Sunday, 29 March 2015
ျမန္မာ့စီးပြားေရး ၿပိဳလဲသြားႏိုင္သလား . . .
(၁)
၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ ျမန္မာ့စီးပြားေရး အေျခအေနအတြက္ စိုးရိမ္ဖြယ္ရာေတြကို ႏိုင္ငံတကာ အဖြဲ႕အစည္းေတြက သတိေပးေျပာၾကားမႈေတြ ျပဳလုပ္ခဲ့ပါတယ္။
မတ္ ၂၄ ရက္မွာ တစ္ၿပိဳင္နက္တည္း ထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ ADB (အာရွဖြံ႕ျဖိဳးေရးဘဏ္) နဲ႔ ကမၻာ့ဘဏ္ အစီရင္ခံစာေတြမွာ ဒီအခ်က္ေတြကို ထည့္သြင္း ေျပာၾကားခဲ့ပါတယ္။
ADB ရဲ႕ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ အစီရင္ခံစာမွာ ျမန္မာ့ေငြေၾကး ေဖာင္းပြမႈႏႈန္း ျမင့္မားလာတာကို ဦးတည္ၿပီး စိုးရိမ္ဖြယ္ စိန္ေခၚမႈ၊ အက်ိဳးဆက္ေတြကို ေထာက္ျပပါတယ္။
ကမၻာ့ဘဏ္ရဲ႕ အစီရင္ခံစာမွာ ျမန္မာ့စီးပြားေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈဟာ ႀကီးမားတဲ့အခက္အခဲနဲ႔ ရင္ဆိုင္ေနရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းက ၈ ဒသမ ၄ ရာခိုင္ႏႈန္း ရွိလာမယ္။ ျမန္မာေငြတန္ဖိုး က်ဆင္းမႈ အရွိန္ျမင့္စြာ ျဖစ္ေပၚလာမယ္။ အစိုးရအသံုးစရိတ္ ျမင့္တက္လာသလို ႏိုင္ငံဝန္ထမ္းေတြရဲ႕ လစာတိုးျမွင့္မႈလည္း ရွိလာမယ္။ ကုန္သြယ္မႈ က႑မွာလည္း သြင္းကုန္ပမာဏ ျမင့္မားလာမယ္။ ဒါေတြအတြက္ စိုးရိမ္စရာေတြ ရွိလာမယ္လို႔ ADB ကသူတို႔ရဲ႕ အစီရင္ခံစာမွာ ေျပာခဲ့တာပါ။
ဒါ့အျပင္ ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္အတြင္း ျပည္ပေၾကးၿမီ ပမာဏက ႏိုင္ငံဂ်ီဒီပီရဲ႕ ၁၇ ဒသမ ၆ ရာခိုင္ႏႈန္းကို က်ဆင္းသြားေပမယ့္ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ မွာ ၁၈ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ ျပန္တက္လာမွာကိုလည္း သူတို႔က ေထာက္ျပထားပါတယ္။
ျမန္မာ့စီးပြားေရး အလားအလာအေပၚ ထိခိုက္ႏိုင္ေျခေတြဟာ ျပင္ပႏွင့္ ဘ႑ာေရးဆိုင္ရာ အခုအခံပါးလႊာျခင္း၊ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုမ်ားႏွင့္ အုပ္စုကြဲမ်ားအၾကား တင္းမာမႈ၊ ဆိုးရြားေသာ ရာသီဥတုေၾကာင့္ ထိခိုက္ႏိုင္မႈ၊ ေရြးေကာက္ပြဲမတိုင္မီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အရွိန္အဟုန္ အားေပ်ာ့သြားႏိုင္တဲ့ အလားအလာေတြအေပၚ အရင္းခံေနတယ္လို႔ ADB က ဆိုပါတယ္။
“၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ စတုတၳသံုးလပတ္တြင္ က်င္းပမည့္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား မတိုင္မီတြင္ ဘ႑ာေရးဆိုင္ရာ စည္းမ်ဥ္းမ်ားကို ထိန္းသိမ္းေဆာင္ရြက္ရန္မွာ စိန္ေခၚမႈတစ္ခု ျဖစ္ႏိုင္သည္” လို႔ ADB ရဲ႕ သူတို႔ရဲ႕ အစီရင္ခံစာမွာ ထည့္သြင္းေရးသားခဲ့ပါတယ္။
ကမၻာ့ဘဏ္ရဲ႕ အစီရင္ခံစာမွာေတာ့ ပုဂၢလိက က႑ကို ျမွင့္တင္ဖို႔ကို ဦးစားေပး ေျပာထားပါတယ္။ ဒုတိယအခ်က္အေနနဲ႔ ဥပေဒမ်ား၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ား အေကာင္အထည္ေဖာ္တဲ့အခါ ေရွ႕ေနာက္ ညီၫြတ္ဖို႔နဲ႔ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိဖို႔ တိုက္တြန္းထားပါတယ္။
အစီရင္ခံစာေတြမွာ စိန္ေခၚမႈကို ေက်ာ္လႊားဖို႔ နည္းလမ္းေတြ ေဖာ္ျပထားေပမယ့္ သူတို႔ အၾကံျပဳခ်က္ေတြအတိုင္း အစိုးရက ေဆာင္ရြက္ပါ့မလားဆိုတာ မေသခ်ာပါဘူး။
(၂)
၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ ျမန္မာ့စီးပြားေရး အေျခအေနကို အစိုးရက ပံုမွန္အတိုင္း တြက္ခ်က္ထားပါတယ္။
ျမန္မာ့ေငြေၾကး ေဖာင္းပြမႈႏႈန္း ၈ ဒသမ ၄ ရာခိုင္ႏႈန္း ရွိလိမ့္မယ္လို႔ ADB က ခန္႔မွန္းခ်ိန္မွာ အစိုးရက ၈ ဒသမ ၁၁ ရာခိုင္ႏႈန္း ရွိႏိုင္မယ္လို႔ ခန္႔မွန္းပါတယ္။ ဒီခန္႔မွန္းခ်က္ကို ၂ဝ၁၅-၂ဝ၁၆ ဘ႑ာေရးႏွစ္ ျပည္ေထာင္စုရသံုး ခန္႔မွန္းခ်က္ အစီရင္ခံစာ အက်ဥ္းခ်ဳပ္မွာ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။
အဲဒီအစီရင္ခံစာမွာပဲ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္အတြင္း ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ရေငြကို က်ပ္ ၁၉၄ဝ၃ ဘီလ်ံ ခန္႔မွန္းပါတယ္။ စုစုေပါင္း အသံုးစရိတ္အျဖစ္ က်ပ္ ၂၃၂၃ဝ ဘီလ်ံ ရွိမယ္ခန္႔မွန္းျပီး ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ က်ပ္ ၃၈၂၇ ဘီလ်ံ လ်ာထားပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ ဘတ္ဂ်က္ေရးဆြဲမႈမွာ အေမရိကန္ ေဒၚလာတစ္ေဒၚလာရဲ႕ ေငြေၾကးလဲလွယ္ႏႈန္းကို ၁ဝ၂ဝ က်ပ္နဲ႔ သတ္မွတ္ေရးဆြဲပါတယ္။ အစိုးရအေနနဲ႔ အေမရိကန္ေဒၚလာ တစ္ေဒၚလာတန္ဖို ေငြက်ပ္ ၁ဝ၂ဝ ထက္မပိုေစတဲ့ သေဘာလို႔ ယူဆႏိုင္စရာ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ ပထမသံုးလပတ္ ကာလမွာပဲ အေမရိကန္ေဒၚလာ ေဈးႏႈန္းဆက္တိုက္ ျမင့္ေနၿပီး ျမန္မာေငြတန္ဖိုး ဆက္တိုက္က်ဆင္း ေနပါတယ္။
၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ ကုန္သြယ္မႈ အပိုင္းမွာေတာ့ ပို႔ကုန္အတြက္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၂၉ဝဝ သန္းရွိမယ္လို႔ အစိုးရက ခန္႔မွန္းပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ သြင္းကုန္တန္ဖိုးကို အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၇ဝဝဝ သန္း ရွိပါလိမ့္မယ္။ ကုန္သြယ္မႈလိုေငြ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၄၁ဝဝ သန္း ရွိမယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။
၂ဝ၁၅-၂ဝ၁၆ ဘ႑ာေရးႏွစ္အတြက္ ျမန္မာ့စီးပြားေရး အေျခအေနကို အစိုးရက ပံုမွန္အတိုင္း တြက္ခ်က္ထားေပမဲ့ မတည္မၿငိမ္ ျဖစ္ႏိုင္တဲ့ အခ်က္ေတြ ရွိပါတယ္။
အထူးသျဖင့္ တိုင္းျပည္စီးပြားေရးကို ကေမာက္ကမ ျဖစ္ေစႏိုင္တဲ့ အဓိကအခ်က္ သံုးခ်က္စလံုး စိုးရိမ္ေရမွတ္ ေရာက္ေနပါတယ္။
ပထမအခ်က္ျဖစ္တဲ့ ေငြေၾကးေဖာင္းပြႏႈန္း အျမင့္ဆံုးကို ေရာက္ရွိပါမယ္။
ဒုတိယအခ်က္ အစိုးရ အသံုးစရိတ္က ျပီးခဲ့တဲ့ ေလးႏွစ္တာကာလကထက္ အမ်ားဆံုးျဖစ္လာပါမယ္။ အစိုးရရဲ႕ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ ပိုမ်ားလာပါလိမ့္မယ္။
တတိယအခ်က္ သြင္းကုန္တင္သြင္းမႈ အမ်ားဆံုးပမာဏကို ေရာက္ရွိလာပါမယ္။ ဒီအခ်က္ေၾကာင့္ ျမန္မာေငြတန္ဖိုး က်ဆင္းျခင္း ဆက္ျဖစ္လာႏိုင္သလို ကုန္သြယ္မႈလိုေငြ ပိုမ်ားလာပါမယ္။
(၃)
၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္မွာ ျဖစ္ေပၚလာမယ့္ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းဟာ သမၼတဦးသိန္းစိန္အစိုးရ လက္ထက္မွာ အျမင့္ဆံုးျဖစ္ပါတယ္။
ၿပီးခဲ့တဲ့ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္နဲ႔ ၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္ေတြမွာ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းက ႏွစ္ရာခိုင္ႏႈန္းနဲ႔ ေလးရာခိုင္ႏႈန္း ၾကားမွာသာရွိခဲ့ၿပီး ၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္ ေရာက္ခ်ိန္မွာ ေျခာက္ရာခိုင္ႏႈန္းနီးပါး တက္လာခဲ့ပါတယ္။
၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္မွာ ေျခာက္ရာခိုင္ႏႈန္း ျဖစ္လာခဲ့ၿပီး အခု ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္မွာ ရွစ္ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ ခုန္တက္လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္း ျမင့္တက္လာသလို ကုန္ေဈးႏႈန္းႀကီးျမင့္မႈလည္း ျဖစ္လာပါတယ္။
လက္ရွိအခ်ိန္မွာတင္ အေျခခံ စားေသာက္ကုန္ ေဈးႏႈန္းေတြ ဆက္တိုက္တက္ေနပါတယ္။ ဒီအခ်က္ကို တိုင္းတာတဲ့ စားသံုးသူ ေဈးဆႏႈန္းကိန္း (CPI) က ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာမွာ အျမင့္ဆံုးေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါဟာ ေလးႏွစ္တာ ကာလအတြင္း အျမင့္ဆံုးကို ေရာက္လာခဲ့တာပါ။
၂ဝ၁၂-၂ဝ၁၃ ဘ႑ာေရးႏွစ္မွာ CPI ၫႊန္းကိန္းက ၁၆၇ ဒသမ ၉၄ ရွိခဲ့ပါတယ္။ ၂ဝ၁၃-၂ဝ၁၄ ဘ႑ာေရးႏွစ္မွာ ၁၇၇ ဒသမ ၅၃ ရာ ခိုင္ႏႈန္း ရွိခဲ့ျပီး ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလမွာ ၁၉၂ ဒသမ ၄၅ ရာခိုင္ ႏႈန္းအထိ ေရာက္ပါတယ္။
သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရလက္ထက္ ကုန္ေဈးႏႈန္း အျမင့္ဆံုး ျဖစ္လာတာပါ။
(၄)
ADB ရဲ႕ အစီရင္ခံစာအရ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္း ဆက္တိုက္ျမင့္မားေစတဲ့ အခ်က္ေတြထဲမွာ ျမန္မာေငြတန္ဖိုး က်ဆင္းေနမႈက ထိပ္ဆံုးမွာ ပါဝင္ပါတယ္။
အေမရိကန္ေဒၚလာ တန္ဖိုးေပၚ မူတည္တြက္ခ်က္တဲ့ ျမန္မာေငြတန္ဖိုး က်ဆင္းမႈက ၂ဝ၁၅ ခု ႏွစ္မွာ အဆိုးဆံုး အေနအထားကို ေရာက္ရွိေနပါတယ္။
သမၼတ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ လက္ထက္မွာ ျမန္မာေငြတန္ဖိုး က်ဆင္းမႈက အေမရိကန္ေဒၚလာနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္ရင္ ၃၅ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ က်ဆင္းလာခဲ့တာပါ။ ၄ဝ ရာခိုင္ႏႈန္းက်ဆင္းမႈအထိ ေရာက္ႏိုင္ေျခေတြ ရွိေနပါတယ္။ စီးပြားေရး ပညာရွင္ေတြရဲ႕ လတ္တေလာ ခန္႔မွန္းခ်က္အရလည္း ျမန္မာေငြတန္ဖိုး ဦးေမာ့လာမယ့္ အေျခအေန မရွိေသးပါဘူး။
ထိန္းေက်ာင္းမႈရွိတဲ့ ႏႈန္းရွင္ ေငြလဲႏႈန္းကို ၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္ ဧျပီ ၂ ရက္မွာ စတင္ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ အေမရိကန္ တစ္ေဒၚလာတန္ေၾကးက ၈၁၅ က်ပ္ေပါက္ေဈး ရွိခဲ့ပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ မတ္၂၄ ရက္မွာ ၁ဝ၉၂ က်ပ္အထိ စံခ်ိန္တင္ ေရာက္ရွိသြားပါတယ္။
၂ဝ၁၂-၂ဝ၁၃ ဘ႑ာေရးႏွစ္မွာ အေမရိကန္ေဒၚလာ ေပါက္ေဈးက တစ္ေဒၚလာကို ပွ်မ္းမွ် ၈၅၁ ဒသမ ၅၈ က်ပ္ပဲ ရွိခဲ့ပါတယ္။ ၂ဝ၁၃-၂ဝ၁၄ ဘ႑ာေရးႏွစ္မွာ ၉၆၆ ဒသမ ၇၅ က်ပ္ကို ေရာက္လာပါတယ္။ ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလမွာ ၁ဝ၂၆ က်ပ္အထိ တက္လာပါတယ္။
(၅)
ျမန္မာေငြတန္ဖိုး က်ဆင္းေနခ်ိန္မွာ သြင္းကုန္ေဈးႏႈန္းေတြ ျမင့္တက္ပါတယ္။ သြင္းကုန္ေဈးႏႈန္း ျမင့္မားျခင္းဟာလည္း ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းကို ျမင့္မားေစတဲ့ အခ်က္တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။
အစိုးရအေနနဲ႔ သြင္းကုန္တင္သြင္းမႈကို ေလွ်ာ့ခ်မယ္ အစီအစဥ္ မရွိေသးပါဘူး။ ျမန္မာေငြတန္ဖိုး က်ဆင္းေနခ်ိန္မွာ သြင္းကုန္ေတြကို အျမင့္ေဈးနဲ႔ပဲ ဆက္သြင္းမယ့္ သေဘာျဖစ္ပါတယ္။
၂ဝ၁၅-၂ဝ၁၆ ခုႏွစ္ အတြက္ လ်ာထားခ်က္ကို ၾကည့္ရင္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၇ဝဝဝ သန္းအထိ သြင္းကုန္တင္သြင္းမွာပါ။
ဒီပမာဏကလည္း သမၼတဦးသိန္းစိန္ လက္ထက္မွာ အျမင့္ဆံုး ျဖစ္ပါတယ္။
၂ဝ၁၂-၂ဝ၁၃ ဘ႑ာေရးႏွစ္မွာ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၉ဝ၆၈ ဒသမ ၉ သန္းဖိုး သြင္းကုန္တင္သြင္းခဲ့ပါတယ္။ ၂ဝ၁၃-၂ဝ၁၄ ဘ႑ာေရးႏွစ္မွာ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၃၇၅၉ ဒသမ ၅ သန္း၊ ၂ဝ၁၄- ၂ဝ၁၅ ဘ႑ာေရးႏွစ္ (၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာအထိ) မွာ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၁၂၂၁၄ သန္းအထိ တင္သြင္းမႈ ရွိခဲ့ပါတယ္။
ၿပီးခဲ့တဲ့ ဘ႑ာေရးႏွစ္ေတြမွာ ပို႔ကုန္တင္ပို႔မႈထက္ သြင္းကုန္တင္သြင္းမႈက ပိုမ်ားခဲ့ပါတယ္။ ပိုဆိုးတာက ပို႔ကုန္တင္ပို႔မႈဟာ အခုဘ႑ာေရးႏွစ္မွာ ယခင္ဘ႑ာေရးႏွစ္ထက္ က်ဆင္းသြားႏိုင္တဲ့ အေျခအေန ရွိေနပါတယ္။
ပို႔ကုန္တင္ပို႔မႈအပိုင္းကို ျပန္ၾကည့္ရင္၂ဝ၁၂-၂ဝ၁၃ဘ႑ာေရးႏွစ္မွာ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၈၉၇၇ သန္း ရွိခဲ့ပါတယ္။ ၂ဝ၁၃-၂ဝ၁၄ ဘ႑ာေရးႏွစ္မွာ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၁၁၂ဝ၄ သန္း ေရာက္လာပါတယ္။
ဒါေပမဲ့၂ဝ၁၄-၂ဝ၁၅ ဘ႑ာေရးႏွစ္ (၂ဝ၁၄ ဒီဇင္ဘာလအထိ) မွာ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၈၇၃၈ ဒ သမ ၇ သန္းအထိပဲ တင္ပို႔ႏိုင္ပါေသးတယ္။
သြင္းကုန္မ်ားၿပီး ပို႔ကုန္တင္ပို႔မႈ နည္းလာတာက ျပည္ပကို စီးထြက္တဲ့ ေငြပမာဏ ပိုမ်ားလာတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ဆက္တြဲ အေနနဲ႔ ကုန္သြယ္မႈလိုေငြ ပိုမ်ားလာပါတယ္။
ကုန္သြယ္မႈ လိုေငြပမာဏလည္း သမၼတဦးသိန္းစိန္ အစိုးရလက္ထက္မွာ အျမင့္ဆံုး ျဖစ္လာပါတယ္။
၂ဝ၁၂-၂ဝ၁၃ ဘ႑ာေရးႏွစ္မွာ ကုန္သြယ္မႈလိုေငြ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၉၁ သန္း ရွိခဲ့ပါတယ္။
၂ဝ၁၃-၂ဝ၁၄ ဘ႑ာေရးႏွစ္မွာ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၂၅၅၅ ဒသမ ၅ သန္း ရွိလာပါတယ္။
၂ဝ၁၄-၂ဝ၁၅ ဘ႑ာေရးႏွစ္ (၂ဝ၁၅ခုႏွစ္ မတ္အထိ) မွာ အေမရိကန္ေဒၚ ၅ ဒသမ ဝ၇ ဘီလ်ံအထိ ေရာက္ေနပါျပီ။
ဒါဟာ ႏွစ္ႏွစ္တာကာလအတြင္း ကုန္သြယ္မႈ လိုေငြႏွစ္ဆ ျဖစ္လာခဲ့တာပါ။
၂ဝ၁၅-၂ဝ၁၆ ဘ႑ာေရးႏွစ္မွာ ကုန္သြယ္မႈလိုေငြ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၄၁ဝဝ သန္း ရွိလိမ့္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ထားေပမယ့္ လက္ရွိျဖစ္ေနတဲ့ အေျခအေနအရ ပိုမ်ားလာဖို႔ပဲ ရွိပါတယ္။
(၆)
ပို႔ကုန္သြင္းကုန္ မညီမွ်မႈအျပင္ ျမန္မာေငြတန္ဖိုးက်ဆင္းမႈက ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ ျမန္မာ့စီးပြားေရးစနစ္ကို အၾကီးအက်ယ္ ႐ိုက္ခတ္ေနမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီအခ်ိန္မွာပဲ အစိုးရ အသံုးစရိတ္က အျမင့္ဆံုး ေရာက္လာပါတယ္။ ၂ဝ၁၅-၂ဝ၁၆ ဘ႑ာေရးႏွစ္အတြက္ အစိုးရအသံုးစရိတ္ လ်ာထားခ်က္မွာ ရေငြက က်ပ္ ၁၉၄ဝ၃ ဘီလ်ံျဖစ္ပါတယ္။
အသံုးစရိတ္ ပမာဏက က်ပ္ ၂၃၂၃ဝ ဘီလီယံျဖစ္ျပီး ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ က်ပ္ ၃၈၂၇ ဘီလ်ံ ရွိပါတယ္။
အစိုးရအသံုးစရိတ္ ကိန္းကဏန္းကလည္း သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ လက္ထက္မွာ အျမင့္မားဆံုးပါပဲ။
လႊတ္ေတာ္ အစီရင္ခံစာေတြအရ အစိုးရ အသံုးစရိတ္ဟာ ႏွစ္အလိုက္ ပိုမ်ားလာပါတယ္။ ရေငြ သံုးေငြ ညီမွ်မႈမရွိပဲ သံုးေငြပိုမ်ားလာတာပါ။
၂ဝ၁၁-၂ဝ၁၂ ဘ႑ာေရးႏွစ္မွာ ရေငြ က်ပ္ ၆၄၅၃ ဘီလံ်ျဖစ္ပါတယ္။ သံုးေငြက က်ပ္ ၈ဝ၈၃ ဘီလံ်ရွိပါတယ္။
၂ဝ၁၂-၂ဝ၁၃ ဘ႑ာေရးႏွစ္မွာရေငြ က်ပ္ ၁၂၁၅၄ ဒသမ ၈၅ ဘီလ်ံရွိျပီး သံုးေငြက်ပ္ ၁၃၄ဝ၅ ဒသမ ၆ဝ ဘီလံ် ရွိခဲ့ပါတယ္။
၂ဝ၁၃-၂ဝ၁၄ ဘ႑ာေရးႏွစ္မွာ ရေငြက်ပ္ ၁၄၁၅၅ ဒသမ ၄၅ ဘီလံ်၊ သံုးေငြ ၁၄၉၁ဝ ဒသမ ၆၈ ဘီလံ် ျဖစ္ပါတယ္။
၂ဝ၁၄-၂ဝ၁၅ ဘ႑ာေရးႏွစ္ မွာ ရေငြက်ပ္ ၁၆၈၉၁ ဒသမ ၅ဝ ဘီလ်ံ ျဖစ္ပါတယ္။ သံုးေငြကက်ပ္ ၁၉၄၄၃ ဘီလံ်ျဖစ္ပါတယ္။
၂ဝ၁၅-၂ဝ၁၆ ဘ႑ာႏွစ္အတြက္ ရေငြ က်ပ္ ၁၉၄ဝ၃ ဘီလံ် ခန္႔မွန္းထားပါတယ္။ သံုးေငြက်ပ္ ၂၃၂၃ဝ ဘီလံ် သံုးစြဲပါလိမ့္မယ္။
ဒီပမာဏေတြကို ျပန္ၾကည့္ရင္လည္း အစိုးရရဲ႕ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြဟာ ဘ႑ာေရးႏွစ္တိုင္း ျဖစ္ေပၚေနပါတယ္။
ဘတ္ဂ်က္လိုေငြကို ႏွစ္အလိုက္ လံုးေပါင္းတြက္ခ်က္တာ မရွိေပမယ့္ ၂ဝ၁၂-၂ဝ၁၃ ဘ႑ာေရးႏွစ္ကေန ၂ဝ၁၄-၂ဝ၁၅ ဘ႑ာေရးႏွစ္အထိ လိုေငြပမာဏ စုစုေပါင္းက က်ပ္ ၇၂ဝဝ ဘီလ်ံရွိေနၿပီလို႔ မတ္ ၆ ရက္က UMFCCI မွာ ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ရသံုးမွန္းေျခ ေငြစာရင္းဆိုင္ရာ ေဆြးေႏြးပြဲမွာ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုမႈေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။
လႊတ္ေတာ္ အစီရင္ခံစာေတြမွာ ေဖာ္ျပထားခ်က္အရ အစိုးရရဲ႕ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ ၂ဝ၁၁-၂ဝ၁၂ ဘ႑ာေရးႏွစ္မွာ က်ပ္ ၁၆၂၉ ဒသမ ၆၆ ဘီလံ်၊၂ဝ၁၂-၂ဝ၁၃ ဘ႑ာေရးႏွစ္မွာ က်ပ္ ၁၂၅ဝ ဒသမ ၇၆ ဘီလ်ံ၊ ၂ဝ၁၃-၂ဝ၁၄ ဘ႑ာေရးႏွစ္မွာ က်ပ္ ၇၅၅ ဒသမ ၂၁ ဘီ လံ်၊ ၂ဝ၁၄-၂ဝ၁၅ ဘ႑ာေရးႏွစ္မွာ က်ပ္ ၂၅၅၁ ဒသမ ၈၁ ဘီလ်ံရွိတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
၂ဝ၁၅-၂ဝ၁၆ ဘ႑ာေရးႏွစ္အတြက္ လိုေငြျပမႈ လ်ာထားခ်က္က ျပီးခဲ့တဲ့ ေလးႏွစ္တာ ကာလကထက္ အမ်ားဆံုး ျဖစ္ပါတယ္။
အစိုးရအသံုးစရိတ္ ျမင့္မားေနတဲ့အတြက္ ပူပန္မႈေတြရွိေနခ်ိန္မွာ မတ္ ၂၆ ရက္မွာ ႏိုင္ငံ့ဝန္ထမ္း ေတြ႕ရဲ႕ လစာကို တိုးျမွင့္ဖို႔ လႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳပါတယ္။
သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ လက္ထက္မွာ ေလးၾကိမ္ေျမာက္ လစာတိုးလိုက္ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
ႏိုင္ငံ့ဝန္ထမ္းေတြရဲ႕ အေျခခံလစာကို ၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္ မတ္လမွာ က်ပ္ ၃ဝဝဝဝ၊ ၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္ ဧၿပီ လမွာ က်ပ္ ၂ဝဝဝဝ၊ ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ ဧၿပီမွာ က်ပ္ ၂ဝဝဝဝ တိုးျမွင့္ေပး ခဲ့ျပီး ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ မတ္လမွာ က်ပ္ ၂ဝဝဝဝ တိုးျမွင့္ေပးခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ ေနာက္ဆံုးအႀကိမ္ လစာတိုးေပးခဲ့ျခင္းဟာ ဝန္ထမ္းအငယ္ေတြအတြက္ ထူးျခားမႈ မရွိခဲ့ပါဘူး။ ေပးေနက် အပိုေထာက္ပံ့ေၾကး က်ပ္ ၃ဝဝဝဝ ကိုပါ ျဖတ္ေတာက္လိုက္တဲ့အတြက္ ဝန္ထမ္းငယ္ေတြအဖို႔ လစာတိုးျခင္းဆိုတာ အမည္ခံ ျဖစ္သြားပါတယ္။
(၇)
ႏိုင္ငံစီးပြားေရး မတည္ၿငိမ္မႈကို ျဖစ္ေစတဲ့ အဓိကအခ်က္ေတြ အကုန္လံုးျပန္ၾကည့္ရင္ ျမန္မာ့စီးပြားေရး ယိုင္လဲႏိုင္ေျခေတြ ရွိေနပါတယ္။
စီးပြားေရး ပညာရွင္အမ်ားစု က ျမန္မာ့စီးပြားေရး အနာဂတ္အတြက္ မွန္းဆရခက္ၿပီး ထိလြယ္ရွလြယ္ ျဖစ္ေနတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ရဲ႕ စီးပြားေရး အၾကံေပးအဖြဲ႕အတြက္ အခုခ်ိန္ဟာ ေတြေဝေနရမယ့္ အခ်ိန္မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။
သမၼတရဲ႕ စီးပြားေရး အၾကံေပးအဖြဲ႕မွာ ဦးျမင့္၊ ေဒါက္တာေအာင္ထြန္းသက္၊ ေဒါက္တာေဇာ္ဦးတို႔ ပါဝင္ပါတယ္။ ဒီသံုးဦးထဲမွာ ဦးျမင့္ကိုယ္တိုင္ ေတြေဝသလို ျဖစ္ေနပါတယ္။
၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာ ၂၆ ရက္မွာ “အစိုးရ စာရင္းအင္းစနစ္ ဘာလဲဘယ္လဲ” ေခါင္းစဥ္နဲ႔ ဦးျမင့္က ဧရာဝတီသတင္းဌာန ဝက္ဘ္ဆိုက္မွာ ေဝဖန္ေရးေဆာင္းပါး ေရးခဲ့ပါတယ္။
ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႕ စာရင္းအင္းေခတ္ကို အဆံုးသတ္ဖို႔သူက တိုက္တြန္းခဲ့တာပါ။ ဒါေပမဲ့ အခုခ်ိန္မွာ အဲဒီေရးသားခ်က္ထက္ပိုတဲ့ ေဝဖန္ေထာက္ျပမႈေတြ လုပ္သင့္ပါၿပီ။
စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ ရလဒ္ေကာင္းေတြ ရွိေနၿပီလို႔ အစိုးရက တဖြဖြေျပာေနေပမယ့္ ျပည္သူေတြခံစားရမႈ မရွိသေလာက္ကို နည္းပါးေနပါတယ္။
ပုဂၢလိကစီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြ႐ုန္းကန္ေနရတယ္။ ျပည္သူအမ်ားစုက စီးပြားေရး အက်ပ္အတည္းေအာက္ ေရာက္ေနပါတယ္။
ဒီအခ်က္ကို သမၼတရဲ႕ စီးပြားေရးအၾကံေပးေတြ ေကာင္းေကာင္း သိေနမွာပါ။
ေနာက္ထပ္ တာဝန္ရွိသူေတြက သမၼတရဲ႕ အမ်ိဳးသားစီးပြားေရးႏွင့္ လူမႈေရး အၾကံေပးေကာင္စီမွာ ပါဝင္ေနသူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအဖြဲ႕ကို ၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္ ဇြန္လမွာ ဖြဲ႕စည္းခဲ့တာပါ။
အဖြဲ႕ဝင္ ၁၅ ဦးပါဝင္တဲ့ ဒီအဖြဲ႕ရဲ႕ နာယကက ဦးေမာ္သန္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဥကၠ႒က ဦးတင္ထြဋ္ဦး (CEO-ARDC) ျဖစ္ျပီး အတြင္းေရးမွဴးက ဦးဆက္ေအာင္ (လက္ရွိ ဗဟိုဘဏ္ ဒုတိယဥကၠ႒) ျဖစ္ပါတယ္။
က်န္တဲ့ အဖြဲ႕ဝင္ေတြထဲမွာ ေဒါက္တာေအာင္ထြန္းသက္၊ ဦးသန္းလြင္ (ကေမၻာဇဘဏ္ ဒုတိယ ဥကၠ႒)၊ ေဒၚခင္စန္းရီ (လက္ရွိပညာေရး ဝန္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စုဝန္ၾကီး)၊ ေဒါက္တာေက်ာ္ရင္လိႈင္၊ ဦးတင္ေမာင္သန္း (Myanmar Egress) ၊ ဦးလွေမာင္ေရႊ (Myanmar Egress)၊ ဦးဝင္းေအာင္(UMFCCI ဥကၠ႒)၊ ဦးေသာင္းတင္ (လက္ရွိဆက္သြယ္ေရးႏွင့္ သတင္းအခ်က္အလက္ နည္းပညာဝန္ႀကီးဌာန ဒုတိယဝန္ႀကီး)၊ ေဒါက္တာကိုကိုႀကီး (Diamond Star ကုမၸဏီ) ၊ ေဒါက္တာေဇာ္ဦး၊ ဦးသီဟန္မ်ဳိးၫြန္႔၊ ဦးခင္ေမာင္ေအး (CB ဘဏ္ဥကၠ႒)၊ ဦးမိုးေက်ာ္ (MMRD) နဲ႔ ေဒါက္တာေဒၚရင္ရင္လွတို႔ ျဖစ္ၾကပါတယ္။
ဒီအဖြဲ႕ဝင္ ၁၅ ဦးထဲမွာ လက္ ရွိ MPC မွာ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ေနသူ ေလးဦးထက္မနည္း ပါဝင္ပါတယ္။
၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္မွာ စတင္ဖြဲ႕စည္းခဲ့တဲ့ အမ်ိဳးသား အက်ိဳးစီးပြားႏွင့္ လူမႈေရးအၾကံေပး ေကာင္စီဆိုတာ အခုခ်ိန္မွာ ရွိေသးလား၊ အဖြဲ႕ဝင္ အေျပာင္းအလဲ ရွိသလားဆိုတာကို မသိရေသးပါဘူး။
ဒါေပမဲ့ အဖြဲ႕မွာပါဝင္တဲ့ အၾကံေပးပုဂၢိဳလ္ေတြဟာ သမၼတနဲ႔ အနီးစပ္ဆံုး ပုဂၢိဳလ္ေတြ ျဖစ္သလို စီးပြားေရးမူဝါဒ ခ်မွတ္မႈေတြမွာ သူတို႔အာေဘာ္ေတြ ပါဝင္ေနမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
(၈)
၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္မွာ ျမန္မာ့စီးပြားေရးစနစ္ ယိုင္လဲၿပိဳက်ခဲ့မယ္ဆိုရင္ ပထမဆံုး တာဝန္ရွိသူက သမၼတဦးသိန္းစိန္နဲ႔ အစိုးရအဖြဲ႕ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယတာဝန္ရွိသူေတြက သမၼတနားမွာ ရွိေနတဲ့ အၾကံေပးေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
အခုခ်ိန္ သမၼတနားမွာ ရွိေနတဲ့ အၾကံေပးေတြက ႏႈတ္ဆိတ္ေနတာ မ်ားပါတယ္။ ခ႐ိုနီလုပ္ငန္းရွင္ႀကီးေတြ အခြန္တိမ္းေရွာင္ ေနတာေတြကို သိလ်က္နဲ႔ လႊတ္ေပးထားတာေတြ ရွိသလို သူတို႔ကိုယ္တိုင္ရဲ႕ အခြင့္အေရး၊ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားအတြက္ပါ ေရာေထြးၿပီး မ်က္ကြယ္ျပဳသလို ျဖစ္ေနပါတယ္။
တခ်ိဳ႕ဆိုရင္လည္း ႏိုင္ငံတကာ သံတမန္ေတြနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္ျပီး ၾကားပြဲစား လုပ္ေနသူေတြ ရွိပါတယ္။ အဲဒီသူေတြထဲမွာ ပညာရွင္ အမည္ခံထားသူတခ်ိဳ႕ ပါဝင္ပါတယ္။
အၾကံေပးအဖြဲ႕မွာ ပါဝင္တဲ့ လုပ္ငန္းရွင္တခ်ိဳ႕ဆိုရင္ သမၼတဆီကေန လုပ္ငန္းႀကီးေတြ ရရွိႏိုင္မယ့္ ကတိကဝတ္ ယူထားတယ္ဆိုတဲ့ သတင္းေတြ ရွိေနပါတယ္။
ေသခ်ာတာကေတာ့ သမၼတနားမွာ ရွိေနတဲ့ အၾကံေပးအဖြဲ႕ဝင္ေတြထဲမွာ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားေၾကာင့္ တိုက္႐ိုက္၊ သြယ္ဝိုက္အားျဖင့္ ႏႈတ္ဆိတ္ေနသူေတြရွိၿပီး သူတို႔ေနာက္ကြယ္မွာ အ႐ႈပ္ေတာ္ပံုမ်ားစြာ ရွိေနတယ္ဆိုတဲ့ သတင္းေတြလည္း ထြက္ေနပါတယ္။
အဲဒီသူေတြဟာ အစိုးရကို ေဝဖန္ေထာက္ျပႏိုင္စြမ္းနည္းၿပီး အၾကံေပးေနရာ ေရာက္ခ်ိန္မွာ ကိုယ္က်ိဳးအတြက္ အသံုးျပဳသူေတြလို႔ ေဝဖန္ခံေနရပါတယ္။
(၉)
အစိုးရရဲ႕ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈက ျပယုဂ္အားျဖင့္ ရလဒ္တခ်ိဳ႕ရွိခဲ့ေပမယ့္ ျဖစ္သင့္၊ ျဖစ္ထိုက္တဲ့ ရလဒ္ေကာင္းေတြ ထြက္မလာတာ ေသခ်ာပါတယ္။
ပုဂၢလိက က႑ကို ထိေရာက္စြာ ျမွင့္တင္ေပးႏိုင္ျခင္း မရွိတာ၊ အက်ဳိးရွိတဲ့ စီးပြားေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈစနစ္ အားနည္းေနတာအျပင္ အစိုးရအဖြဲ႕အတြင္း ေငြေၾကးအေလအလြင့္ ျဖစ္တာေတြက တိုင္းျပည္ စီးပြားေရး မတည္ၿငိမ္မႈကို တြန္းပို႔သလို ျဖစ္ေနပါတယ္။
အစိုးရအဖြဲ႕အတြင္း ေငြေၾကး အေလအလြင့္နဲ႔ ပတ္သက္ရင္ အဆိုးဆံုးက အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ (Corruption) ကို တိုက္ဖ်က္ႏိုင္စြမ္းမရွိတဲ့ အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။
အစိုးရပိုင္းမွာ ျဖစ္ေနတဲ့ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈကို လႊတ္ေတာ္က ေထာက္ျပခဲ့တဲ့ သာဓကမ်ားစြာရွိပါတယ္။
အစိုးရက သူတို႔ အသံုးစရိတ္အတြက္ ဘတ္ဂ်က္ပိုမို ေတာင္းခံေနေပမဲ့ သူတို႔ အဖြဲ႕တြင္းမွာ ရွိေနတဲ့ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈေတြကို ထိထိေရာက္ေရာက္ အေရးယူႏိုင္စြမ္း မရွိေသးပါဘူး။
ၿပီးခဲ့တဲ့ေဖေဖာ္ဝါရီ ၁ဝ ရက္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ အစည္းအေဝးမွာ ျပည္သူ႔ေငြစာရင္း ပူးေပါင္းေကာ္မတီ အဖြဲ႕ဝင္ ေဒၚတင္ႏြယ္ဦးက ဝန္ႀကီးဌာနေတြ ဘတ္ဂ်က္ အလြဲသံုးစား ျပဳလုပ္တဲ့အခါ ေအာက္ေျခ ဝန္ထမ္းေတြထက္ ရာထူးအဆင့္ျမင့္သူေတြကို ပိုမ်ားေနတယ္လို႔ ထုတ္ေျပာပါတယ္။
အလြဲသံုးစား ျပဳလုပ္သူေတြထဲမွာ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးအဆင့္ေတြ ပါဝင္ေနတယ္လို႔ သူကဆိုခဲ့ပါတယ္။ သိပၸံႏွင့္ နည္းပညာဝန္ႀကီးဌာနက ေက်ာင္းအုပ္ေတြပါဝင္သလို ျပည္ထဲေရးဝန္ႀကီးဌာနက ၿမိဳ႕နယ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးေတြ၊ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး အဆင့္ေတြလည္း ပါခဲ့ပါတယ္။
ျပည္ထဲေရးဝန္ႀကီးဌာန တစ္ခုတည္းမွာတင္ အလြဲသံုးစား ျပဳလုပ္သူ ၂၅၆ ဦး ရွိတယ္လို႔ ေဒၚတင္ႏြယ္ဦးက ေျပာပါတယ္။
ႏိုင္ငံျခားေရး ဝန္ႀကီးဌာနက သံအမတ္ေတြ၊ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး ခ်ဳပ္ေတြလည္း အလြဲသံုးစားမႈ လုပ္သူေတြထဲ ပါဝင္ပါတယ္။
“လယ္/ဆည္မွာဆိုရင္ သူ႔ေအာက္မွာရွိတဲ့ ဦးစီးဌာနေတြ ရွိပါတယ္။ ဆည္ေျမာင္းဦးစီးဌာန၊ စက္မႈလယ္ယာ ဦးစီးဌာန၊ ေရအရင္းအျမစ္ အသံုးခ်ေရး ဦးစီးဌာနေတြမွာ ၫႊန္ခ်ဳပ္ေတြ၊ ၫႊန္မွဴးေတြကပါ သတိေပးခံရတာ ျဖစ္ပါတယ္” လို႔ ေဒၚတင္ႏြယ္ဦးက ဆက္ေျပာခဲ့ပါတယ္။
ႏိုင္ငံ့ဘ႑ာေငြကို ကိုယ္ပိုင္ေငြေၾကးအျဖစ္ သတ္မွတ္ျပီး သံုးစြဲေနမႈေတြ ရွိေနျခင္းက အစိုးရအဖြဲ႕တြင္းမွာ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈေတြ အျမစ္တြယ္ေနဆဲ ျဖစ္တာကို ေဖာ္ျပေနပါတယ္။
(၁၀)
အစိုးရအဖြဲ႕အတြင္း အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈေတြအတြက္ လႊတ္ေတာ္က ေဝဖန္ေထာက္ျပမႈေတြ ရွိေပမယ့္ အေရးယူေဆာင္ရြက္ဖို႔ လက္ေတြ႕လုပ္ေဆာင္မႈမွာ အားနည္းေနပါတယ္။
ဥပမာအေနနဲ႔ ၂ဝ၁၅-၂ဝ၁၆ ဘ႑ာေရးႏွစ္အတြက္ ဘတ္ဂ်က္ စိစစ္မႈကို ၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။
အစိုးရ အသံုးစရိတ္က ဆက္တိုက္မ်ားေနတယ္။ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြက ႏွစ္စဥ္ ျဖစ္ေနတယ္။ ဒီႏွစ္မွာ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ ပိုမ်ားမယ္။
ဒီအေျခအေနမွာ လႊတ္ေတာ္က အစိုးရဘတ္ဂ်က္ရဲ႕ တစ္ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ပဲ ျဖတ္ေတာက္ ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။
လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္တိုင္က ေဝဖန္ေနေပမဲ့ လက္ေတြ႕အားျဖင့္ မလုပ္ကိုင္ႏိုင္တာ ေမးခြန္းထုတ္စရာ ျဖစ္ပါတယ္။ လစာ ဆယ္သိန္း တိုးျမွင့္ရရွိၿပီးလို႔ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြ ၿငိမ္သြားၿပီဆိုတာလည္း မျဖစ္သင့္ပါဘူး။
ဒါေပမဲ့ ၿပီးခဲ့တဲ့ မတ္ ၁၈ ရက္မွာ တင္သြင္းခဲ့တဲ့ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ဦးသိန္းၫြန္႔ရဲ႕ ေမးခြန္းတစ္ရပ္ေၾကာင့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြနဲ႔ ခ႐ိုနီလုပ္ငန္းရွင္ေတြအၾကား ဆက္စပ္မႈကို ေမးခြန္းထုတ္စရာ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။
ဦးသိန္းၫြန္႔က ျပည္ပမွတင္သြင္းလာတဲ့ စေလာင္းေတြကို အေရးယူဖို႔ ရွိသလား... စတဲ့ ေမးခြန္းကို ေမးခဲ့တာပါ။
ဒီေမးခြန္းကို ေမးတဲ့အခါ “...ကြ်န္ေတာ္တို႔ ေလ့လာၾကည့္တဲ့ အခါမွာ စကိုင္းနက္တို႔လို ႐ုပ္သံလိုင္းေတြဟာ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈ အမ်ားၾကီးလုပ္ထားေပမယ့္...” ဆိုတဲ့ စကားရပ္ ပါဝင္ခဲ့တာေၾကာင့္ ဒါဟာ ေရႊသံလြင္ကုမၸဏီပိုင္ Sky Net ႐ုပ္သံလိုင္းအတြက္ ေမးေပးသလားဆိုတဲ့ ေမးခြန္းေတြ လူထုၾကားမွာ ေပၚေပါက္ခဲ့ပါတယ္။
ေသခ်ာတာကေတာ့ လႊတ္ေတာ္မွာ ေဝဖန္ေထာက္ျပတာေတြ ရွိေနေပမယ့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား လွယ္ေတြထဲမွာ အစိုးရ၊ ခ႐ိုနီေတြရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားကို အကာအကြယ္ ေပးေနသူေတြ ရွိေနတယ္ဆိုတဲ့ ထင္ျမင္ခ်က္ေတြ ရွိပါတယ္။ ဒီထင္ျမင္ခ်က္ေတြကို ေခ်ဖ်က္ႏိုင္ဖို႔က လႊတ္ေတာ္မွာပဲ တာဝန္ရွိပါတယ္။
ဒီလိုအခ်ိန္မ်ိဳးမွာ အတိုက္အခံ ဘက္ကလည္း အားနည္းမႈေတြ ရွိတယ္လို႔ပဲ ဆိုရမွာပါ။
အတိုက္အခံေတြ အေနနဲ႔ ျဖစ္လာႏိုင္ေျခရွိတဲ့ အက်ပ္အတည္းကို ႏႈတ္ဆိတ္ၾကည့္ေနလို႔ မရႏိုင္ပါဘူး။ အစိုးရ အမွားတစ္ခုတည္းကို ေစာင့္ၾကည့္မယ္၊ အေျခအေနေတြ ဆိုးရြားလာလို႔ ေပါက္ကြဲလာခ်ိန္ေရာက္မွ မဲလိုခ်င္လို႔လည္း မရပါဘူး။ သိပ္မၾကာခင္မွာ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ အနာဂတ္ကို အဆံုးအျဖတ္ေပးမယ့္ ေရြးေကာက္ပြဲ ကာလကို ေရာက္လာပါေတာ့မယ္။
ေရြးေကာက္ပြဲ မတိုင္ခင္မွာပဲ စီးပြားေရး မေျပလည္မႈ၊ လူတန္းစား မညီမွ်မႈကတစ္ဆင့္ ေပါက္ကြဲမႈ ျဖစ္လာႏိုင္ေျခေတြ ရွိေနပါတယ္။ ဒါေတြေၾကာင့္ ေရြးေကာက္ပြဲက ျပႆနာ ျဖစ္လာႏိုင္ပါတယ္။
အစိုးရက မသိသလို လုပ္ေနတယ္ ဆိုခဲ့ရင္ေတာင္ သိသိနဲ႔ မေထာက္ျပဘဲ ၿငိမ္ေနတာမ်ိဳးကို အတိုက္အခံေတြ ေရွာင္ၾကဥ္သင့္ပါတယ္။
အစိုးရအမွားကို ေစာင့္ၾကည့္ၿပီး ႏႈတ္ဆိတ္ေန႐ံုနဲ႔ တိုင္းျပည္ရဲ႕ ျပႆနာေတြ ေျပလည္သြားမွာ မဟုတ္ပါဘူး။
တကယ္လို႔ အမ်ိဳးသား ဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္(NLD) အာဏာရလာခဲ့ရင္ အခုျဖစ္ေနတဲ့ ျပႆနာေတြကို ေသခ်ာေပါက္ရွင္းရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအတြက္ အခုကတည္းက ျပင္ဆင္ထားဖို႔လိုပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ လႊတ္ေတာ္တြင္းကို ေရာက္ရွိေနတဲ့ NLD လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ေတြအေနနဲ႔ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ ကိစၥေတြမွာ ပိုေဆြးေႏြးဖို႔ လိုအပ္လာပါတယ္။
လႊတ္ေတာ္မွာ NLD ကိုယ္စားလွယ္ အေရအတြက္ နည္းတာမွန္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဘယ္ေလာက္ပဲ နည္းသည္ျဖစ္ေစ လူ႔အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ ကိစၥေတြမွာပဲ အခ်ိန္ကုန္ေနတာ မျဖစ္သင့္ပါဘူး။
လူမႈေရး၊ စီးပြားေရးနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးဟာ ဆက္စပ္ေနတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ မိုးေကာင္းကင္ တစ္ခုလံုး လဲပစ္ႏိုင္ေရး တစ္ခုတည္း အာ႐ံုစိုက္ေနရင္ ခရီးတြင္ဖို႔ အခက္အခဲ ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။
(၁၁)
အစိုးရနဲ႔လႊတ္ေတာ္က ႏိုင္ငံ့ဝန္ထမ္းေတြကို လစာတိုးေပးခဲ့ေပမယ့္ ဝန္ထမ္းငယ္ေတြအဖို႔ သက္ေရာက္မႈ မရရွိဘဲ ေအာက္ေျခဝန္ထမ္းေတြ ပိုမိုက်ပ္တည္း လာပါတယ္။
တစ္ဖက္မွာ ႏိုင္ငံ့ဝန္ထမ္း လစာတိုးမႈေၾကာင့္ တက္လာတဲ့ ကုန္ေဈးႏႈန္းက ပုဂၢလိကဝန္ထမ္းေတြကို ႐ိုက္ခတ္လာပါတယ္။
ပုဂၢလိက လုပ္ငန္းရွင္ေတြ ဘက္မွာလည္း အက်ပ္အတည္း ျဖစ္ေနပါတယ္။ ျမန္မာ့စီးပြားေရးကို တိုးတက္ေစႏိုင္တဲ့ အေသးစား အလတ္စား၊ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြအကုန္ အခက္ေတြ႕ေနတာပါ။
ကမၻာ့ဘဏ္ရဲ႕ ၂ဝ၁၅ အစီရင္ခံစာမွာလည္း လုပ္ငန္း ၁ဝဝဝ ေက်ာ္ရွိတဲ့ အထဲက ၉၂ ရာခိုင္ႏႈန္းဟာ ေခ်းေငြမရဘဲ သူတို႔ကိုယ္ပိုင္ေငြေၾကးနဲ႔ လည္ပတ္ေနၾကရတယ္။ အဲဒီပမာဏက ျမန္မာနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္ဘက္ ႏိုင္ငံေတြထဲမွာ အမ်ားဆံုးလို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါကိုၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ပုဂၢလိက လုပ္ငန္းေတြ ရပ္တည္ဖို႔ အခက္အခဲ ျဖစ္လာတာကို ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။
ဒီၾကားထဲမွာပဲ ေငြတန္ဖိုးက်ဆင္းမႈနဲ႔အတူ သြင္းကုန္ေဈးႏႈန္းေတြ ျမင့္မားေနတယ္။ ပုဂၢလိက ကုန္သြယ္ေရးမွာ ထိခိုက္မႈေတြ ရွိလာပါတယ္။
အခုလည္း ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းေတြ ၿပိဳက်စျပဳေနပါၿပီ။ ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းအတြက္ အသံုးစရိတ္၊ ေငြေၾကးစိုက္ထုတ္သူေတြ အထိနာဖို႔ရွိပါတယ္။
အိမ္ျခံေျမေဈးကြက္မွာ ေငြေတြအမ်ားႀကီး အိပ္ေနတာက စီးပြားေရး ၿပိဳလဲႏိုင္ေျခအတြက္ အႏၱ ာယ္ရွိတဲ့ အေနအထား ေရာက္ေနပါတယ္။ ဒါဟာ SME လုပ္ငန္း နယ္ပယ္မွာသာမကဘဲ ပုဂၢလိကစီးပြားေရး နယ္ပယ္အသီးသီးမွာ အက်ပ္အတည္း ျဖစ္ေနၿပီဆိုတာကို ေဖာ္ျပေနတာပါ။
တစ္ဖက္မွာလည္း အလုပ္သမားေတြရဲ႕ လက္ငင္းအေျခခံ လိုအပ္ခ်က္ေတြ မ်ားေနပါတယ္။
လုပ္ငန္းရွင္ေတြက သူတို႔ရဲ႕ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈ ျပန္ရႏိုင္ဖို႔ လုပ္ခအေပၚ ေလွ်ာ့ခ်ျခင္းကိုပဲ ျပဳလုပ္လာပါတယ္။ လုပ္ခ၊ လစာ ေခါင္းပံုျဖတ္ခံရတာေတြ ရွိလာပါတယ္။
အလုပ္သမားေတြရဲ႕ အေျခခံလုပ္ခလစာကို အခုအထိ မသတ္မွတ္ႏိုင္ေသးပါဘူး။ သူတို႔ရဲ႕ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ ျမင့္မားလာခ်ိန္မွာ ပုဂၢလိက လုပ္ငန္းရွင္ေတြဘက္က မျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္တာေတြ ရွိလာပါတယ္။
အဆံုးသတ္မွာ အလုပ္သမားေတြက တစ္ရက္လုပ္ခ က်ပ္တစ္ေထာင္ႏႈန္းနဲ႔ တစ္လက်ပ္သံုးေသာင္း တိုးေတာင္းတာကို မေပးႏိုင္ဘဲ ႐ိုက္ႏွက္၊ ဖမ္းဆီး၊ ေထာင္ခ်တာေတြ ျဖစ္လာတယ္။
ေနာက္ဆက္တြဲ အေနနဲ႔ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး မညီမွ်မႈေတြ ပိုမ်ားလာၿပီး အဆိုးသံသရာ လည္လာပါတယ္။
(၁၂)
အဆိုးသံသရာ လည္မႈေတြကို ရပ္တန္႔ေပးႏိုင္ဖို႔ အစိုးရမွာ တာဝန္ရွိပါတယ္။
ပထမအခ်က္ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္း ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ေအာင္ လုပ္ရပါမယ္။ အစိုးရအသံုးစရိတ္ ေလွ်ာ့ခ်ရမွာ ျဖစ္သလို ဘတ္ဂ်က္လိုေငြျပမႈကို ေလွ်ာ့ခ်ရမွာပါ။
ဒုတိယအခ်က္က ျမန္မာေငြတန္ဖိုး က်ဆင္းခ်ိန္မွာ သြင္းကုန္ေလွ်ာ့ခ်ဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ မလိုလားအပ္တဲ့ အပိုပစၥည္းေတြ တင္သြင္းမႈ ေလွ်ာ့ခ်ရပါမယ္။
အရက္၊ ဝိုင္၊ စီးကရက္ တင္သြင္းမႈေတြကို ထိန္းခ်ဳပ္ရမွာ ျဖစ္သလို နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးက တစ္ဆင့္မလိုအပ္ဘဲ ဝင္ေရာက္လာမွာေတြကို ထိန္းခ်ဳပ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
အထူးသျဖင့္ ဇိမ္ခံကား တင္သြင္းမႈေတြကို ကန္႔သတ္ရမွာ ျဖစ္သလို ဇိမ္ခံပစၥည္း တင္သြင္းမႈေတြအတြက္ အခြန္တိုးေကာက္တာေတြ လုပ္ရပါလိမ့္မယ္။
အေျခခံ လူတန္းစာေတြ အပါအဝင္ သန္းခ်ီရွိတဲ့ ျပည္သူေတြဟာ စီးပြားေရးအက်ပ္အတည္းကို ရင္ဆိုင္ေနရၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ လက္ရွိ ႐ုန္းကန္လည္ပတ္ေနတဲ့ ပုဂၢလိက စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြပါ ၿပိဳက်သြားၿပီဆိုရင္ ပိုဆိုးဖို႔ပဲ ရွိပါေတာ့တယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈႏႈန္းက ေလ်ာ့က်သြားျခင္း မရွိေသးပါဘူး။ ႏိုင္ငံလူဦးေရရဲ႕ ၂၆ ရာခိုင္ႏႈန္း ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေအာက္ ရွိေနတဲ့ ကုလသမဂၢ လူသားဖြံ႕ျဖိဳးမႈ ၫႊန္းကိန္းအရ ႏိုင္ငံ ၁၈၇ ႏိုင္ငံစာရင္းရဲ႕အဆင့္ ၁၅ဝ မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံ ရွိေနဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။
စီးပြားေရး ၿပိဳလဲႏိုင္ေျခ၊ လူမႈေရးမညီမွ်မႈေတြက ျပည္သူလူထုအေပၚ ဖိစီးေနပါတယ္။ အစိုးရက လက္ေတြ႕က်က် ေျဖရွင္းေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါကို အစိုးရ၊ အတိုက္အခံ၊ လႊတ္ေတာ္ေရာ၊ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ရဲ႕ အၾကံေပးေတြပါ ႏႈတ္ဆိတ္ၾကည့္ေနလို႔ မရေတာ့ပါဘူး။
မဟုတ္ရင္ေတာ့ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ စီးပြားေရးယိုင္လဲ ၿပိဳက်မႈကတစ္ဆင့္ ေပါက္ကြဲမႈေတြ ျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္။
ေနထြန္းႏိုင္
Eleven Media Group
Labels:
ေဆာင္းပါး
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment