Wednesday, 21 January 2015

မစိုးရိမ္တိုက္သစ္ ဆရာေတာ္ အရွင္၀ီရသူ၏ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္း ေျပာဆိုမႈမ်ားအေပၚ ေ၀ဖန္မႈ ျမင့္တက္

Photo: မစိုးရိမ္တိုက္သစ္ ဆရာေတာ္ အရွင္၀ီရသူ၏ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္း ေျပာဆိုမႈမ်ားအေပၚ ေ၀ဖန္မႈ ျမင့္တက္
Wednesday, January 21, 2015 

ဘဂၤါလီမ်ားအား ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရး ေပးရန္ႏွင့္ လြတ္လပ္စြာ သြားလာခြင့္ျပဳရန္ ကမၻာ့ကုလသမဂၢ အေထြေထြညီလာခံ၏ တိုက္တြန္းခ်က္အေပၚ ဆႏၵျပ ကန္႔ကြက္ခဲ့ရာ၌ မစိုးရိမ္တိုက္သစ္ ဆရာေတာ္ အရွင္၀ီရသူ၏ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္း ေျပာဆိုမႈမ်ားအေပၚ ေ၀ဖန္မႈမ်ား ျမင့္တက္ေနသည္။

၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ေနာက္ဆံုးပတ္က ထြက္ေပၚခဲ့ေသာ ကုလသမဂၢ၏ တိုက္တြန္းခ်က္ကို ဇန္န၀ါရီ ၁၆ ရက္က ဆႏၵျပ ကန္႔ကြက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး ယင္းဆႏၵထုတ္ေဖာ္ပြဲတြင္ မႏၲေလးၿမိဳ႕ မစိုးရိမ္တိုက္သစ္ ဆရာေတာ္ အရွင္၀ီရသူက မိန္႔ၾကားမႈျပဳလုပ္ကာ ထိုမိန္႔ၾကားမႈတြင္ သံဃာ၏သိကၡာႏွင့္ ေလ်ာ္ညီမႈမရွိေသာ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္းမႈမ်ား ပါ၀င္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

အဆိုပါ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္းမႈသည္ မၾကာေသးမီ အခ်ိန္က ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ဒုတိယအႀကိမ္ လာေရာက္ေသာ ကုလသမဂၢ၏ ျမန္မာႏိုင္ငံဆိုင္ရာ လူ႔အခြင့္အေရး အထူးကိုယ္စားလွယ္ မစၥရန္ဟီးလီအား ဦးတည္ေျပာဆိုရာ၌ ပါ၀င္ခဲ့ျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။

“မ်ဳိးေစာင့္ဥပေဒ ဒီေလာက္ခ်ျပထားတာ ဒီေကာင္မက တစ္ခုမွ မေလ့လာဘဲ ဟိုစြာက်ယ္မေတြ တင္ျပတာနဲ႔တင္ လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ မညီဘူးဆိုၿပီး ကန္႔ကြက္ေနတဲ့ ေကာင္မေရာ အမ်ဳိးေကာင္းသမီး ဟုတ္ပါသလား။ ကုလသမဂၢ ထိုင္ခံုေပၚ ေရာက္တယ္ဆိုၿပီး ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ လူႀကီးလူေကာင္းလို႔ ေအာက္ေမ့မေနနဲ႔။ ခင္ဗ်ားဟာ က်ဳပ္တို႔ႏိုင္ငံအတြက္ေတာ့ -ာသည္မပဲဗ်။ ခင္ဗ်ားစိတ္ပါလို႔ ခင္ဗ်ားကုလားကို -င္ေပးပါ။ က်ဳပ္တို႔ ရခိုင္ျပည္နယ္ကိုေတာ့ ေရာင္းစားခြင့္ မေပးပါနဲ႔။ ရခိုင္ျပည္ဟာ က်ဳပ္တို႔ရဲ႕ ခံတပ္ႀကီး၊ ရခိုင္ျပည္ဟာ က်ဳပ္တို႔ရဲ႕ တံခါး၀၊ ဒီတံခါး၀ေတြကို ခင္ဗ်ားတို႔ ၀င္ေရာက္ခ်ဳိးဖ်က္မယ္ မၾကံပါနဲ႔။ ခ်ဳိးဖ်က္ရင္ေတာ့ ထိုးႏွက္ပစ္မွာ...” အစရွိေသာ စကားလံုးမ်ားျဖင့္ အရွင္၀ီရသူက မိန္႔ၾကားခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

အမ်ဳိးဘာသာသာသနာ ေစာင့္ေရွာက္ေရး (ဗဟို) အဖြဲ႕၏ အထက္ျမန္မာျပည္ တာ၀န္ခံအျဖစ္ လူသိမ်ားထင္ရွားေသာ အရွင္၀ီရသူ၏ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္း ေျပာဆိုမႈမ်ားမွာ လူပုဂၢိဳလ္မ်ား အၾကား၌သာ ေ၀ဖန္မႈ ျမင့္တက္ခဲ့သည္သာမက သံဃာေတာ္မ်ားၾကားတြင္လည္း စိတ္ႏွလံုး မခ်မ္းေျမ့ဖြယ္ရာမ်ား ျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။

“၀ိနည္းနဲ႔ မညီဘူးေပါ့။ မေျပာသင့္ဘူးေပါ့။ သံဃာေတာ္ေတြ ေစာင့္ထိန္းရမယ့္ သိကၡာပုဒ္ ၂၂၇ သြယ္ထဲမွာ ၾသမသ၀ါဒဆိုတဲ့ သိကၡာပုဒ္နဲ႔ ၿငိသြားတာေပါ့။ အဲဒီ သိကၡာပုဒ္မွာ ရဟန္းအခ်င္းခ်င္း ဆဲေရးတိုင္းထြာမႈ ျပဳလုပ္ရင္ ပါစိတ္အာပတ္သင့္တယ္။ လူကိုဆဲရင္ေတာ့ ဒုကၠဋ္အာပတ္သင့္တယ္လို႔ ျမတ္စြာဘုရားက ေဟာၾကားထားတယ္။ ဒီေလာက္ပဲ ေျပာခ်င္ပါတယ္” ဟု ဓမၼစရိယတန္း ေအာင္ျမင္ၿပီးျဖစ္သည့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွ ဆရာေတာ္တစ္ပါးက မိန္႔ၾကားသည္။

၀ိနယပိဋကတ္၊ ပါစိတ္ပါဠိေတာ္၊ သုဒၶပါစိတ္၊ မုသာ၀ါဒ၀ဂ္၌ ပါ၀င္ခဲ့ေသာ ၾသမသ၀ါဒ သိကၡာပုဒ္သည္ ဗုဒၡဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ပံု၀တၳဳျဖင့္ မိန္႔ၾကားၿပီး “မလုပ္ရ” ဟူ၍ တားျမစ္ခဲ့ေသာ သိကၡာပုဒ္တစ္ပါး ျဖစ္သည္။

ထိုတားျမစ္ခ်က္အရ ရဟန္းေတာ္မ်ား အေနျဖင့္ အမ်ဳိးအားျဖင့္ ဆဲေရးျခင္း၊ အမည္အားျဖင့္ ဆဲေရးျခင္း၊ အႏြယ္မည္အားျဖင့္ ဆဲေရးျခင္း၊ အလုပ္အားျဖင့္ ဆဲေရးျခင္း၊ အတတ္အားျဖင့္ ဆဲေရးျခင္း၊ အနာအားျဖင့္ ဆဲေရးျခင္း၊ အသြင္သဏၭာန္အားျဖင့္ ဆဲေရးျခင္း၊ ကိေလသာအားျဖင့္ ဆဲေရးျခင္း၊ အာပတ္အားျဖင့္ ဆဲေရးျခင္း၊ ေယာက်္ားမိန္းမအားျဖင့္ ဆဲေရးျခင္း အစရွိေသာ ဆဲေရးျခင္း ဆယ္မ်ဳိးကို မျပဳအပ္ေၾကာင္း သိရသည္။

“အခု သူ႔လုပ္ရပ္ေတြ အေတာ္မ်ားမ်ားက အားလံုးကို အၾကည္ညိဳပ်က္ေစတဲ့ အေျခအေန ေရာက္ကုန္ၿပီ။ ဆဲဆိုတာဟာ ပါစိတ္အာပတ္သင့္ေစတယ္” ဟု ျမ၀တီဆရာေတာ္ အရွင္အရိယ၀ံသာဘိ၀ံသက မိန္႔ၾကားသည္။

ထို႔ျပင္ ထိုလုပ္ရပ္အေပၚ ပကာသနိယကံျပဳ၍ လုပ္ေဆာင္ျခင္းျဖင့္ သာသနာေတာ္အတြက္ ဂုဏ္သိကၡာ ျပန္ရႏိုင္မည္ဟု ျမ၀တီဆရာေတာ္က ဆက္လက္မိန္႔ၾကားသည္။

“သူ႔ရဲ႕ ကာယကံ၊ ၀စီကံ ျပဳမူေျပာဆိုမႈသည္ သံဃာႏွင့္မဆိုင္၊ သာသနာႏွင့္မဆိုင္၊ သာသနာသည္လည္း သူႏွင့္မဆိုင္၊ သံဃာသည္လည္း သူႏွင့္မဆိုင္၊ သူ႔လုပ္ရပ္သည္ သူ႔လုပ္ရပ္သာျဖစ္သည္လို႔ ေၾကညာရမွာက ပကာသနိယကံျပဳတယ္လို႔ ေခၚတာေပါ့။ ဘုရင္းရွင္ လက္ထက္က ဒီလိုအေျခအေန ျဖစ္ခဲ့ဖူးတယ္။ ေဒ၀ဒတ္က သူကိုယ္တိုင္ ဘုရားျဖစ္ခ်င္ေတာ့ အဇာတသတ္ကိုေျမႇာက္ၿပီး နန္းတြင္းေရးမွာ ၀င္႐ႈပ္တဲ့ အခါက်ေတာ့ ခမည္းေတာ္ ဗိမၼိသာရမင္းႀကီးကို သတ္ေအာင္ သူလုပ္တာပဲ။ မင္းသားက ၁၆ ႏွစ္ဆိုေတာ့ နားမလည္၊ သူခိုင္းတဲ့အတိုင္းလုပ္၊ လုပ္ေတာ့ ဘုရင္ကိုသတ္၊ ျပည္သူက မေက်မနပ္ ျဖစ္ကုန္တာေပါ့။ ဒါေတြကို ျမင္ေတာ့ ေဒ၀ဒတ္ရဲ႕ လုပ္ရပ္သည္ သာသနာႏွင့္ မဆိုင္၊ သာသနာသည္ ေဒ၀ဒတ္နဲ႔ မပတ္သက္ဆိုၿပီးေတာ့ ေၾကညာရတာ။ အဲဒါကို ကံျပဳတယ္လို႔ ေခၚတယ္။ သပိတ္ေမွာက္ကံ တစ္ခုလို ျပဳရတာ။ ဒီလိုျပဳႏိုင္မွ သာသနာအတြက္ ဂုဏ္သိကၡာရမွာ။ အခုဟာက သာသနာမွာ အရမ္း ထိခိုက္ကုန္ၿပီ” ဟု ျမ၀တီဆရာေတာ္ အရွင္အရိယာ၀ံသာဘိ၀ံသက မိန္႔ၾကားခဲ့ပါသည္။

ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ ကိုးကြယ္ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ ဗုဒၶဘုရားရွင္၏ တရားေတာ္မ်ားအတိုင္း အတိအက် လိုက္နာေရးမွာ သာသနာ အရွည္တည္တံ့ေစေရးအတြက္ အေရးႀကီးဆံုးအခ်က္ ျဖစ္သည္။

ထို႔အျပင္ အရွင္၀ီရသူ၏ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္းမႈမ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံက ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ေနသည့္ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာကို အထင္ေသးေစသည့္အျမင္ ျဖစ္သြားႏိုင္ေၾကာင္း ေရႊည၀ါဆရာေတာ္ အရွင္ပညာသီဟက မိန္႔ဆိုသည္။

“ဘုန္းႀကီးဆိုတာ ေဒါသထြက္တာေတာင္ ေတာ္ေတာ္လြန္ေနၿပီ။ ဆဲဆိုတယ္ဆိုေတာ့ ဘယ္အဆင္ေျပေတာ့မလဲ။ လူကို ျဖစ္ျဖစ္၊ ဘုန္းႀကီးကို ျဖစ္ျဖစ္ ဆဲဆိုတယ္ဆိုတာ မလုပ္ရဘူး။ ေနာက္ၿပီး ကိုယ့္ကို ဘယ္ေလာက္ ေ၀ဖန္၊ ေ၀ဖန္၊ တန္ျပန္တံု႔ျပန္တာမ်ဳိးေတြ ဘုန္းႀကီးက မလုပ္ရဘူး” ဟု ေရႊည၀ါဆရာေတာ္က မိန္႔ၾကားသည္။

လူအမ်ား ျမင္ကြင္းတြင္ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ အရွင္၀ီရသူေၾကာင့္ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာအေပၚ အထင္အျမင္ေသးမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚေစခဲ့သည့္အျပင္ သာသနာညႇိဳးႏြမ္းမႈလည္း ျဖစ္ေစခဲ့သည္။  

ၿပီးခဲ့သည့္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ဇြန္က ထုတ္ေ၀ခဲ့ေသာ တိုင္းမ္မဂၢဇင္း မ်က္ႏွာဖံုး၌ အရွင္၀ီရသူ၏ ဓာတ္ပံုကို ေဖာ္ျပခဲ့ကာ “The Face of Buddhist Terror” ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ ေဖာ္ျပခဲ့ဖူးသည္။ ထိုသို႔ ေဖာ္ျပစဥ္က အရွင္၀ီရသူဘက္မွ ခံျပင္းစြာျဖင့္ တိုင္းမ္မဂၢဇင္း၏ ေဖာ္ျပခ်က္ကို ကန္႔ကြက္ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္ျခင္းမ်ား၊ ဗုဒၶ၏ အဆံုးအမ၊ လမ္းစဥ္သည္ အၾကမ္းဖက္ အစြန္းေရာက္ျခင္း မဟုတ္ဘဲ အရွင္၀ီရသူလည္း အၾကမ္းဖက္ အစြန္းေရာက္သူ မဟုတ္ေၾကာင္း တံု႔ျပန္ေျပာၾကားမႈမ်ား ရွိခဲ့သည္။

သို႔ေသာ္ လက္ရွိအခ်ိန္၌ အရွင္၀ီရသူ မိန္႔ၾကားခဲ့ေသာ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္း စကားမ်ား ထြက္ေပၚအၿပီးတြင္ အရွင္၀ီရသူဘက္မွ ရပ္တည္ခဲ့သူမ်ားကိုယ္တိုင္ လက္မခံႏိုင္ဘဲ ျဖစ္ခဲ့ၾကရသည္။

    အရွင္၀ီရသူ၏ ရပ္တည္မႈသည္ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ဒီမိုကေရစီ အေရးေတာ္ပံုတြင္ ပါ၀င္ခဲ့ေသာ သံဃာေတာ္မ်ား၊ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ ေရႊ၀ါေရာင္ လႈပ္ရွားမႈတြင္ ပါ၀င္ေသာ သံဃာေတာ္မ်ား၏ ရပ္တည္ခ်က္ႏွင့္ မ်ားစြာ ကြဲျပားျခားနားမႈရွိေၾကာင္း . . . . .

အထူးသျဖင့္ ရဟန္းသံဃာမ်ား အေနျဖင့္ သိကၡာပုဒ္ ၂၂၇ သြယ္အတိုင္း လိုက္နာမႈ အားနည္းလာျခင္း၊ ရဟန္းကိစၥ ရဟန္းမေဆာင္ရြက္ဘဲ လူပုဂၢိဳလ္ အေရးကိစၥမ်ား လုပ္ေဆာင္လာၾကျခင္း၊ ေလာကီေရးရာမ်ားတြင္ ပါ၀င္မႈ ပိုလာျခင္း၊ ပကာသန၊ ေငြေၾကးမ်ားအျပင္ ကားစီးမႈ အေျခအေနမ်ားတြင္ပါ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈမ်ား ရွိလာျခင္းက သာသနာေတာ္ ညႇိဳးႏြမ္းပ်က္စီးေစသည့္ အေျခအေန ျဖစ္လာၿပီး ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာကိုလည္း ေ၀ဖန္ပုတ္ခတ္သူမ်ား ရွိလာေစေၾကာင္း ေျပာဆိုမႈမ်ား ရွိလာခဲ့သည္။

လက္ရွိအခ်ိန္တြင္မူ မစိုးရိမ္တိုက္သစ္ နာယကဆရာေတာ္ အရွင္၀ီရသူ၏ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္းမႈကို ရဟန္းေတာ္ အမ်ားအျပားကလည္း လက္သင့္ခံျခင္း မရွိသည့္ နည္းတူ လူပုဂၢိဳလ္ အမ်ားစုကလည္း လက္ခံႏိုင္စြမ္း မရွိဟု ေျပာဆိုၾကသည္။

“ဆဲတယ္ဆိုတာ လူေတြေတာင္ မလုပ္သင့္တဲ့ အရာေပါ့ဗ်ာ။ အဲဒီလို အလုပ္မ်ဳိး ဘုန္းႀကီးက လုပ္တယ္ဆိုေတာ့ ဘယ္ၾကားေကာင္းမလဲ။ အကုသိုလ္ ျဖစ္ေစတာေပါ့။ ၀ိနည္းေတြ ခဏဖယ္ထား။ လူေတာင္မလုပ္သင့္တဲ့ ၀ဇီ ဒုစ႐ိုက္ပါ” ဟု ေျမာင္းျမၿမိဳ႕မွ က်ဴရွင္ဆရာ ကိုသက္က ဆိုသည္။

“ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းေတာ္တစ္ပါး အေနနဲ႔ ဒီလိုေတာ့ မဆဲသင့္ဘူးေပါ့။ ဘုရားက သစၥာေလးပါး၊ ေမတၱာ၊ က႐ုဏာ၊ မုဒိတာ၊ ဥပကၡာကို ေဟာခဲ့တာေလ။ ဆဲဆိုတာက တရားနဲ႔ လြဲေခ်ာ္ေနတာေပါ့။ ကမၻာကလည္း ဗုဒၶဘာသာအေပၚ အျမင္လြဲႏိုင္တယ္” ဟု လယ္သမားအေရး ေဆာင္ရြက္ေနသူ ကိုေဇာ္ရမ္းက ေျပာၾကားသည္။

မစိုးရိမ္တိုက္သစ္ နာယကဆရာေတာ္ အရွင္၀ီရသူသည္ ၁၉၆၈ ခုႏွစ္တြင္ ဖြားျမင္ခဲ့သူ တစ္ဦးျဖစ္ၿပီး မႏၲေလးတိုင္း၊ ေက်ာက္ဆည္ခ႐ိုင္ ဇာတိျဖစ္သည္။ အသက္ ၁၄ ႏွစ္ အရြယ္တြင္ ရဟန္းေဘာင္သို႔ ၀င္ေရာက္ခဲ့သည္။ ၂၀၀၁ ခုႏွစ္မွ စတင္ၿပီး အမ်ဳိးသားေရးတရားမ်ား စတင္ေဟာၾကားကာ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလအတြင္းက ေက်ာက္ဆည္ၿမိဳ႕၌ အရွင္၀ီရသူ၏ တရားပြဲတစ္ပြဲ ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး တရားပြဲအၿပီး၌ ပဋိပကၡ ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။ အဆိုပါ ပဋိပကၡ ျဖစ္ပြားခဲ့ၿပီး ရက္ပိုင္းအတြင္း အရွင္၀ီရသူကို ဖမ္းဆီးခဲ့ကာ လူမ်ဳိးေရး အဓိက႐ုဏ္း ျဖစ္ပြားေစေသာ စာရြက္စာတမ္းမ်ား ျဖန္႔ခ်ိမႈအျပင္ အျခားအမႈမ်ားျဖင့္ တရားစြဲဆိုၿပီး ေထာင္ဒဏ္ ၂၅ ႏွစ္ ခ်မွတ္ခဲ့သည္။ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ အေထြေထြ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ျဖင့္ ျပန္လည္လြတ္ေျမာက္လာၿပီး ၂၀၁၁ ခုႏွစ္အတြင္း အရွင္၀ီရသူ၏ ေဟာၾကားခ်က္မ်ား အင္တာနက္ စာမ်က္ႏွာေပၚ၌ ပ်ံ႕ႏွံ႔လာခဲ့သည္။

ထိုအခ်ိန္ေနာက္ပိုင္း အရွင္၀ီရသူ၏ ေဟာၾကားခ်က္မ်ား ပိုမိုပ်ံ႕ႏွံ႔လာခဲ့ကာ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲ အၿပီးတြင္ အျပင္းထန္ဆံုး ျဖစ္လာသည္။ ၉၆၉ လႈပ္ရွားမႈ ေခါင္းေဆာင္ဆရာေတာ္အျဖစ္ လူသိမ်ား ထင္ရွားလာသည့္အျပင္ အရွင္၀ီရသူ၏ တရားပြဲမ်ားက ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားကို ေသြးဆူေစေသာ ျဖစ္ရပ္မ်ား ေပၚေပါက္ေစသည္ဟူေသာ စြပ္စြဲမႈမ်ား ရွိလာခဲ့သည္။

အမ်ဳိးသားေရး ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ ေဟာၾကားမႈမ်ား ျပဳလုပ္လာခဲ့ေသာ အရွင္၀ီရသူ၏ ရပ္တည္မႈသည္ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ဒီမိုကေရစီ အေရးေတာ္ပံုတြင္ ပါ၀င္ခဲ့ေသာ သံဃာေတာ္မ်ား၊ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ ေရႊ၀ါေရာင္ လႈပ္ရွားမႈတြင္ ပါ၀င္ေသာ သံဃာေတာ္မ်ား၏ ရပ္တည္ခ်က္ႏွင့္ မ်ားစြာ ကြဲျပားျခားနားမႈရွိေၾကာင္း ေျပာဆိုမႈမ်ား ရွိပါသည္။

လက္ရွိအခ်ိန္တြင္ ၉၆၉ လႈပ္ရွားမႈမ်ား ေနရာ၌ အမ်ဳိးေစာင့္ဥပေဒ ျပ႒ာန္းေရး ကိစၥရပ္က ပိုမိုေနရာယူလာခဲ့ၿပီး အဆိုပါ အမ်ဳိးေစာင့္ဥပေဒမ်ား ျပ႒ာန္းႏိုင္ေရး တိုက္တြန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းေသာ အဆိုျပဳခ်က္မ်ားကို အရွင္၀ီရသူက၂၀၁၂ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္း ပိုမိုျပဳလုပ္ခဲ့သည္။

အမ်ဳိးေစာင့္ဥပေဒမ်ား ေပၚထြက္ေရးအတြက္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ဇြန္က ဖြဲ႕စည္းခဲ့ေသာ အမ်ဳိးဘာသာသာသနာ ေစာင့္ေရွာက္ေရးအဖြဲ႕ကို စတင္ခဲ့သူ ဦးေဆာင္ဆရာေတာ္မ်ားထဲတြင္လည္း အရွင္၀ီရသူ ပါ၀င္ခဲ့ကာ လက္ရွိအခ်ိန္တြင္လည္း ထိုအဖြဲ႕၏ တြဲဖက္အတြင္းေရးမွဴး၊ အထက္ျမန္မာႏိုင္ငံ တာ၀န္ခံအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ကာ အဖြဲ႕၌ ဓမၼကထိကႏွင့္ ကမၼာ႒ာနာစရိယ ဆရာေတာ္မ်ား ပါ၀င္ေစရန္ တာ၀န္ယူ ႏႈိးေဆာ္စည္း႐ံုးေရး ဆရာေတာ္တစ္ပါး ျဖစ္သည္။  

မၾကာေသးမီ အခ်ိန္မ်ားကလည္း အရွင္၀ီရသူသည္ ျပည္ေထာင္စုၾကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီ ဗဟိုအတိုင္ပင္ခံ ဦးေအာင္ေသာင္း၊ ယခင္ေထာက္လွမ္းေရး အႀကီးအကဲေဟာင္း ဦးခင္ညြန္႔တို႔ႏွင့္ လ်ဳိ႕၀ွက္ေတြ႕ဆံု ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္အျပင္ ၎တို႔ႏွင့္ ရင္းႏွီးမႈရွိသူ အျဖစ္လည္း သတင္းမ်ား ထြက္ေပၚခဲ့သည္။

ဇန္န၀ါရီ ၁၆ ရက္က ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ ဆႏၵျပ ကန္႔ကြက္ပြဲတြင္ အရွင္၀ီရသူသည္ မ်ဳိးေစာင့္ဥပေဒ ျပ႒ာန္းရန္လိုသည့္ အေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္း ေျပာဆိုရာ၌ ကုလသမဂၢ အထူးကိုယ္စားလွယ္ မစၥရန္ဟီးလီကိုသာ မကဘဲ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ဥကၠ႒ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကိုပါ ရည္ညႊန္းေျပာဆိုသည့္ အဓိပၸာယ္ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား ပါ၀င္ေနသည္ဆိုေသာ သံုးသပ္မႈမ်ားလည္း ရွိသည္။

အရွင္၀ီရသူ၏ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္းမႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ တစ္စံုတစ္ရာ စံုစမ္းအေရးယူမႈ ျပဳလုပ္ရန္ အစီအစဥ္ ရွိမရွိ အေျခအေနအတြက္ သာသာနာေရး၀န္ႀကီးဌာနသို႔ ဆက္သြယ္ေမးျမန္းခဲ့ရာ သာသနာေရးဦးစီးဌာန သာသနာေရးရာႏွင့္ ၀ိနိစၦယဌာနခြဲ ညႊန္ၾကားေရးမွဴး ဦးထြန္းညြန္႔က သံဃာေတာ္မ်ား သိကၡာပုဒ္ ေဖာက္ဖ်က္မႈမ်ားအေပၚ တိုင္ၾကားလာမွသာ စစ္ေဆးအေရးယူႏိုင္ေၾကာင္းႏွင့္ တစ္ပါးသူ၏ ေျပာစကားကို ၾကားသိ႐ံုျဖင့္ အေရးယူ၍ မရႏိုင္ေၾကာင္း ျပန္လည္ေျဖၾကားခဲ့ပါသည္။

Eleven Media Group 

ဇန္န၀ါရီ ၁၆ ရက္က က်င္းပသည့္ ကုလသမဂၢ၏ တုိက္တြန္းခ်က္အား ဆန္႔က်င္ကန္႔ကြက္သည့္ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္ပြဲတြင္ ဆရာေတာ္ အရွင္၀ီရသူအား ေတြ႕ရစဥ္ (Photo:AFP)
ဇန္န၀ါရီ ၁၆ ရက္က က်င္းပသည့္ ကုလသမဂၢ၏ တုိက္တြန္းခ်က္အား ဆန္႔က်င္ကန္႔ကြက္သည့္ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္ပြဲတြင္ ဆရာေတာ္ အရွင္၀ီရသူအား ေတြ႕ရစဥ္ (Photo:AFP) 
ဘဂၤါလီမ်ားအား ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရး ေပးရန္ႏွင့္ လြတ္လပ္စြာ သြားလာခြင့္ျပဳရန္ ကမၻာ့ကုလသမဂၢ အေထြေထြ ညီလာခံ၏ တိုက္တြန္းခ်က္အေပၚ ဆႏၵျပ ကန္႔ကြက္ခဲ့ရာ၌ မစိုးရိမ္တိုက္သစ္ ဆရာေတာ္ အရွင္၀ီရသူ၏ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္း ေျပာဆိုမႈမ်ားအေပၚ ေ၀ဖန္မႈမ်ား ျမင့္တက္ေနသည္။

၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ေနာက္ဆံုးပတ္က ထြက္ေပၚခဲ့ေသာ ကုလသမဂၢ၏ တိုက္တြန္းခ်က္ကို ဇန္န၀ါရီ ၁၆ ရက္က ဆႏၵျပ ကန္႔ကြက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး ယင္းဆႏၵထုတ္ေဖာ္ပြဲတြင္ မႏၲေလးၿမိဳ႕ မစိုးရိမ္တိုက္သစ္ ဆရာေတာ္ အရွင္၀ီရသူက မိန္႔ၾကားမႈျပဳလုပ္ကာ ထိုမိန္႔ၾကားမႈတြင္ သံဃာ၏သိကၡာႏွင့္ ေလ်ာ္ညီမႈမရွိေသာ ဆဲဆို ႀကိမ္းေမာင္း မႈမ်ား ပါ၀င္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

အဆိုပါ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္းမႈသည္ မၾကာေသးမီ အခ်ိန္က ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ဒုတိယအႀကိမ္ လာေရာက္ေသာ ကုလသမဂၢ၏ ျမန္မာႏိုင္ငံဆိုင္ရာ လူ႔အခြင့္အေရး အထူးကိုယ္စားလွယ္ မစၥရန္ဟီးလီအား ဦးတည္ေျပာဆို ရာ၌ ပါ၀င္ခဲ့ျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။

“မ်ဳိးေစာင့္ဥပေဒ ဒီေလာက္ခ်ျပထားတာ ဒီေကာင္မက တစ္ခုမွ မေလ့လာဘဲ ဟိုစြာက်ယ္မေတြ တင္ျပတာ နဲ႔တင္ လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ မညီဘူးဆိုၿပီး ကန္႔ကြက္ေနတဲ့ ေကာင္မေရာ အမ်ဳိးေကာင္းသမီး ဟုတ္ပါသလား။ ကုလသမဂၢ ထိုင္ခံုေပၚ ေရာက္တယ္ဆိုၿပီး ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ လူႀကီးလူေကာင္းလို႔ ေအာက္ေမ့မေနနဲ႔။ ခင္ဗ်ားဟာ က်ဳပ္တို႔ႏိုင္ငံအတြက္ေတာ့ -ာသည္မပဲဗ်။ ခင္ဗ်ားစိတ္ပါလို႔ ခင္ဗ်ားကုလားကို -င္ေပးပါ။ က်ဳပ္တို႔ ရခိုင္ျပည္နယ္ကိုေတာ့ ေရာင္းစားခြင့္မေပးပါနဲ႔။ ရခိုင္ျပည္ဟာ က်ဳပ္တို႔ရဲ႕ ခံတပ္ႀကီး၊ ရခိုင္ျပည္ ဟာ က်ဳပ္ တို႔ရဲ႕ တံခါး၀၊ ဒီတံခါး၀ေတြကို ခင္ဗ်ားတို႔ ၀င္ေရာက္ခ်ဳိးဖ်က္မယ္ မၾကံပါနဲ႔။ ခ်ဳိးဖ်က္ရင္ေတာ့ ထိုးႏွက္ပစ္မွာ...” အစရွိေသာ စကားလံုးမ်ားျဖင့္ အရွင္၀ီရသူက မိန္႔ၾကားခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

အမ်ဳိးဘာသာသာသနာ ေစာင့္ေရွာက္ေရး (ဗဟို) အဖြဲ႕၏ အထက္ျမန္မာျပည္ တာ၀န္ခံအျဖစ္ လူသိမ်ား ထင္ရွားေသာ အရွင္၀ီရသူ၏ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္း ေျပာဆိုမႈမ်ားမွာ လူပုဂၢိဳလ္မ်ား အၾကား၌သာ ေ၀ဖန္မႈ ျမင့္တက္ခဲ့သည္သာမက သံဃာေတာ္မ်ားၾကားတြင္လည္း စိတ္ႏွလံုး မခ်မ္းေျမ့ဖြယ္ရာမ်ား ျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။

“၀ိနည္းနဲ႔ မညီဘူးေပါ့။ မေျပာသင့္ဘူးေပါ့။ သံဃာေတာ္ေတြ ေစာင့္ထိန္းရမယ့္ သိကၡာပုဒ္ ၂၂၇ သြယ္ထဲမွာ ၾသမသ၀ါဒဆိုတဲ့ သိကၡာပုဒ္နဲ႔ ၿငိသြားတာေပါ့။ အဲဒီ သိကၡာပုဒ္မွာ ရဟန္းအခ်င္းခ်င္း ဆဲေရးတိုင္းထြာမႈ ျပဳလုပ္ရင္ ပါစိတ္အာပတ္သင့္တယ္။ လူကိုဆဲရင္ေတာ့ ဒုကၠဋ္အာပတ္သင့္တယ္လို႔ ျမတ္စြာဘုရားက ေဟာ ၾကား ထားတယ္။ ဒီေလာက္ပဲ ေျပာခ်င္ပါတယ္” ဟု ဓမၼစရိယတန္း ေအာင္ျမင္ၿပီးျဖစ္သည့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွ ဆရာေတာ္တစ္ပါးက မိန္႔ၾကားသည္။

၀ိနယပိဋကတ္၊ ပါစိတ္ပါဠိေတာ္၊ သုဒၶပါစိတ္၊ မုသာ၀ါဒ၀ဂ္၌ ပါ၀င္ခဲ့ေသာ ၾသမသ၀ါဒ သိကၡာပုဒ္သည္ ဗုဒၡဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ပံု၀တၳဳျဖင့္ မိန္႔ၾကားၿပီး “မလုပ္ရ” ဟူ၍ တားျမစ္ခဲ့ေသာ သိကၡာပုဒ္တစ္ပါး ျဖစ္သည္။

ထိုတားျမစ္ခ်က္အရ ရဟန္းေတာ္မ်ား အေနျဖင့္ အမ်ဳိးအားျဖင့္ ဆဲေရးျခင္း၊ အမည္အားျဖင့္ ဆဲေရးျခင္း၊ အႏြယ္မည္အားျဖင့္ ဆဲေရးျခင္း၊ အလုပ္အားျဖင့္ ဆဲေရးျခင္း၊ အတတ္အားျဖင့္ ဆဲေရးျခင္း၊ အနာအားျဖင့္ ဆဲေရးျခင္း၊ အသြင္သဏၭာန္အားျဖင့္ ဆဲေရးျခင္း၊ ကိေလသာအားျဖင့္ ဆဲေရးျခင္း၊ အာပတ္အားျဖင့္ ဆဲ ေရးျခင္း၊ ေယာက်္ားမိန္းမအားျဖင့္ ဆဲေရးျခင္း အစရွိေသာ ဆဲေရးျခင္း ဆယ္မ်ဳိးကို မျပဳအပ္ေၾကာင္း သိရသည္။

“အခု သူ႔လုပ္ရပ္ေတြ အေတာ္မ်ားမ်ားက အားလံုးကို အၾကည္ညိဳပ်က္ေစတဲ့ အေျခအေန ေရာက္ကုန္ၿပီ။ ဆဲဆိုတာဟာ ပါစိတ္အာပတ္သင့္ေစတယ္” ဟု ျမ၀တီဆရာေတာ္ အရွင္အရိယ၀ံသာဘိ၀ံသက မိန္႔ ၾကားသည္။

ထို႔ျပင္ ထိုလုပ္ရပ္အေပၚ ပကာသနိယကံျပဳ၍ လုပ္ေဆာင္ျခင္းျဖင့္ သာသနာေတာ္အတြက္ ဂုဏ္သိကၡာ ျပန္ရႏိုင္မည္ဟု ျမ၀တီဆရာေတာ္က ဆက္လက္မိန္႔ၾကားသည္။

“သူ႔ရဲ႕ ကာယကံ၊ ၀စီကံ ျပဳမူေျပာဆိုမႈသည္ သံဃာႏွင့္မဆိုင္၊ သာသနာႏွင့္မဆိုင္၊ သာသနာသည္လည္း သူႏွင့္မဆိုင္၊ သံဃာသည္လည္း သူႏွင့္မဆိုင္၊ သူ႔လုပ္ရပ္သည္ သူ႔လုပ္ရပ္သာျဖစ္သည္လို႔ ေၾကညာရမွာက ပကာသနိယကံျပဳတယ္လို႔ ေခၚတာေပါ့။ ဘုရင္းရွင္ လက္ထက္က ဒီလိုအေျခအေန ျဖစ္ခဲ့ဖူးတယ္။ ေဒ၀ဒတ္က သူကိုယ္တိုင္ ဘုရားျဖစ္ခ်င္ေတာ့ အဇာတသတ္ကိုေျမႇာက္ၿပီး နန္းတြင္းေရးမွာ ၀င္႐ႈပ္တဲ့ အခါ က်ေတာ့ ခမည္းေတာ္ ဗိမၼိသာရမင္းႀကီးကို သတ္ေအာင္ သူလုပ္တာပဲ။ မင္းသားက ၁၆ ႏွစ္ဆိုေတာ့ နား မလည္၊ သူခိုင္းတဲ့အတိုင္းလုပ္၊ လုပ္ေတာ့ ဘုရင္ကိုသတ္၊ ျပည္သူက မေက်မနပ္ ျဖစ္ကုန္တာေပါ့။ ဒါေတြကို ျမင္ေတာ့ ေဒ၀ဒတ္ရဲ႕ လုပ္ရပ္သည္ သာသနာႏွင့္ မဆိုင္၊ သာသနာသည္ ေဒ၀ဒတ္နဲ႔ မပတ္သက္ဆိုၿပီးေတာ့ ေၾကညာရတာ။ အဲဒါကို ကံျပဳတယ္လို႔ ေခၚတယ္။ သပိတ္ေမွာက္ကံ တစ္ခုလို ျပဳရတာ။ ဒီလိုျပဳႏိုင္မွ သာသနာအတြက္ ဂုဏ္သိကၡာရမွာ။ အခုဟာက သာသနာမွာ အရမ္း ထိခိုက္ကုန္ၿပီ” ဟု ျမ၀တီဆရာေတာ္ အရွင္အရိယာ၀ံသာဘိ၀ံသက မိန္႔ၾကားခဲ့ပါသည္။

ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ ကိုးကြယ္ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ ဗုဒၶဘုရားရွင္၏ တရားေတာ္မ်ားအတိုင္း အတိ အက် လိုက္နာေရးမွာ သာသနာ အရွည္တည္တံ့ေစေရးအတြက္ အေရးႀကီးဆံုးအခ်က္ ျဖစ္သည္။

ထို႔အျပင္ အရွင္၀ီရသူ၏ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္းမႈမ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံက ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ေနသည့္ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာကို အထင္ေသးေစသည့္အျမင္ ျဖစ္သြားႏိုင္ေၾကာင္း ေရႊည၀ါဆရာေတာ္ အရွင္ပညာသီဟက မိန္႔ဆိုသည္။

“ဘုန္းႀကီးဆိုတာ ေဒါသထြက္တာေတာင္ ေတာ္ေတာ္လြန္ေနၿပီ။ ဆဲဆိုတယ္ဆိုေတာ့ ဘယ္အဆင္ေျပ ေတာ့မလဲ။ လူကို ျဖစ္ျဖစ္၊ ဘုန္းႀကီးကို ျဖစ္ျဖစ္ ဆဲဆိုတယ္ဆိုတာ မလုပ္ရဘူး။ ေနာက္ၿပီး ကိုယ့္ကို ဘယ္ေလာက္ ေ၀ဖန္၊ ေ၀ဖန္၊ တန္ျပန္တံု႔ျပန္တာမ်ဳိးေတြ ဘုန္းႀကီးက မလုပ္ရဘူး” ဟု ေရႊည၀ါဆရာေတာ္ က မိန္႔ၾကားသည္။

လူအမ်ား ျမင္ကြင္းတြင္ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ အရွင္၀ီရသူေၾကာင့္ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ အေပၚ အထင္အျမင္ေသးမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚေစခဲ့သည့္အျပင္ သာသနာညႇိဳးႏြမ္းမႈလည္း ျဖစ္ေစခဲ့သည္။  

ၿပီးခဲ့သည့္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ဇြန္က ထုတ္ေ၀ခဲ့ေသာ တိုင္းမ္မဂၢဇင္း မ်က္ႏွာဖံုး၌ အရွင္၀ီရသူ၏ ဓာတ္ပံုကို ေဖာ္ျပခဲ့ကာ “The Face of Buddhist Terror” ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ ေဖာ္ျပခဲ့ဖူးသည္။ ထိုသို႔ ေဖာ္ျပစဥ္က အရွင္၀ီရသူဘက္မွ ခံျပင္းစြာျဖင့္ တိုင္းမ္မဂၢဇင္း၏ ေဖာ္ျပခ်က္ကို ကန္႔ကြက္ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္ ျခင္းမ်ား၊ ဗုဒၶ၏ အဆံုးအမ၊ လမ္းစဥ္သည္ အၾကမ္းဖက္ အစြန္းေရာက္ျခင္း မဟုတ္ဘဲ အရွင္၀ီရသူလည္း အၾကမ္းဖက္ အစြန္းေရာက္သူ မဟုတ္ေၾကာင္း တံု႔ျပန္ေျပာၾကားမႈမ်ား ရွိခဲ့သည္။

သို႔ေသာ္ လက္ရွိအခ်ိန္၌ အရွင္၀ီရသူ မိန္႔ၾကားခဲ့ေသာ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္း စကားမ်ား ထြက္ေပၚအၿပီးတြင္ အရွင္၀ီရသူဘက္မွ ရပ္တည္ခဲ့သူမ်ားကိုယ္တိုင္ လက္မခံႏိုင္ဘဲ ျဖစ္ခဲ့ၾကရသည္။

အရွင္၀ီရသူ၏ ရပ္တည္မႈသည္ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ဒီမိုကေရစီ အေရးေတာ္ပံုတြင္ ပါ၀င္ခဲ့ေသာ သံဃာေတာ္မ်ား၊ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ ေရႊ၀ါေရာင္ လႈပ္ရွားမႈတြင္ ပါ၀င္ေသာ သံဃာေတာ္မ်ား၏ ရပ္တည္ခ်က္ႏွင့္ မ်ားစြာ ကြဲျပား ျခားနားမႈရွိေၾကာင္း . . . . .

အထူးသျဖင့္ ရဟန္းသံဃာမ်ား အေနျဖင့္ သိကၡာပုဒ္ ၂၂၇ သြယ္အတိုင္း လိုက္နာမႈ အားနည္းလာျခင္း၊ ရဟန္းကိစၥ ရဟန္းမေဆာင္ရြက္ဘဲ လူပုဂၢိဳလ္ အေရးကိစၥမ်ား လုပ္ေဆာင္လာၾကျခင္း၊ ေလာကီေရးရာ မ်ားတြင္ ပါ၀င္မႈ ပိုလာျခင္း၊ ပကာသန၊ ေငြေၾကးမ်ားအျပင္ ကားစီးမႈ အေျခအေနမ်ားတြင္ပါ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈမ်ား ရွိလာျခင္းက သာသနာေတာ္ ညႇိဳးႏြမ္းပ်က္စီးေစသည့္ အေျခအေန ျဖစ္လာၿပီး ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ ကိုလည္း ေ၀ဖန္ပုတ္ခတ္သူမ်ား ရွိလာေစေၾကာင္း ေျပာဆိုမႈမ်ား ရွိလာခဲ့သည္။

လက္ရွိအခ်ိန္တြင္မူ မစိုးရိမ္တိုက္သစ္ နာယကဆရာေတာ္ အရွင္၀ီရသူ၏ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္းမႈကို ရဟန္း ေတာ္ အမ်ားအျပားကလည္း လက္သင့္ခံျခင္း မရွိသည့္ နည္းတူ လူပုဂၢိဳလ္ အမ်ားစုကလည္း လက္ခံႏိုင္စြမ္း မရွိဟု ေျပာဆိုၾကသည္။

“ဆဲတယ္ဆိုတာ လူေတြေတာင္ မလုပ္သင့္တဲ့ အရာေပါ့ဗ်ာ။ အဲဒီလို အလုပ္မ်ဳိး ဘုန္းႀကီးက လုပ္တယ္ ဆိုေတာ့ ဘယ္ၾကားေကာင္းမလဲ။ အကုသိုလ္ ျဖစ္ေစတာေပါ့။ ၀ိနည္းေတြ ခဏဖယ္ထား။ လူေတာင္မလုပ္ သင့္တဲ့ ၀ဇီ ဒုစ႐ိုက္ပါ” ဟု ေျမာင္းျမၿမိဳ႕မွ က်ဴရွင္ဆရာ ကိုသက္က ဆိုသည္။

“ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းေတာ္တစ္ပါး အေနနဲ႔ ဒီလိုေတာ့ မဆဲသင့္ဘူးေပါ့။ ဘုရားက သစၥာေလးပါး၊ ေမတၱာ၊ က႐ုဏာ၊ မုဒိတာ၊ ဥပကၡာကို ေဟာခဲ့တာေလ။ ဆဲဆိုတာက တရားနဲ႔ လြဲေခ်ာ္ေနတာေပါ့။ ကမၻာကလည္း ဗုဒၶဘာသာအေပၚ အျမင္လြဲႏိုင္တယ္” ဟု လယ္သမားအေရး ေဆာင္ရြက္ေနသူ ကိုေဇာ္ရမ္းက ေျပာၾကား သည္။

မစိုးရိမ္တိုက္သစ္ နာယကဆရာေတာ္ အရွင္၀ီရသူသည္ ၁၉၆၈ ခုႏွစ္တြင္ ဖြားျမင္ခဲ့သူ တစ္ဦးျဖစ္ၿပီး မႏၲေလးတိုင္း၊ ေက်ာက္ဆည္ခ႐ိုင္ ဇာတိျဖစ္သည္။ အသက္ ၁၄ ႏွစ္ အရြယ္တြင္ ရဟန္းေဘာင္သို႔ ၀င္ေရာက္ခဲ့သည္။ ၂၀၀၁ ခုႏွစ္မွ စတင္ၿပီး အမ်ဳိးသားေရးတရားမ်ား စတင္ေဟာၾကားကာ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလအတြင္းက ေက်ာက္ဆည္ၿမိဳ႕၌ အရွင္၀ီရသူ၏ တရားပြဲတစ္ပြဲ ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး တရားပြဲအၿပီး၌ ပဋိပကၡ ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။ အဆိုပါ ပဋိပကၡ ျဖစ္ပြားခဲ့ၿပီး ရက္ပိုင္းအတြင္း အရွင္၀ီရသူကို ဖမ္းဆီးခဲ့ကာ လူမ်ဳိးေရး အဓိက႐ုဏ္း ျဖစ္ပြားေစေသာ စာရြက္စာတမ္းမ်ား ျဖန္႔ခ်ိမႈအျပင္ အျခားအမႈမ်ားျဖင့္ တရားစြဲဆိုၿပီး ေထာင္ဒဏ္ ၂၅ ႏွစ္ ခ်မွတ္ခဲ့သည္။ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ အေထြေထြ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာ ခြင့္ျဖင့္ ျပန္လည္လြတ္ေျမာက္လာၿပီး ၂၀၁၁ ခုႏွစ္အတြင္း အရွင္၀ီရသူ၏ ေဟာၾကားခ်က္မ်ား အင္တာနက္ စာမ်က္ႏွာေပၚ၌ ပ်ံ႕ႏွံ႔လာခဲ့သည္။

ထိုအခ်ိန္ေနာက္ပိုင္း အရွင္၀ီရသူ၏ ေဟာၾကားခ်က္မ်ား ပိုမိုပ်ံ႕ႏွံ႔လာခဲ့ကာ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ၾကားျဖတ္ ေရြးေကာက္ပြဲ အၿပီးတြင္ အျပင္းထန္ဆံုး ျဖစ္လာသည္။ ၉၆၉ လႈပ္ရွားမႈ ေခါင္းေဆာင္ဆရာေတာ္အျဖစ္ လူသိမ်ား ထင္ရွားလာသည့္အျပင္ အရွင္၀ီရသူ၏ တရားပြဲမ်ားက ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားကို ေသြးဆူေစေသာ ျဖစ္ရပ္မ်ား ေပၚေပါက္ေစသည္ဟူေသာ စြပ္စြဲမႈမ်ား ရွိလာခဲ့သည္။

အမ်ဳိးသားေရး ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ ေဟာၾကားမႈမ်ား ျပဳလုပ္လာခဲ့ေသာ အရွင္၀ီရသူ၏ ရပ္တည္မႈသည္ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ဒီမိုကေရစီ အေရးေတာ္ပံုတြင္ ပါ၀င္ခဲ့ေသာ သံဃာေတာ္မ်ား၊ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ ေရႊ၀ါေရာင္ လႈပ္ရွားမႈ တြင္ ပါ၀င္ေသာ သံဃာေတာ္မ်ား၏ ရပ္တည္ခ်က္ႏွင့္ မ်ားစြာ ကြဲျပားျခားနားမႈရွိေၾကာင္း ေျပာဆိုမႈမ်ား ရွိပါသည္။

လက္ရွိအခ်ိန္တြင္ ၉၆၉ လႈပ္ရွားမႈမ်ား ေနရာ၌ အမ်ဳိးေစာင့္ဥပေဒ ျပ႒ာန္းေရး ကိစၥရပ္က ပိုမိုေနရာ ယူလာခဲ့ၿပီး အဆိုပါ အမ်ဳိးေစာင့္ဥပေဒမ်ား ျပ႒ာန္းႏိုင္ေရး တိုက္တြန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းေသာ အဆိုျပဳ ခ်က္မ်ားကို အရွင္၀ီရသူက၂၀၁၂ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္း ပိုမိုျပဳလုပ္ခဲ့သည္။

အမ်ဳိးေစာင့္ဥပေဒမ်ား ေပၚထြက္ေရးအတြက္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ဇြန္က ဖြဲ႕စည္းခဲ့ေသာ အမ်ဳိးဘာသာသာသနာ ေစာင့္ေရွာက္ေရးအဖြဲ႕ကို စတင္ခဲ့သူ ဦးေဆာင္ဆရာေတာ္မ်ားထဲတြင္လည္း အရွင္၀ီရသူ ပါ၀င္ခဲ့ကာ လက္ရွိအခ်ိန္တြင္လည္း ထိုအဖြဲ႕၏ တြဲဖက္အတြင္းေရးမွဴး၊ အထက္ျမန္မာႏိုင္ငံ တာ၀န္ခံအျဖစ္ ေဆာင္ ရြက္ကာ အဖြဲ႕၌ ဓမၼကထိကႏွင့္ ကမၼာ႒ာနာစရိယ ဆရာေတာ္မ်ား ပါ၀င္ေစရန္ တာ၀န္ယူ ႏႈိးေဆာ္ စည္း႐ံုးေရး ဆရာေတာ္တစ္ပါး ျဖစ္သည္။  

မၾကာေသးမီ အခ်ိန္မ်ားကလည္း အရွင္၀ီရသူသည္ ျပည္ေထာင္စုၾကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီ ဗဟို အတိုင္ပင္ခံ ဦးေအာင္ေသာင္း၊ ယခင္ေထာက္လွမ္းေရး အႀကီးအကဲေဟာင္း ဦးခင္ညြန္႔တို႔ႏွင့္ လ်ဳိ႕၀ွက္ ေတြ႕ဆံု ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္အျပင္ ၎တို႔ႏွင့္ ရင္းႏွီးမႈရွိသူ အျဖစ္လည္း သတင္းမ်ား ထြက္ေပၚ ခဲ့သည္။

ဇန္န၀ါရီ ၁၆ ရက္က ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ ဆႏၵျပ ကန္႔ကြက္ပြဲတြင္ အရွင္၀ီရသူသည္ မ်ဳိးေစာင့္ဥပေဒ ျပ႒ာန္းရန္ လိုသည့္ အေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္း ေျပာဆိုရာ၌ ကုလသမဂၢ အထူးကိုယ္စားလွယ္ မစၥရန္ဟီးလီကိုသာ မကဘဲ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ဥကၠ႒ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကိုပါ ရည္ညႊန္းေျပာဆိုသည့္ အဓိပၸာယ္ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား ပါ၀င္ေနသည္ဆိုေသာ သံုးသပ္မႈမ်ားလည္း ရွိသည္။

အရွင္၀ီရသူ၏ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္းမႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ တစ္စံုတစ္ရာ စံုစမ္းအေရးယူမႈ ျပဳလုပ္ရန္ အစီအစဥ္ ရွိမရွိ အေျခအေနအတြက္ သာသာနာေရး၀န္ႀကီးဌာနသို႔ ဆက္သြယ္ေမးျမန္းခဲ့ရာ သာသနာေရး ဦးစီးဌာန သာသနာေရးရာႏွင့္ ၀ိနိစၦယဌာနခြဲ ညႊန္ၾကားေရးမွဴး ဦးထြန္းညြန္႔က သံဃာေတာ္မ်ား သိကၡာပုဒ္ ေဖာက္ဖ်က္မႈမ်ားအေပၚ တိုင္ၾကားလာမွသာ စစ္ေဆးအေရးယူႏိုင္ေၾကာင္းႏွင့္ တစ္ပါးသူ၏ ေျပာစကားကို ၾကားသိ႐ံုျဖင့္ အေရးယူ၍ မရႏိုင္ေၾကာင္း ျပန္လည္ေျဖၾကားခဲ့ပါသည္။

Eleven Media Group 

No comments:

Post a Comment