တည္းမဟုတ္ ခံစားဆဲျဖစ္ေသာ ျဖတ္သန္းသြားလာမႈ အခြင့္အေရးကို ျဖစ္ေစ၊ လက္လြတ္ေစရန္၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ခံစားခြင့္ရွိေသာ အခြင့္အေရးကို ျဖစ္ေစ၊ ခံစားခြင့္ရွိသည္ဟု မထင္မွတ္ေသာ အခြင့္အေရးကို ျဖစ္ေစ သံုးစြဲရန္ရည္ရြယ္ခ်က္ သို႔တည္းမဟုတ္
ပဥၥမ။ ။ျပစ္မႈျပစ္ဒဏ္ထိုက္ေသာ အႏိုင္အထက္ျပဳျခင္းျဖင့္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ထိုကဲ့သို႔ေသာ အႏိုင္အထက္ျပဳဟန္ျခင္းျဖင့္ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ေသာသူအား ဥပေဒအရျပဳရန္ တာဝန္မရွိေသာ အလုပ္ကို အတင္းအက်ပ္ ျပဳေစရန္၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ဥပေဒအရ ျပဳပိုင္ေသာ အမႈကို ျပဳျခင္းမွ ပ်က္ကြက္ေစရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္။
သို႔အတြက္ မတ္လ ၄ ရက္ ဆႏၵျပအလုပ္သမားမ်ား၊ မတ္လ ၅ ရက္ေန႔ႏွင့္ ၁ဝ ရက္ေန႔ ဆႏၵျပ ေက်ာင္းသားျပည္သူမ်ားသည္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ-၃၅၄(ခ)ႏွင့္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ လူ႔အခြင့္အေရး ေၾကညာစာတမ္းတို႔ႏွင့္အညီ ၿငိမ္းခ်မ္စြာ ဆႏၵျပသူမ်ားျဖစ္ရာ ျပစ္မႈမကင္းေသာ အႏိုင္အထက္ျပဳမႈ (Criminal Force) မပါဝင္ပါ။ ‘ဥပေဒႏွင့္ မညီေသာ အစုအေဝး’ (Unlawful Assembly) မဟုတ္ပါ။ လုပ္ၾကံ အမႈဆင္လိုသည္ ဆိုပါက ၿငိမ္းစုစီ ဥပေဒအရ အေၾကာင္းမၾကားခဲ့၍ ယင္းဥပေဒအရ တရားစြဲဆိုရန္ ျဖစ္ပါသည္။ ႐ိုက္ႏွက္ၿဖိဳခြင္းရန္ လဲေနသူကို ခုန္၍ခုန္၍ ႐ိုက္ရန္၊ သူနာျပဳယာဥ္ေပၚမွ ဆြဲခ်႐ိုက္ႏွက္ရန္၊ အဖမ္းခံထားရသူကို အခ်ဳပ္ကားေပၚတြင္ ဝိုင္း၍႐ိုက္ရန္ မည္သည့္ဥပေဒကမွ ခြင့္မျပဳထားပါ။
ယာကူဇာ လက္ပတ္နီမ်ားသည္ မွတ္တမ္းဓာတ္ပံုမ်ားအရ လည္းေကာင္း၊ မ်က္ျမင္သက္ေသ ထြက္ခ်က္မ်ားအရ လည္းေကာင္း၊ ငါးဦးမကေၾကာင္း ထင္ရွားပါသည္။ ၎တို႔သည္ ဆႏၵျပသူမ်ားကို ရပ္ၾကည့္ေနခ်ိန္အထိ ျပစ္မႈတစ္စံုတစ္ရာ က်ဴးလြန္သည္ဟု မယူဆႏိုင္ေသး။ ဥပေဒႏွင့္မညီေသာ အစုအေဝး (Unlawful Assembly) မျဖစ္ေသး..။ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ဆႏၵျပသူမ်ားကို ဝင္ေရာက္႐ိုက္ႏွက္ ဖမ္းဆီးခ်ိန္မွစ၍ ၎တို႔သည္ ‘ဥပေဒႏွင့္ မညီေသာ အစုအေဝး’ ျဖစ္လာပါတာ့သည္။
‘ထို႔ေၾကာင့္ ၎တို႔၏ အစုအေဝးသည္ မူလကနဦးကပင္ ဥပေဒႏွင့္ ဆန္႔က်င္ေသာ အစုအေဝး မဟုတ္ေစကာမူ ေက်ာင္းသို႔ေရာက္ၿပီးေနာက္ပိုင္း၌ ဥပေဒႏွင့္ ဆန္႔က်င္ေသာ အစုအေဝးအျဖစ္သို႔ ဆိုက္ေရာက္ခဲ့သည္မွာ အလြန္ထင္ရွားေလသည္’ ဟု ဦးတင္ၫႊန္႔ (ခ) ခ်ိန္တိမ္ယူပါ-၁၁ ႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံ 1986 B.I.R (C.C) 282 အမႈတြင္ လမ္းၫႊန္ထံုးဖြဲ႕ထားပါသည္။
ယာကူဇာ လက္ပတ္နီမ်ားက ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ဆႏၵျပသူမ်ားကို အၾကမ္းဖက္ျခင္းမွာ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ ဥပေဒပုဒ္မ ၁၄ဝ တြင္ ျပ႒ာန္းထားေသာ ‘ျပစ္မႈျပစ္ဒဏ္ ထိုက္သင့္ေသာ အႏိုင္အထက္ ျပဳက်င့္ျခင္း’ (Criminal Force) ျဖစ္ရာ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ ဥပေဒပုဒ္မ-၁၄၃ (ဥပေဒႏွင့္ မညီေသာ အစုအေဝးတြင္ ပါဝင္ျခင္း)၊ ႐ိုက္ႏွက္မႈ၊ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ ဥပေဒပုဒ္မ-၃၂၃/၃၂၄၊ အမ်ဳိးသမီးမ်ားအား ကာအိေႁႏၵဖ်က္ဆီးမႈ၊ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ ဥပေဒပုဒ္မ-၃၅၄၊ မတရားတားဆီး ကန္႔ကြက္မႈ၊ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ ဥပေဒပုဒ္မ-၃၄၁၊ အေၾကာင္းမၾကားဘဲ လူစုေဝးမႈ၊ ၿငိမ္းစုစီဥပေဒပုဒ္မ-၁၈၊ တိုင္းျပည္မၿငိမ္သက္ေအာင္ ႐ုန္းရင္းဆန္ခတ္ျပဳမႈ၊ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ ဥပေဒပုဒ္မ-၅ဝ၅ (ခ) တို႔ကို က်ဴးလြန္ခ်ဳိးေဖာက္ရာ က်ေရာက္ပါသည္။ ၎တို႔ကို တာဝန္ေပးေစခိုင္းသူမွာ ျပစ္မႈတိုင္းအတြက္ ပူးေပါင္းၾကံစည္သူ (ျပစ္မႈဆိုင္ရာ ဥပေဒပုဒ္မ-၃၄)၊ အားေပးကူညီမႈ (ျပစ္မႈဆိုင္ရာ ဥပေဒပုဒ္မ-၁ဝ၉)၊ ကိုယ္တိုင္ရွိၿပီး ႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲလွ်င္ (ျပစ္မႈဆိုင္ရာ ဥပေဒပုဒ္မ-၁၁၄) ျဖစ္ရာ ဤပုဒ္မမ်ားျဖင့္ တြဲဖက္အေရးယူႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။
ဤယာကူဇာလက္ပတ္နီကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီး ဦးရဲထြဋ္က ျပည္ေထာင္စုအစိုးရႏွင့္ သက္ဆိုင္ျခင္းမရွိဘဲ တိုင္းေဒသႀကီး အစုိးရအဖြဲ႕သို႔ ေမးျမန္းရန္ ေျဖၾကားထားပါသည္။ ဦးရဲထြဋ္မွာ သမၼတ၏ ေျပာေရးဆိုေရးခြင့္ရွိသူ ျဖစ္သည့္အတြက္ ဤကိစၥသည္ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး အစိုးရအဖြဲ႕ႏွင့္သာ သက္ဆိုင္ေၾကာင္း အတိအလင္း ဝန္ခံျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ၂ဝဝ၈ ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပုဒ္မ-၄၅၇ (ခ)အရ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ အမည္ျဖင့္ တရားစြဲခြင့္၊ တရားစြဲခံခြင့္ ရွိသည္။ အစုိးရအဖြဲ႕ကို တရားစြဲခြင့္ ရွိမရွိမွာ ယင္းအစုိးရသည္ ဂုဏ္သိကၡာ ရွိမရွိ၊ ယင္းႏိုင္ငံတြင္ တရားစီရင္ေရး မ႑ိဳင္သည္ အမွန္တကယ္ လြတ္လပ္တည့္မတ္ ခိုင္မာမႈ ရွိမရွိ၊ မွတ္ေက်ာက္တင္သည့္ စံပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ယခု ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရက ဖြဲ႕စည္းေပးသူမ်ားကား ‘သတင္းစာဆရာႀကီးမ်ား သိေတာ္မူၾကတဲ့အတုိင္း’ လြတ္လပ္သည့္ ျပင္ပပုဂိၢဳလ္ တစ္ဦးမွ မပါဝင္ပါ။ (ေကာ္မရွင္၏အေျဖကို ရာခိုင္ႏႈန္းျပည့္နီးနီး ႀကိဳတင္ခန္႔မွန္းႏိုင္ေပမဲ့) ေငြေရာင္ပိတ္ကားေပၚမွာ ဆက္လက္႐ႈစားၾကပါခင္ဗ်ား။
လက္ပံတန္းတြင္ ရဲတပ္ဖြဲ႕က ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းျခင္းမွာ ဥပေဒႏွင့္အညီျဖစ္ေၾကာင္း ျပန္ၾကားေရးဝန္ႀကီး႒ာနက ရွင္းလင္းပါသည္။ ျပည္ထဲေရးဝန္ႀကီး႒ာန တာဝန္ရွိသူမ်ားကေတာ့ ေျပာသံမၾကား။ အငွားဗိုက္ႏွင့္ ဓားထိုးခံျခင္းေပလား မေျပာတတ္။
ယခုေခတ္မွာ လက္ကိုင္ဖုန္းမ်ားႏွင့္ ဗီဒီယို႐ိုက္ႏိုင္သည့္ အေျခအေနျဖစ္ရာ DVB သတင္း႒ာန ထုတ္လႊင့္ခ်က္မ်ား၊ လူမႈကြန္ရက္တြင္ ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနသည့္ ဗီဒီယိုဖိုင္မ်ား၊ ဓါတ္ပံုမ်ား၊ သတင္း႒ာနမွ မ်က္ျမင္ကိုယ္ေတြ႕ သတင္းသမားမ်ား၊ ျပန္လည္လြတ္ေျမာက္လာသည့္ ေက်ာင္းသူ/ေက်ာင္းသားမ်ား၏ ေျပာျပခ်က္မ်ား သတင္းစာရွင္းလင္းပြဲမွ ျဖစ္ရပ္မွန္ ေျပာျပခ်က္မ်ားႏွင့္မူ ဦးရဲထြဋ္၏ ေျပာျပခ်က္မွာ ေျဖာင့္ေျဖာင့္ႀကီး ဆန္႔က်င္ကြဲလြဲေနပါသည္။
အထက္တြင္ တင္ျပခဲ့သည့္အတုိင္း လက္ပံတန္းတြင္ ရာဇဝတ္တရားသူႀကီး တစ္ဦးဦး ရွိေနသည္ဟု မေပၚေပါက္။ ရဲလက္စြဲ/၁ဝ၅၇၊ ၁ဝ၅၈ တို႔အရ တရား႐ံုးသို႔ အေျခအေနတင္ျပ၍ ၿဖိဳခြဲမိန္႔ရယူခဲ့ေၾကာင္းလည္း မေတြ႕ရ။ ဗီဒီယိုဖိုင္မ်ားအရ ႏိုင္ငံတကာ သတင္း႒ာနမ်ားအ ပါအဝင္၊ သတင္းသမားမ်ားႏွင့္ ေက်ာင္းသားမ်ားကို ၁ဝ နာရီ ၁၈ မိနစ္တြင္ သပိတ္စစ္ေၾကာင္းအား ရန္ကုန္သို႔ ခ်ီတက္ခြင့္ျပဳေၾကာင္း ေျဖၾကားၿပီး၊ အားလံုးဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ ျဖစ္သြားခ်ိန္၊ သတင္းတင္ၿပီးခ်ိန္၊ မိိနစ္အနည္းငယ္အတြင္း အေျခအေနက ခ်က္ျခင္းေျပာင္း တင္းမာသြားျခင္း ျဖစ္သည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ လူစုခြဲရန္ ရဲတပ္ဖြဲ႕မွ ေၾကျငာသံမ်ား ၾကားရသည္။ ထိုတၿပိဳင္တည္း ေက်ာင္းသားမ်ားက ေလးေယာက္တစ္တန္းတန္း၍ အဖမ္းခံမည္ျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ ေထာက္ခံအားေပးေနသည့္ ျပည္သူမ်ားကို လႊတ္ေပးရန္ ေၾကညာသံၾကားရသည္။
မၾကာမွီတြင္ အႀကီးအက်ယ္ ႐ိုက္ႏွက္ၿဖိဳခြဲမႈ စတင္သည္။ ဤသည္မွာ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ က်င့္ထံုးဥပေဒ ပုဒ္မ-၄၆(၁)အရ အဖမ္းခံရသူက အသားတၾကည္ အဖမ္းခံလွ်င္ ရဲသည္ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ဖမ္းဆီးျခင္း မျပဳရဟူသည့္ ဥပေဒကို ခ်ဳိးေဖာက္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ယခုမူ ကုိယ္ထိလက္ေရာက္ ခ်ဳပ္ေႏွာင္႐ံုမက အႀကီးအက်ယ္ ႐ိုက္ႏွက္လိုက္ေသးသည္။ ဖမ္းဆီးရမိၿပီးေနာက္ ကိုေအာင္မႈိင္းဆန္း၊ ကိုမင္းေသြးသစ္၊ ကိုသန္းထိုက္တို႔ကို အခ်ဳပ္ကားေပၚတြင္ ရဲမ်ားက အျပင္းအထန္ ဝိုင္း႐ိုက္ၾကသည္။ အခ်ဳပ္ခံရသူအား မတရား ထိခိုက္နာက်င္ေစရန္ မျပဳရဟူသည့္ ရဲဥပေဒပုဒ္မ-၄၃၊ ရဲလက္စြဲအပိုဒ္-၁ဝ၆ဝ ကို ေျပာင္ေျပာင္တင္းတင္း ခ်ဳိးေဖာက္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ‘ဖမ္းဆီးရာတြင္ ခ်က္ခ်င္းလက္ထိတ္ခတ္ျခင္း၊ ႀကိဳးခ်ည္ျခင္းျပဳရန္ မလိုအပ္ပါ။ ခုခံရန္၊ ထြက္ေျပးရန္ အရိပ္အေယာင္ ရွိမွသာလွ်င္ ျပဳလုပ္သင့္သည္’ ဟု တင္စိန္ (ခ) ေမာင္ဆိုင္ L.B.R.Vol-1 .173 တြင္ လမ္းၫႊန္ထံုးဖြဲ႕ထားသည္။
လက္ပံတန္းမွ ေက်ာင္းသားမ်ားကို ဖမ္းဆီးၿပီး၊ သာယာဝတီေထာင္ ပို႔ေဆာင္ထားစဥ္ ေရွ႕ေနႏွင့္ေတြ႕ခြင့္မျပဳ၊ မိသားစုေတြ႕ခြင့္မရ၊ ရဲလက္စြဲအပိုဒ္-၁၁၉၈ ႏွင့္ Prison Act အက်ဥ္းေထာင္မ်ား အက္ဥပေဒပုဒ္မ ၃၁-၃၃ ကို ခ်ဳိးေဖာက္က်ဴးလြန္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ လူနာတင္ကားႏွင့္ အျခားကားမ်ားအား ႐ိုက္ႏွက္ဖ်က္ဆီးျခင္းမွာ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ ဥပေဒပုဒ္မ-၄၂၇ အက်ဳိးဖ်က္ဆီးမႈကို က်ဴးလြန္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ လူနာတင္ကားေပၚမွ ဒဏ္ရာရေနသူအား ဆြဲခ်႐ိုက္ႏွက္သူမ်ားအား စံုစမ္းစစ္ေဆးၿပီး ျပင္းထန္စြာ အေရးယူသင့္ပါသည္။
ဤမွ်ဆိုလွ်င္ ဥပေဒခ်ဳိးေဖာက္ျခင္း ရွိမရွိ ျမင္သာေလာက္ပါၿပီ။ ေျမေပၚတြင္ လဲက်ေနေသာသူအား ခုန္၍ ခုန္၍ ဝိုင္း႐ိုက္ေသာ ရဲမ်ား၊ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားသူအား ဝိုင္း႐ိုက္ဝံ့ေသာ ရဲမ်ားမွာ ရဲစြမ္းသတိၱ ရွိလွသူမ်ား ျဖစ္သျဖင့္ ေလာက္ကိုင္သို႔ပို႔၍ အမႈထမ္းေစသင့္ပါသည္။ တာဝန္ရွိမႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေျပာရလွ်င္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ရဲတပ္ဖြဲ႔ တည္ေဆာက္ထားပံုမွာ ႏိုင္ငံတကာ အသိအမွတ္ျပဳထားေသာ အရပ္ဘက္ ရဲအဖြဲ႕အစည္းစနစ္ (Civil Policing) မဟုတ္ဘဲ စစ္ပုလိပ္စနစ္ (Military Policing) ျဖစ္ေနပါသည္။ ၂ဝဝ၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ ရဲတပ္ဖြဲ႕ႏွင့္ ရဲခ်ဳပ္က တာဝန္ခံရသူမွာ သမၼတႏွင့္ လႊတ္ေတာ္မဟုတ္ဘဲ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ-၂၃၂ (ည)(၂) အရ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က တိုက္႐ိုက္ခန္႔ထားသည့္ ျပည္ထဲေရးဝန္ႀကီး၊ ဒုတိယဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။
Eleven Media Group

No comments:

Post a Comment