ပုံႏႇိပ္ျခင္းႏႇင့္ထုတ္ေ၀ျခင္းလုပ္ငန္း
ဥပေဒၾကမ္းႏႇင့္ပတ္သက္၍ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ ဥပေဒၾကမ္း ေကာ္ မတီမႇ
ေလ့လာေတြ႕ရႇိ ျပင္ဆင္ခ်က္မ်ားအား ၾသဂုတ္ ၂၃ ရက္က ျပဳလုပ္ေသာ
အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ အစည္းအေ၀း၌ ကုိယ္စားလႇယ္ ခုနစ္ဦးက ေဆြးေႏြးခဲ့ၿပီးေနာက္
ဥပေဒၾကမ္း ေကာ္မတီ မႇ ျပန္လည္ၾကားနာရန္ ဆုံးျဖတ္ခဲ့သည္။
ပုံႏႇိပ္ျခင္းႏႇင့္
ထုတ္ေ၀ျခင္းလုပ္ငန္း ဥပေဒသည္ အာဏာသုံးရပ္ကုိ ေစာင့္ၾကည့္ၿပီး လူထုႏႇင့္
တုိက္႐ုိက္ဆက္ႏႊယ္ေသာ စတုတၴမ႑ဳိင္ တစ္ခုျဖစ္သည့္ ႐ႈေထာင့္မႇေန၍
အထူးဂ႐ုစုိက္ ေရးဆြဲရမည့္ ဥပေဒျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဥပေဒ တစ္ရပ္လုံးတြင္ ပုဒ္မ ၃၂
ခုရႇိသည့္ အနက္ ပုံႏႇိပ္ထုတ္ေ၀ျခင္း လုပ္ငန္း အသိအမႇတ္ျပဳ လက္မႇတ္ကုိ
႐ုပ္သိမ္းႏုိင္သည့္ ပုဒ္မသည္ တစ္ခုသာပါေၾကာင္း၊ အဆုိပါ ပုဒ္မမႇာ စာမ်က္ႏႇာ ၄
ပါ ပုဒ္မ ၅ ျဖစ္ၿပီး မီဒီယာမ်ားအတြက္ ေၾကာက္စရာေကာင္းသည့္ ပုဒ္မတစ္ခု
ျဖစ္ေနေၾကာင္း၊ ပုဒ္မ ၅ တြင္ အပုိင္းႏႇစ္ပုိင္း ပါ၀င္ၿပီး
ဒုတိယပုိင္းျဖစ္ေသာ ''ဤဥပေဒ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကုိ ဆန္႔က်င္ေဆာင္ ရြက္
ေၾကာင္းေသာ္ လည္းေကာင္း တစ္နည္းနည္းျဖင့္ စိစစ္ေတြ႕ရႇိပါက
႐ုပ္သိမ္းႏုိင္သည္'' ဆုိသည့္ အခ်က္အား ဥပေဒၾကမ္း ေကာ္မတီမႇ
ပယ္ျဖဳတ္ထားသည္ကုိ ေတြ႕ရၿပီး မိမိအေနျဖင့္ ေထာက္ခံေၾကာင္း၊ သုိ႔ရာတြင္
ဥပေဒ၏ ပထမပုိင္းမႇာ က်န္ရႇိေနသည့္ အတြက္ ပထမပုိင္းကုိလည္း
ျဖဳတ္ေစခ်င္ေၾကာင္း ရခုိင္ျပည္နယ္ မဲဆႏၵနယ္ အမႇတ္(၆)မႇ လႊတ္ေတာ္
ကုိယ္စားလႇယ္ ဦးခင္ေမာင္လတ္က ေဆြးေႏြးသည္။
ပုဒ္မ ၅ ပထမပုိင္းတြင္ ''မ႐ုိးေျဖာင့္တဲ့ သေဘာျဖင့္ျဖစ္ေစ လိမ္လည္လႇည့္ျဖား ရန္ အၾကံျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ ေလွ်ာက္ထားခဲ့ေၾကာင္း တစ္နည္းနည္းျဖင့္ စိစစ္ေတြ႕ရႇိပါက ခြင့္ျပဳလက္မႇတ္ကုိ ႐ုပ္သိမ္းႏုိင္သည္'' ဟု ျပ႒ာန္းထားသည့္ အတြက္ ေနာက္ေၾကာင္းျပန္လႇည့္ စိစစ္သည့္ သေဘာျဖစ္ၿပီး သဘာ၀မက်ဟု ထင္မိေၾကာင္း၊ နဂုိေလွ်ာက္ထားစဥ္ ကတည္းက ေစ့ေစ့စပ္စပ္ စိစစ္ရမည္ျဖစ္ၿပီး ေသခ်ာ မႇသာ ထုတ္ေပးရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယခုဥပေဒသည္ စတုတၴမ႑ိဳင္ႏႇင့္ ပတ္သက္သည့္ အတြက္ အျမင္ကတ္ ပုဒ္မသေဘာ ဆန္ေနလုိ႔ မရပါေၾကာင္း ၎က ေဆြးေႏြးသည္။
''အဲဒါေၾကာင့္ ဒီအပုိင္းကုိလည္း ျဖဳတ္သင့္ပါတယ္။ ဒီအပုိင္းကုိ ျဖဳတ္လုိက္ မယ္ဆုိရင္ ျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီးဌာနမႇာ ႀကီးၾကပ္စရာ လက္နက္မရႇိ သလုိ ျဖစ္သြားႏုိင္ပါတယ္။ ဒါဟာ ပုဒ္မ ၅ တစ္ခုလုံး ျပဳတ္သြား တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီမုိကေရစီဖူးပြင့္စ ျမန္မာႏုိင္ငံမႇာ မီဒီယာ အတားအဆီး နည္းနည္းလုိေသးတဲ့ အတြက္ ကြၽန္ေတာ့္အေနနဲ႔ ဒီပုဒ္မ ၅ အရ လုပ္ပုိင္ခြင့္ ႐ုပ္သိမ္းျခင္းအစား ဒဏ္ေငြမ်ားမ်ား ႐ုိက္တဲ့စနစ္ကုိပဲ သုံးေစခ်င္ပါတယ္။ မီဒီယာ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး ႏုိင္ငံေတြမႇာလည္း မီဒီယာနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ မိမိသေဘာနဲ႔ မႇတ္ပုံတင္တာပဲ ရႇိတယ္။ အဲဒါကို ျပန္႐ုပ္သိမ္းလုိ႔ မရေတာ့ဘူး'' ဟု ဦးခင္ေမာင္လတ္ က ေဆြးေႏြးေျပာ ၾကားသည္။
ထုိ႔အျပင္ ဦးခင္ေမာင္လတ္က ပုဒ္မ ၅ အား ''လုပ္ငန္း အသိအမႇတ္ျပဳ လက္မႇတ္ ရရႇိသူသည္ ဤဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကုိ ဆန္႔က်င္ ၍ ေဆာင္ရြက္ေၾကာင္း စိစစ္ေတြ႕ရႇိ ရပါက ၀န္ႀကီးဌာနသည္ ယင္းလုပ္ငန္းအား ဒဏ္ေငြသိန္း ၂၀ ခ်မႇတ္ႏုိင္သည္'' ဟု ျပင္ ဆင္ေျပာင္းလဲရန္လည္း ေဆြးေႏြးခဲ့သည္။
''ဒီကေန႔ေခတ္ပုိင္းမႇာ ထုတ္ေ၀သူ တစ္ဦးဟာ မီဒီယာစာေစာင္ သုံးေလးငါးခုကုိ တစ္ၿပိဳင္တည္း ထုတ္ေ၀ႏုိင္ပါတယ္။ အဲဒီအထဲက ဥပေဒနဲ႔ ၿငိတဲ့စာေစာင္ရဲ႕ ထုတ္ေ၀ခြင့္ လက္မႇတ္တစ္ခုတည္းကုိသာ ႐ုပ္သိမ္းသင့္ပါတယ္။ 'မည္သူမွ် မထုတ္ေ၀ရ' ဆုိရင္ အဲဒီမီဒီယာ သူေဌးရဲ႕အျခားစာေစာင္ ထုတ္ေ၀ခြင့္ ေတြကုိပါ ထိခိုက္လာ ႏုိင္တာေၾကာင့္ အဲဒီပုဒ္မမႇာပါတဲ့ 'မည္သူမွ်' ဆုိတာကုိ ျဖဳတ္သင့္ပါတယ္။ မျဖဳတ္ရင္ အဲဒီမီဒီယာ သူေဌးရဲ႕ စာေစာင္ေတြအားလုံး ရပ္ဆုိင္းသြား ႏုိင္ တာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္'' ဟု ဦးခင္ေမာင္လတ္က ေဆြးေႏြးေျပာၾကားသည္။
သတင္းျပန္ၾကားေရးနဲ႔ မီဒီယာနဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့ ဥပေဒေတြကို တစ္ေပါင္း တစ္စည္းတည္း ဥပေဒ တစ္ခုတည္းမႇာ အပိုင္းလိုက္ ျပ႒ာန္းေပးခဲ့မယ္ ဆိုရင္ ႏုိင္ငံတကာ စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ားနဲ႔ ကိုက္ညီၿပီး က်စ္လ်စ္ ခုိင္မာတိက်တဲ့ မီဒီယာ ဥပေဒတစ္ခုကို ေဖာ္ေဆာင္ေပးႏုိင္...
ဥပေဒၾကမ္းပါ မႇတ္ပုံတင္ အရာရႇိႏႇင့္ ပတ္သက္၍ ဧရာ၀တီတုိင္း ေဒသႀကီး မဲဆႏၵနယ္ အမႇတ္(၆)မႇ လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလႇယ္ ဦးခင္ေမာင္ရီ ေဆြးေႏြးရာတြင္ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳခဲ့ေသာ မႇတ္ပုံတင္ အရာရႇိဆုိသည့္ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆုိခ်က္သည္ ၁၉၆၂ ခုႏႇစ္ ပုံႏႇိပ္သူမ်ားႏႇင့္ ထုတ္ေ၀သူမ်ား မႇတ္ပုံတင္ဥပေဒပါ 'ဗဟုိမႇတ္ပုံတင္အဖြဲ႕၊ မႇတ္ပုံတင္အရာရႇိ' စနစ္ႏႇင့္ လုံး၀မပတ္သက္ေၾကာင္း၊ Register လုပ္သည့္စကားကုိ ဘာသာျပန္ဆုိရာတြင္ မႇတ္ပုံတင္ျခင္းဟု တရား၀င္ သုံးႏႈန္းသည္ ျဖစ္သျဖင့္ မႇတ္ပုံတင္ အရာရႇိလုိY သုံးႏႈန္းရေသာ္လည္း ၎အရာရႇိအား ၁၉၆၂ ခုႏႇစ္ ဥပေဒပါ မႇတ္ပုံတင္ အရာရႇိကဲ့သုိ႔ အခြင့္အာဏာ မေပးထားေၾကာင္း၊ ဥပေဒၾကမ္းပါ '၀န္ႀကီးဌာနက ပုဒ္မ ၆ အရ ေလွ်ာက္ထားလာသူကုိ သတ္မႇတ္ကာလ အတြက္ လုပ္ငန္းအသိအမႇတ္ျပဳ လက္မႇတ္ထုတ္ေပး ရမည္' ဟု ပါရႇိသည့္အတြက္ လက္မႇတ္ထုတ္ေပးခြင့္ရႇိသည့္ ၀န္ႀကီးဌာန၌ပင္ ထုတ္ေပးရန္သာ ျပ႒ာန္းၿပီး ျငင္းပယ္ခြင့္ ေပး မထားေၾကာင္း၊ သုိ႔ျဖစ္၍ မႇတ္ပုံတင္ အရာရႇိ၊ မႇတ္ပုံတင္ျခင္း ဆုိသည့္ အသုံးအႏႈန္းကုိ ၆၂ ခုႏႇစ္ ဥပေဒႏႇင့္ ဆက္စပ္ေတြး ပူရန္ အေၾကာင္းမရႇိတာကုိ ရႇင္းလင္းစြာ ေတြ႕ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထုိ႔အျပင္ အသိအမႇတ္ျပဳ လက္မႇတ္ကုိ ထုတ္ေပးရန္အတြက္ ေလွ်ာက္လႊာကုိ စနစ္တက် လက္ခံၿပီး စာရင္းသြင္းရန္ အထက္အဆင့္သို႔ တင္ျပရန္ရာတြင္ သတ္မႇတ္သည့္ ပုဂၢဳိလ္၊ ဌာနရႇိရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အဆုိပါကဲ့သုိ႔ မဟုတ္ပါက ဟုိဘက္ပုတ္၊ ဒီဘက္ပုတ္ ျဖစ္ေနမႇာ ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာၾကားသည္။
''ဒါေၾကာင့္ ညႊန္မႇဴးအဆင့္ရႇိ ပုဂၢဳိလ္ဦးစီးတဲ့ ဌာနခြဲတစ္ခု သတ္မႇတ္ေပးဖုိ႔ လုိမႇာ ျဖစ္ပါတယ္။ အခုကိစၥက လုပ္ငန္းအႏႇစ္သာရက အဓိကမုိ႔ အေခၚအေ၀ၚကုိ ဥပေဒေဟာင္းႏႇင့္ ဆက္စပ္ၿပီး စိုးရိမ္စိတ္ႏႇင့္ ျမင္ေန တာလုိ႔ပဲ ထင္မိပါတယ္။ အခန္း ၃၊ ပုဒ္မ ၆ မႇာ ျပ႒ာန္းခ်က္ဟာ တိက်ေရရာမႈ မရႇိပါဘူး။ ကြၽန္ေတာ္ ရႇင္းျပခဲ့တဲ့အတုိင္း ေလ်ာက္ထားမႈကို စနစ္တက် လက္ခံစာရင္းသြင္း မႇတ္ပုံတင္ေပးမဲ့ ဌာနခြဲ လုိပါတယ္။ ဒါကုိ ဥပေဒပုဒ္ မ ၆ မႇာ ''မႇတ္ပုံတင္ဌာနခြဲ'' ဆုိတဲ့ စကားရပ္ကုိ ၀န္ႀကီးဌာန ဆုိသည့္ စကားရပ္ေနာက္မႇာ ပါရႇိသင့္ပါတယ္။ အလားတူ ပုဒ္မ ၇ မႇာလည္း ၀န္ႀကီးဌာနသည္ ဆုိသည့္ စကားရပ္ေနာက္တြင္ အသိအမႇတ္ျပဳ လက္မႇတ္ထုတ္ေပးခြင့္ ရႇိသူရဲ႕ ရာထူးကုိ ေဖာ္ျပသင့္တယ္လုိ႔ ယုံၾကည္ပါတယ္'' ဟု လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလႇယ္ ဦးခင္ေမာင္ရီက ေဆြးေႏြးသည္။
အလားတူ ဥပေဒၾကမ္း ေကာ္မတီမႇ ျဖည့္စြက္ျပ႒ာန္းရာ၌ ''ႏုိင္ငံအခ်င္းခ်င္း အျပန္အလႇန္ နားလည္မႈႏႇင့္ ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏႇီးမႈကုိ ထိခုိက္ေစမည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ားကုိ ေဖာ္ျပျခင္း'' သည္ ေယဘုယ်ဆန္ ဆန္ ျဖစ္ေနေၾကာင္း၊ လက္ရႇိႏုိင္ငံတစ္၀န္း ျဖစ္ေပၚေနသည့္ ျမစ္ဆုံစီမံကိန္း လက္ပံေတာင္းေတာင္ ကိစၥမ်ားတြင္ ဒီမုိကေရစီအရ ျပည္သူ႔မီဒီယာ မ်ားသည္ ျပည္သူကုိ တင္ျပသင့္ပါက တင္ျပရမည္ ျဖစ္သျဖင့္ ကန္႔သတ္ပိတ္ပင္မႈ မျပဳသင့္ေၾကာင္း၊ သုိ႔ျဖစ္၍ ''အေၾကာင္းအရာ မ်ား ေဖာ္ျပျခင္း'' လုိ႔ မေရးဘဲ ''ထိခုိက္ေစမည့္ ထိပါးပုတ္ခတ္ ထုိးႏႇက္ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ား ေဖာ္ျပျခင္း'' စသည္ျဖင့္ မီဒီယာ က်င့္၀တ္အရ မလုိလား အပ္သည့္ အခ်က္ကုိသာ တိက်ရႇင္းလင္းစြာ ကန္႔ သတ္ေဖာ္ျပျခင္းျဖင့္ မီ ဒီယာ လြတ္လပ္ခြင့္ မထိခုိက္ေစ ရန္ ေရႇာင္ၾကဥ္ျပ႒ာန္းသင့္ေၾကာင္း အဆုိျပဳ ေဆြးေႏြးခဲ့သည္။
''ယခုပုံႏႇိပ္ျခင္းႏႇင့္ ထုတ္ေ၀ျခင္း ဥပေဒမူၾကမ္းလိုပဲ မီဒီယာဥပေဒၾကမ္း၊ ႐ုပ္သံလႊင့္ဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္း၊ PSM လို႔ေခၚတဲ့ Public Service Media 'ျပည္သူ႕၀န္ေဆာင္မႈ သတင္းမီဒီယာ' ဥပေဒၾကမ္းေတြကို ဆက္လက္ တင္သြင္း လာဦးမယ္လို႔လဲ သိရႇိထားပါတယ္။ တည္ဆဲဥပေဒ ေတြ မႇာေတာင္ ေရႇးဦးက ကြၽန္ေတာ္တင္ျပခဲ့သလို အထူးဥပေဒ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား မ်ားျပားေနတယ္ဆိုရင္ ဗူးေလးဟာ ဖ႐ုံဆင့္ ဆိုသလို ျဖစ္ေနမႇာကို စိုးရိမ္မိပါတယ္။ သတင္းျပန္ၾကားေရးနဲ႔ မီဒီယာနဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့ ဥပေဒေတြကို တစ္ေပါင္း တစ္စည္းတည္း ဥပေဒ တစ္ခုတည္းမႇာ အပိုင္းလိုက္ ျပ႒ာန္းေပး ခဲ့မယ္ဆိုရင္ ႏုိင္ငံတကာ စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ားနဲ႔ ကိုက္ညီၿပီး က်စ္လ်စ္ ခုိင္မာတိက်တဲ့ မီဒီယာ ဥပေဒတစ္ခုကို ေဖာ္ေဆာင္ေပးႏုိင္ လိမ့္မယ္လို႔ ထင္ျမင္ယူဆ မိပါေၾကာင္း တင္ျပေဆြးေႏြး အပ္ပါတယ္'' ဟု အမ်ဳိးသား လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလႇယ္ ဦးမင္းဦးက ေျပာၾကားသည္။
ထုိ႔ေနာက္ ပုံႏႇိပ္ျခင္းႏႇင့္ ထုတ္ေ၀ျခင္း လုပ္ငန္းဥပေဒၾကမ္းအား အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ ဥပေဒၾကမ္း ေကာ္မတီ မႇ ျပန္လည္ ၾကားနာရန္ ဆုံးျဖတ္ခဲ့သည္။
Eleven Media Group
ပုဒ္မ ၅ ပထမပုိင္းတြင္ ''မ႐ုိးေျဖာင့္တဲ့ သေဘာျဖင့္ျဖစ္ေစ လိမ္လည္လႇည့္ျဖား ရန္ အၾကံျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ ေလွ်ာက္ထားခဲ့ေၾကာင္း တစ္နည္းနည္းျဖင့္ စိစစ္ေတြ႕ရႇိပါက ခြင့္ျပဳလက္မႇတ္ကုိ ႐ုပ္သိမ္းႏုိင္သည္'' ဟု ျပ႒ာန္းထားသည့္ အတြက္ ေနာက္ေၾကာင္းျပန္လႇည့္ စိစစ္သည့္ သေဘာျဖစ္ၿပီး သဘာ၀မက်ဟု ထင္မိေၾကာင္း၊ နဂုိေလွ်ာက္ထားစဥ္ ကတည္းက ေစ့ေစ့စပ္စပ္ စိစစ္ရမည္ျဖစ္ၿပီး ေသခ်ာ မႇသာ ထုတ္ေပးရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယခုဥပေဒသည္ စတုတၴမ႑ိဳင္ႏႇင့္ ပတ္သက္သည့္ အတြက္ အျမင္ကတ္ ပုဒ္မသေဘာ ဆန္ေနလုိ႔ မရပါေၾကာင္း ၎က ေဆြးေႏြးသည္။
''အဲဒါေၾကာင့္ ဒီအပုိင္းကုိလည္း ျဖဳတ္သင့္ပါတယ္။ ဒီအပုိင္းကုိ ျဖဳတ္လုိက္ မယ္ဆုိရင္ ျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီးဌာနမႇာ ႀကီးၾကပ္စရာ လက္နက္မရႇိ သလုိ ျဖစ္သြားႏုိင္ပါတယ္။ ဒါဟာ ပုဒ္မ ၅ တစ္ခုလုံး ျပဳတ္သြား တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီမုိကေရစီဖူးပြင့္စ ျမန္မာႏုိင္ငံမႇာ မီဒီယာ အတားအဆီး နည္းနည္းလုိေသးတဲ့ အတြက္ ကြၽန္ေတာ့္အေနနဲ႔ ဒီပုဒ္မ ၅ အရ လုပ္ပုိင္ခြင့္ ႐ုပ္သိမ္းျခင္းအစား ဒဏ္ေငြမ်ားမ်ား ႐ုိက္တဲ့စနစ္ကုိပဲ သုံးေစခ်င္ပါတယ္။ မီဒီယာ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး ႏုိင္ငံေတြမႇာလည္း မီဒီယာနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ မိမိသေဘာနဲ႔ မႇတ္ပုံတင္တာပဲ ရႇိတယ္။ အဲဒါကို ျပန္႐ုပ္သိမ္းလုိ႔ မရေတာ့ဘူး'' ဟု ဦးခင္ေမာင္လတ္ က ေဆြးေႏြးေျပာ ၾကားသည္။
ထုိ႔အျပင္ ဦးခင္ေမာင္လတ္က ပုဒ္မ ၅ အား ''လုပ္ငန္း အသိအမႇတ္ျပဳ လက္မႇတ္ ရရႇိသူသည္ ဤဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကုိ ဆန္႔က်င္ ၍ ေဆာင္ရြက္ေၾကာင္း စိစစ္ေတြ႕ရႇိ ရပါက ၀န္ႀကီးဌာနသည္ ယင္းလုပ္ငန္းအား ဒဏ္ေငြသိန္း ၂၀ ခ်မႇတ္ႏုိင္သည္'' ဟု ျပင္ ဆင္ေျပာင္းလဲရန္လည္း ေဆြးေႏြးခဲ့သည္။
''ဒီကေန႔ေခတ္ပုိင္းမႇာ ထုတ္ေ၀သူ တစ္ဦးဟာ မီဒီယာစာေစာင္ သုံးေလးငါးခုကုိ တစ္ၿပိဳင္တည္း ထုတ္ေ၀ႏုိင္ပါတယ္။ အဲဒီအထဲက ဥပေဒနဲ႔ ၿငိတဲ့စာေစာင္ရဲ႕ ထုတ္ေ၀ခြင့္ လက္မႇတ္တစ္ခုတည္းကုိသာ ႐ုပ္သိမ္းသင့္ပါတယ္။ 'မည္သူမွ် မထုတ္ေ၀ရ' ဆုိရင္ အဲဒီမီဒီယာ သူေဌးရဲ႕အျခားစာေစာင္ ထုတ္ေ၀ခြင့္ ေတြကုိပါ ထိခိုက္လာ ႏုိင္တာေၾကာင့္ အဲဒီပုဒ္မမႇာပါတဲ့ 'မည္သူမွ်' ဆုိတာကုိ ျဖဳတ္သင့္ပါတယ္။ မျဖဳတ္ရင္ အဲဒီမီဒီယာ သူေဌးရဲ႕ စာေစာင္ေတြအားလုံး ရပ္ဆုိင္းသြား ႏုိင္ တာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္'' ဟု ဦးခင္ေမာင္လတ္က ေဆြးေႏြးေျပာၾကားသည္။
သတင္းျပန္ၾကားေရးနဲ႔ မီဒီယာနဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့ ဥပေဒေတြကို တစ္ေပါင္း တစ္စည္းတည္း ဥပေဒ တစ္ခုတည္းမႇာ အပိုင္းလိုက္ ျပ႒ာန္းေပးခဲ့မယ္ ဆိုရင္ ႏုိင္ငံတကာ စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ားနဲ႔ ကိုက္ညီၿပီး က်စ္လ်စ္ ခုိင္မာတိက်တဲ့ မီဒီယာ ဥပေဒတစ္ခုကို ေဖာ္ေဆာင္ေပးႏုိင္...
ဥပေဒၾကမ္းပါ မႇတ္ပုံတင္ အရာရႇိႏႇင့္ ပတ္သက္၍ ဧရာ၀တီတုိင္း ေဒသႀကီး မဲဆႏၵနယ္ အမႇတ္(၆)မႇ လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလႇယ္ ဦးခင္ေမာင္ရီ ေဆြးေႏြးရာတြင္ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳခဲ့ေသာ မႇတ္ပုံတင္ အရာရႇိဆုိသည့္ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆုိခ်က္သည္ ၁၉၆၂ ခုႏႇစ္ ပုံႏႇိပ္သူမ်ားႏႇင့္ ထုတ္ေ၀သူမ်ား မႇတ္ပုံတင္ဥပေဒပါ 'ဗဟုိမႇတ္ပုံတင္အဖြဲ႕၊ မႇတ္ပုံတင္အရာရႇိ' စနစ္ႏႇင့္ လုံး၀မပတ္သက္ေၾကာင္း၊ Register လုပ္သည့္စကားကုိ ဘာသာျပန္ဆုိရာတြင္ မႇတ္ပုံတင္ျခင္းဟု တရား၀င္ သုံးႏႈန္းသည္ ျဖစ္သျဖင့္ မႇတ္ပုံတင္ အရာရႇိလုိY သုံးႏႈန္းရေသာ္လည္း ၎အရာရႇိအား ၁၉၆၂ ခုႏႇစ္ ဥပေဒပါ မႇတ္ပုံတင္ အရာရႇိကဲ့သုိ႔ အခြင့္အာဏာ မေပးထားေၾကာင္း၊ ဥပေဒၾကမ္းပါ '၀န္ႀကီးဌာနက ပုဒ္မ ၆ အရ ေလွ်ာက္ထားလာသူကုိ သတ္မႇတ္ကာလ အတြက္ လုပ္ငန္းအသိအမႇတ္ျပဳ လက္မႇတ္ထုတ္ေပး ရမည္' ဟု ပါရႇိသည့္အတြက္ လက္မႇတ္ထုတ္ေပးခြင့္ရႇိသည့္ ၀န္ႀကီးဌာန၌ပင္ ထုတ္ေပးရန္သာ ျပ႒ာန္းၿပီး ျငင္းပယ္ခြင့္ ေပး မထားေၾကာင္း၊ သုိ႔ျဖစ္၍ မႇတ္ပုံတင္ အရာရႇိ၊ မႇတ္ပုံတင္ျခင္း ဆုိသည့္ အသုံးအႏႈန္းကုိ ၆၂ ခုႏႇစ္ ဥပေဒႏႇင့္ ဆက္စပ္ေတြး ပူရန္ အေၾကာင္းမရႇိတာကုိ ရႇင္းလင္းစြာ ေတြ႕ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထုိ႔အျပင္ အသိအမႇတ္ျပဳ လက္မႇတ္ကုိ ထုတ္ေပးရန္အတြက္ ေလွ်ာက္လႊာကုိ စနစ္တက် လက္ခံၿပီး စာရင္းသြင္းရန္ အထက္အဆင့္သို႔ တင္ျပရန္ရာတြင္ သတ္မႇတ္သည့္ ပုဂၢဳိလ္၊ ဌာနရႇိရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အဆုိပါကဲ့သုိ႔ မဟုတ္ပါက ဟုိဘက္ပုတ္၊ ဒီဘက္ပုတ္ ျဖစ္ေနမႇာ ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာၾကားသည္။
''ဒါေၾကာင့္ ညႊန္မႇဴးအဆင့္ရႇိ ပုဂၢဳိလ္ဦးစီးတဲ့ ဌာနခြဲတစ္ခု သတ္မႇတ္ေပးဖုိ႔ လုိမႇာ ျဖစ္ပါတယ္။ အခုကိစၥက လုပ္ငန္းအႏႇစ္သာရက အဓိကမုိ႔ အေခၚအေ၀ၚကုိ ဥပေဒေဟာင္းႏႇင့္ ဆက္စပ္ၿပီး စိုးရိမ္စိတ္ႏႇင့္ ျမင္ေန တာလုိ႔ပဲ ထင္မိပါတယ္။ အခန္း ၃၊ ပုဒ္မ ၆ မႇာ ျပ႒ာန္းခ်က္ဟာ တိက်ေရရာမႈ မရႇိပါဘူး။ ကြၽန္ေတာ္ ရႇင္းျပခဲ့တဲ့အတုိင္း ေလ်ာက္ထားမႈကို စနစ္တက် လက္ခံစာရင္းသြင္း မႇတ္ပုံတင္ေပးမဲ့ ဌာနခြဲ လုိပါတယ္။ ဒါကုိ ဥပေဒပုဒ္ မ ၆ မႇာ ''မႇတ္ပုံတင္ဌာနခြဲ'' ဆုိတဲ့ စကားရပ္ကုိ ၀န္ႀကီးဌာန ဆုိသည့္ စကားရပ္ေနာက္မႇာ ပါရႇိသင့္ပါတယ္။ အလားတူ ပုဒ္မ ၇ မႇာလည္း ၀န္ႀကီးဌာနသည္ ဆုိသည့္ စကားရပ္ေနာက္တြင္ အသိအမႇတ္ျပဳ လက္မႇတ္ထုတ္ေပးခြင့္ ရႇိသူရဲ႕ ရာထူးကုိ ေဖာ္ျပသင့္တယ္လုိ႔ ယုံၾကည္ပါတယ္'' ဟု လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလႇယ္ ဦးခင္ေမာင္ရီက ေဆြးေႏြးသည္။
အလားတူ ဥပေဒၾကမ္း ေကာ္မတီမႇ ျဖည့္စြက္ျပ႒ာန္းရာ၌ ''ႏုိင္ငံအခ်င္းခ်င္း အျပန္အလႇန္ နားလည္မႈႏႇင့္ ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏႇီးမႈကုိ ထိခုိက္ေစမည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ားကုိ ေဖာ္ျပျခင္း'' သည္ ေယဘုယ်ဆန္ ဆန္ ျဖစ္ေနေၾကာင္း၊ လက္ရႇိႏုိင္ငံတစ္၀န္း ျဖစ္ေပၚေနသည့္ ျမစ္ဆုံစီမံကိန္း လက္ပံေတာင္းေတာင္ ကိစၥမ်ားတြင္ ဒီမုိကေရစီအရ ျပည္သူ႔မီဒီယာ မ်ားသည္ ျပည္သူကုိ တင္ျပသင့္ပါက တင္ျပရမည္ ျဖစ္သျဖင့္ ကန္႔သတ္ပိတ္ပင္မႈ မျပဳသင့္ေၾကာင္း၊ သုိ႔ျဖစ္၍ ''အေၾကာင္းအရာ မ်ား ေဖာ္ျပျခင္း'' လုိ႔ မေရးဘဲ ''ထိခုိက္ေစမည့္ ထိပါးပုတ္ခတ္ ထုိးႏႇက္ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ား ေဖာ္ျပျခင္း'' စသည္ျဖင့္ မီဒီယာ က်င့္၀တ္အရ မလုိလား အပ္သည့္ အခ်က္ကုိသာ တိက်ရႇင္းလင္းစြာ ကန္႔ သတ္ေဖာ္ျပျခင္းျဖင့္ မီ ဒီယာ လြတ္လပ္ခြင့္ မထိခုိက္ေစ ရန္ ေရႇာင္ၾကဥ္ျပ႒ာန္းသင့္ေၾကာင္း အဆုိျပဳ ေဆြးေႏြးခဲ့သည္။
''ယခုပုံႏႇိပ္ျခင္းႏႇင့္ ထုတ္ေ၀ျခင္း ဥပေဒမူၾကမ္းလိုပဲ မီဒီယာဥပေဒၾကမ္း၊ ႐ုပ္သံလႊင့္ဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္း၊ PSM လို႔ေခၚတဲ့ Public Service Media 'ျပည္သူ႕၀န္ေဆာင္မႈ သတင္းမီဒီယာ' ဥပေဒၾကမ္းေတြကို ဆက္လက္ တင္သြင္း လာဦးမယ္လို႔လဲ သိရႇိထားပါတယ္။ တည္ဆဲဥပေဒ ေတြ မႇာေတာင္ ေရႇးဦးက ကြၽန္ေတာ္တင္ျပခဲ့သလို အထူးဥပေဒ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား မ်ားျပားေနတယ္ဆိုရင္ ဗူးေလးဟာ ဖ႐ုံဆင့္ ဆိုသလို ျဖစ္ေနမႇာကို စိုးရိမ္မိပါတယ္။ သတင္းျပန္ၾကားေရးနဲ႔ မီဒီယာနဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့ ဥပေဒေတြကို တစ္ေပါင္း တစ္စည္းတည္း ဥပေဒ တစ္ခုတည္းမႇာ အပိုင္းလိုက္ ျပ႒ာန္းေပး ခဲ့မယ္ဆိုရင္ ႏုိင္ငံတကာ စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ားနဲ႔ ကိုက္ညီၿပီး က်စ္လ်စ္ ခုိင္မာတိက်တဲ့ မီဒီယာ ဥပေဒတစ္ခုကို ေဖာ္ေဆာင္ေပးႏုိင္ လိမ့္မယ္လို႔ ထင္ျမင္ယူဆ မိပါေၾကာင္း တင္ျပေဆြးေႏြး အပ္ပါတယ္'' ဟု အမ်ဳိးသား လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလႇယ္ ဦးမင္းဦးက ေျပာၾကားသည္။
ထုိ႔ေနာက္ ပုံႏႇိပ္ျခင္းႏႇင့္ ထုတ္ေ၀ျခင္း လုပ္ငန္းဥပေဒၾကမ္းအား အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ ဥပေဒၾကမ္း ေကာ္မတီ မႇ ျပန္လည္ ၾကားနာရန္ ဆုံးျဖတ္ခဲ့သည္။
Eleven Media Group
No comments:
Post a Comment